2522
Sök

Frågor angående JBL GTO504 & MDS FR12W

Anti-Volvo
103 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Info om steget: http://www.jbl.com/EN-US/Products/Pages … PID=GTO504
Info om baslådan: http://www.mds.se/sv/product/5458/MDS-FR12W-baslada

Hoy!
Har nyligen köpt steget och baslådan och tänkte köra dom tillsammans men hur ska jag koppla baslådan till slutsteget för att det ska fungera? basen har dubbla talspolar.

Och vad ska jag köpa för kabelkit? vill ha så billigt som möjligt, funderar på ett 8-10mm kit på clas ohlsons för 249kr, fungerar det?

Mvh Fettiszsz

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 november 2010
Steget är egentligen helt fel till basen, ett monoblock hade passat bättre. Men när du nu har grejerna så är det väl bara att köra på. Inkopplingen löser du genom att köra en talspole per bryggat kanalpar på steget, då använder du alla kanalerna och får ut maximal effekt. Helst skulle du haft en multimeter när du ställer in gainen på steget så att du får samma effekt ut på båda kanalerna, annars kommer dom motverka varandra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Anti-Volvo
103 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Okej, så jag ska typ "dubbelbrygga" steget med 2 olika kablar? ska jag då koppla båda kablarna till vanliga högtalarkontakten bak på baslådan eller krävs det någon speciallösning?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 november 2010
Du måste ha dubbla anslutningar på lådan, en per spole. Du kopplar då en spole per bryggat kanalpar på steget, så det kommer bli två + och två - mellan steg och låda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Anti-Volvo
103 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Okej smile
Eller så tar jag bort kontakterna helt och kör kablar direkt till spolarna? (fuling)

Tack för svaren. Men det är alltså bättre om jag försöker få tag på ett monoblock? hur många rmswatt behöver jag då för att kunna driva lådan bra?

Då behöver jag inte dubbelkontakter osv?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 november 2010
Om du tar bort anslutningspanelen så måste du täta det hålet med nånting, sen så kan du dra kablarna rakt ut ur lådan ja. Eller så köper du en till sån där enkelpanel alternativt en dubbelpanel och sätter dit. Om du ska köpa ett monoblock istället så bör du ha ett som ger åtminstone 600Wrms i 2Ohm, gärna mer. Om du vill köra vidare på MDS så skulle t.ex. ett T3 fungera, alternativt ett JBL GTO7001.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Anti-Volvo
103 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Okej!
Om jag behåller steget, kan jag då köpa en baslåda med 1 spolig högtalare och bryggkoppla den enkelt? eller är det samma sak som gäller där? Förlorar jag på det, är det bättre med dubbelspolig?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 november 2010
Med en 4Ohms spole så kommer du bara kunna använda ett par kanaler på steget, resterande två kan du då ha till t.ex. framsystemet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Anti-Volvo
103 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Okej, vet du någon 12"are som du skulle kunna rekomendera till det steget så billigt som möjligt?

Anti-Volvo
103 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Funderar på en sån här -> http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16475
Tror du/ni att det skulle fungera bra till det steget? eller skulle det låta skit?

Och passar mutant basen i den här lådan? -> http://www.mds.se/sv/product/800/MDS-E112-Tomlada-1x12 eller måste jag kika efter en ny låda också?
Senast redigerat av Fettis (10 november 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 november 2010
Alldeles för klent steg till den basen, och att köpa en färdig portad låda till en bas är en jättechansning. Kolla istället efter en lättdriven bas med låda. Förresten, vad ska du ha det i för bil?

EDIT: T.ex. en sån här skulle kunna fungera.
Senast redigerat av ChriZtoffer (10 november 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Anti-Volvo
103 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Okej :\
Den ska sitta i en vw passat kombi 1,8T -98

Anti-Volvo
103 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Kan någon länka en dubbelpanel åt mig? har kikat efter sån men inte hittat någon vettig :\

21 761 Inlägg
10 november 2010

Anti-Volvo
103 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Tackar!
Fungerar den bra? ser ut som båda minus och båda plus har kontakt med varandra, så ska det väl inte vara? :\

21 761 Inlägg
10 november 2010
Jag har inte testat den panelen, men jag ser ingen anledning till att den inte skulle funka bra. De där metallbyglarna som sitter mellan båda plus och minus är löstagbara, de kan användas när man vill koppla ihop tex två basar eller dubbla talspolar. smile

Anti-Volvo
103 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Okej, testar med det då smile Tack så mycket!

Sök