3851
Sök

Felkod 221 på volvo 740 (2.4)

27 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#1
jag hade problem med att den drog 1.2l/milen men sedan satt ja i fredags kväll med en åbro och en volvo service bok, deras egna och läste, för då hade ja även denna kod. men då rätt vare va så läste ja på felkod 232 och 233 att de kunde va dålig olja i bilen som gjorde att den gick som den gjorde. böt ut olja å filtre, inte en enda felkod, först i morse när ja kört 7 mil till jobbet var det 221 som blinkade, undrar lite smått om någon vare med om nå dylikt? för ska nämligen gå ut nu på lunchen å kolla om det är vevhusventilation som sitt igen lite eller så, annars är ja gla förr nå tips.
Senast redigerat av Boegroff (1 november 2010)

Smålänning
7 887 Inlägg
1 november 2010
#2
Detta kommer bli låst.

Du måste ha en beskrivande rubrik, och framför allt nämna i inlägget vad för bil det gäller.
Gör om gör rätt! wink

Sen får gu görna läsa lite grammatik om styckesfördelning, stor bokstav, stavning och hur . och , används smile
Gillar inte att vara språkpolis, men nån måtta får de va smile


Men gör en storservice med allt vad det innebär först...
EDIT: Felkoderna tyder på att det är dags att byta lamdasond. Bytesintervall 17k mil på dom.
Senast redigerat av twin_cam (1 november 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 november 2010
#3
Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare


om det nu är en 7/940 med 2.4 du har...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

27 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#4
twin_cam skrev:
Detta kommer bli låst.

Du måste ha en beskrivande rubrik, och framför allt nämna i inlägget vad för bil det gäller.
Gör om gör rätt! wink

Sen får gu görna läsa lite grammatik om styckesfördelning, stor bokstav, stavning och hur . och , används smile
Gillar inte att vara språkpolis, men nån måtta får de va smile


Men gör en storservice med allt vad det innebär först...
EDIT: Felkoderna tyder på att det är dags att byta lamdasond. Bytesintervall 17k mil på dom.

lambda ny bytt, bilen gick som en räv förr. och nu sen ja bytte oljan så går bilen 1000 gånger bättre. men är ändå jävlit retsamt med felkod.. och ja ska bättra svenskan big_smile

27 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#5
NITROUS skrev:
Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare


om det nu är en 7/940 med 2.4 du har...

jo det är ju en 740 88b jag åker i. tack för koderna men jag har allt sånt där redan. och den dra ju lite soppa nu men ändå en felkod..

Smålänning
7 887 Inlägg
1 november 2010
#6
Då är ju lamdavärdet felregisterat (för magert) på dellast, alltså under körning.

Vilket kan få en att misstänka bränslefilter, när är det bytt?
Eller luftmassemätare, den behöver inte nödvändigtvis ge en egen felkod (egen erfarenhet).

Har du nollat felkoderna också? Eller har du låtit dom försvinna av sig själv?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

27 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#7
twin_cam skrev:
Då är ju lamdavärdet felregisterat (för magert) på dellast, alltså under körning.

Vilket kan få en att misstänka bränslefilter, när är det bytt?
Eller luftmassemätare, den behöver inte nödvändigtvis ge en egen felkod (egen erfarenhet).

Har du nollat felkoderna också? Eller har du låtit dom försvinna av sig själv?

bränsle filter och båda pumparna bytt för 2veckor sedan, lmm bytt för 3 månader sedan, jag tog av batteri polen igår när jag bytte olja, då vare 1,1,1 både på stift 2 och 6, men sedan i morse fick jag ändå, och ja vet hur den gick när det va felande vid lambdasonden, den va slå och orkeslös, men den gå som fan nu ändå.. Kan det vara spökkoder eller va del prata om?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 november 2010
#8
rutten insugspackning/grenrörspackning kan ju vara ett alternativ.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

27 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#9
NITROUS skrev:
rutten insugspackning/grenrörspackning kan ju vara ett alternativ.

jo de kan de ju vara, men det är också bytt, hela avgassystemet också.. Men det är ändå den där koden som hägrar.. Läser ju lite på nätet att det finns dom som har spökkoder som visar fel fast det ej finns något, och dom går ej att ta bort för del människor.

Smålänning
7 887 Inlägg
1 november 2010
#10
Boegroff skrev:
NITROUS skrev:
rutten insugspackning/grenrörspackning kan ju vara ett alternativ.

jo de kan de ju vara, men det är också bytt, hela avgassystemet också.. Men det är ändå den där koden som hägrar.. Läser ju lite på nätet att det finns dom som har spökkoder som visar fel fast det ej finns något, och dom går ej att ta bort för del människor.

Jag hade det. Tog ur boxen, satte den i en annan bil, startade, stängde av och hängde i den i min igen, funkar perfekt nu.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

27 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#11
twin_cam skrev:
Boegroff skrev:
NITROUS skrev:
rutten insugspackning/grenrörspackning kan ju vara ett alternativ.

jo de kan de ju vara, men det är också bytt, hela avgassystemet också.. Men det är ändå den där koden som hägrar.. Läser ju lite på nätet att det finns dom som har spökkoder som visar fel fast det ej finns något, och dom går ej att ta bort för del människor.

Jag hade det. Tog ur boxen, satte den i en annan bil, startade, stängde av och hängde i den i min igen, funkar perfekt nu.

ska genast pröva, tur de finns annat folk än jag som åker 740 smile tack för hjälpen


Sök