3588
Sök

Volvo 745 turbo 90A sluta ladda efter jag haft bort mätarhuset?

54 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
#1
Tja,. jag plockade ur mätarhuset för å koppla i laddtrycksmätare, sen när jag vred på täningen så lös inte olje lampan osv.. sen åkte jag en sväng och då gick han piss och blödra.. sen dog den bara så den laddar inte! någon som haft samma problem lr vet va de kan vara??


1 008 Inlägg
8 november 2010
#2
Kolla så du satt dit alla kontakterna bak på huset och att dom sitter itryckta helt.


583 Inlägg
8 november 2010
#3
Låter som kontaktfel, ifall det inte är något annat du gjort i samma veva med bilen. Äldre bilar kan ha oxid på kontakterna osv.

Är ingen expert alls på 745 utan detta är mest av logik.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

54 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
#4
har kollat alla kontakter men dom sitter bra,. men kan inte mätarhuset ha "brunnit"?


583 Inlägg
8 november 2010
#5
För att säkerställa att det ens skickas någon signal till instrumenteringen bör du kolla upp mäta upp singalen ifall det är möjligt.

Detta för att se ifall det är något med själva instrumenteringen eller ifall det är något innan det.

Finns säkerligen någon på volvoforumet som kan kontakterna till instrumenteringen.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 008 Inlägg
8 november 2010
#6
Inte utan anledning, gissar mer på om nån säkring har stuckit i elcentralen.
fungerar hastighetsmätaren ??


54 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
#7
har kollat säkringarna,. ingen mätare funkar de är bara själva belysningen som funkar i huset,.


583 Inlägg
8 november 2010
#8
Givetvis bör säkringarna ses över först för att vara säker. Som föregående talare hänvisat!.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 008 Inlägg
8 november 2010
#9
Om säkring i elcenteral är hel så återstår:

*du har glömt kontaktstycket i mitten av huset bakom hastighetsmätaren (4-polig) i denna finns matning till mätarhuset och hastighetssignalen till mätaren.

* smältsäkringen på mätarhusets kretskort har gått sönder pga kortslutning mot jord.


54 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
#10
alla kontakter sitter redan i de är de som är de skumma.. men vart sitter smältsäkringen på huset  då?, är de något man kan byta lr måste man skaffa nytt mätarhus??


1 008 Inlägg
8 november 2010
#11
Nu var det några år sedan jag kikade så jag kommer inte ihåg var, men det är typ en bit kretskortsbana som agerar säkring, om den har gått så bränns den av, du bör se var den är.
för att reparera så beöver du en lödpenna för att lappa ihop den, men när du gör detta så förstärker du samtidgt säkringen så den kanske inte går nästa gång du kortsluter något.
det bör funka att ersätta den med en annnan typ av säkring, frågan är hur stark den skall vara, gissningsvis 1-3 amp.
alternativet är att byta kretskort/mätarhus.


172 Inlägg
8 november 2010
#13
Skit bakom spakarna tror ja, ja har kört bilar utan mätarhus så de tror ja inte så mkt på..turbon har väl sagt upp sig eller nåt

375 Inlägg
8 november 2010
#14
Bilen laddar inte eftersom mätarhuset inte fungerar.
Batterilampan i mätarhuset måste fungera.
Därför är det viktigt innan start av bilen att kontollera att just denna lampa fungerar.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 november 2010
#15
Andreas_ace skrev:
Bilen laddar inte eftersom mätarhuset inte fungerar.
Batterilampan i mätarhuset måste fungera.
Därför är det viktigt innan start av bilen att kontollera att just denna lampa fungerar.

+1 på den.
Skulle precis påpeka samma sak. Men så han nån annan före smile

Det är igenom den lampan som generatorn "vet att den ska börja ladda"
Är inte den ikopplad, eller trasig. Då får man inge ström neutral!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

54 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
#16
tack för svaren! men nu är de fixat de va en lödning som hade släpt bara..



Sök