Japp då startar man en projekttråd då.
Bakgrund:Detta är min 4'e turbobil av dom 10 bilarna jag ägt under 7års tid.
Köpte den i Gällivare i juni -09. Då helt original förutom 19" fälgarna som finns på bilderna.
Ganska omgående så monterades sänkfjädrar. Senare även ett revo chip och ett 3" helsystem.
Och då är vi där jag alltid varit. Chip och avgas. Har aldrig trimmat mer än så. Har tänkt göra slag i saken och ta det till nästa steg med denna bil.
Syfte:Ha en snabb och rolig bruksbil.
Kanske även prova på strippen osv.. Men det blir senare. Kommer att köra med originalkoppling till att börja med. Sen hur länge den håller var ju en annan sak. Får försöka använda hjärnan lite när man kör. Har inte råd med en koppling för tillfället.
Motorrecept:Som det kommer att se ut när jag är färdig. Allt som står i denna lista är beställt/på väg.
Det som är markerat med [X] har jag redan hemma.
Dom grejerna som är märkta begagnad, är i princip helt nya. Märkta så eftersom jag inte köpt dom på firma. men även dom grejerna är från början köpta från
www.034motorsport.com[X]*Garret GT2871r BB (begagnad)
[X]*RS2 grenrör (034motorsport)
[X]*Intercoolerkit (034motorsport)
[X]*465cc Spridare (begagnade)
[X]*AAN High Output Coil Kit (034motorsport)
[X]*3,5" LMM (Byggd av Turbocenter)
[X]*Wallbro 255 bränslepump (begagnad)
[X]*1,9 bars wastegate fjäder (begagnad)
[X]*5 bars BTR (begagnad)
[X]*4 bars mapsensor (begagnad)
[X]*Programvara till dessa grejer (begagnad)
[X]*RS Stålpackning till toppen (034motorsport)
[X]*Isugspackning (CP-service)
[X]*Toppbultar (CP-service)
[X]*Kamrem, vattenpump & termostat (034motorsport)
+ lite småkrafs, som bultar, olja/vatten slangar till turbon osv..
Med dessa grejer och programvaran så kommer laddtrycket att "peaka" på 1.7bar
hoppas ju på 350-400hk i motorn iaf.
Ingen aning vars jag hamnar dock. Någon som har nån aning??
Skall även i framtiden beställa en stage3+ koppling med svänghjul från 034motorsport.
Sen får man ju se. Men som det ser ut nu, så får detta räcka. Ett tag iaf
Några bilder på bilen:Som den såg ut när jag köpte den
Efter sänkning:
och en bild på cockpit
Har ingen dagsfärsk bild på bilen. Men skall fixa det. Inte så stor skillnad dock. 16" MM Evo nu på vintern, och inte direkt ren.
Utseende mässigt lär det inte hända nånting med bilen. Det enda är väl att jag skall försöka få tag i en originalgrill. Nätgrillen jag har nu är inte nå vidare fin
lägger hellre pengarna på motorn. Och till att hålla den i bra skick, som den förövrigt är i nu. Väldigt lite rost. Endast lite nere på skärmkanterna fram, eftersom det inte sitter några stänkskydd på bilen. men det skall åtgärdas till sommaren.
Nåja nog för nu. Längsta första inlägget på Garaget?