3822
Sök

Volvo 855 dålig tomgång

214 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
Hej!
har en kompis med en 855a som skulle behöva fixas.
bilen betyder extremt mkt för honom och han har ej heller pengarna, tiden elr kunskapen att byta motor i den.
Så jag skulle höra här ifall ngn vet vad felet kan bero på, felet är som följer: När ljuset är på på bilen så går tomgången upp och enr hela tiden och lyktorna pulserar i takt med motorn, men när man kör den går den fint men drar en del bensin, stänger man av ljuset helt och hållet går den jätte fint på tomgång men när man rör gaspedalen så dör den direkt, har väl även för mig att ljuset ej ska gå att stänga av helt och hållet? fast den är ju iofs importerad från tyskland så?
Men iaf, jag hade gissat på att tomgångsmotorn har gett upp men det är väll kanske inte så troligt då den går fint när ljuset stängs av, skulle även kunna tippa på ett el/jord fel?? men vad för typ av sådant i såna fall?
Bilen har även varit ståendes i ett par år och använd endast ett fåtal gånger då ifall detta kanske kan vara till hjälp att komma på vad felet är.

Skulle vara oerhört tacksam för snabba och bra svar smile

Mvh fransson jr smile

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

33 Inlägg
12 november 2010
Hade liknande problem med min 850 ett tag, bytte tändstift och sen fungerade den fint. Låter inte som att det kan vara lösningen på problemet i det här fallet. Men det kanske kan vara värt ett försök?

214 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
vi bytte tändstift för inte så länge sen men det gav tyvärr ingen förändring hmm
men tack ändå smile

496 Inlägg
12 november 2010
Gör rent spjällhuset och kolla alla slangar till tomgången som sitter på spjällhus?, kolla även vevhusventlationen. den ändrar tomgången en aningen, inte mycket.

214 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
vevhusvent. har den varit inne på volvo för rengöring, iofs så litar jag inte värst mycke på dom sen vi haft min 854 inne på deras verkstad, men men. spjällhus och slangarna ska jag komma ihåg att kolla över smile tack så mkt smile

496 Inlägg
12 november 2010
franssonJr skrev:
vevhusvent. har den varit inne på volvo för rengöring, iofs så litar jag inte värst mycke på dom sen vi haft min 854 inne på deras verkstad, men men. spjällhus och slangarna ska jag komma ihåg att kolla över smile tack så mkt smile

Du ser om vevhus vent. är tät om du drar upp oljestickan och det kommer rök därifrån. vad ligger varvtalet på ungefär?.något som spökar kanske något han har gjort själv ? när mitt inte funkade riktigt så rengjorde jag  varvtalsgivaren, rotorn, köpte nytt fördelarlock 80kr, brukar ofta gå sönder om den har gått hårt. ( Turbo modell ),. är det t5?.

Kolla rotorn, fördelaren inuti, spjällhuset blir ibland smutisgt inuti sårengör allt om du inte har pengar för köpa nytt.

214 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
antar ju då att motorn ska vara igång när man drar upp oljestickan?
och nej det är en b5252s har jag för mig det var så, nej han har inte vågat pilla under huven på den då han inte kan ett skit om bilar i princip tongue men jag ska kolla alla de där sakerna så får vi se vad som händer smile
extremt tacksam för tipsen smile

214 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
juste glömde varvtalet ja tongue nej men det ligger som normalt men det ökar lite o sjunker lite liksom

Sök