3573
Sök

Spela musik med laddare inkopplad?

461 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Hejsan, undrar om det kan bli nått knas för bil/ljud/laddare om jag spellar musik samtidigt som jag har laddaren inkopplad? bilen kommer ju vara avstängd när jag spellar.
Laddaren är en Ctek Multi Xs 7000.
Om det är okej att ha det såhär, vilket lägge på laddaren ska jag använda, Normal, Supply eller Recond?

Mvh mikael

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
5 juni 2010
inga problem, dock beroende på din anläggning så kommer du märka att den inte räcker till när du demar...
köpte mig förra sommaren en black&decker från jula som ger ut straxt över 30Ampere (har också en ctec 7000 och den orkar inte driva min anläggning i skyline eller datsun när man ger gärnet med steron smile )

Team dBakuten
3 453 Inlägg
5 juni 2010
M.Persson skrev:
Hejsan, undrar om det kan bli nått knas för bil/ljud/laddare om jag spellar musik samtidigt som jag har laddaren inkopplad? bilen kommer ju vara avstängd när jag spellar.
Om det är okej att ha det såhär, vilket lägge på laddaren ska jag använda, Normal, Supply eller Recond?

Mvh mikael

Normal och endast normal till laddning.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

461 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
sir_daniel skrev:
inga problem, dock beroende på din anläggning så kommer du märka att den inte räcker till när du demar...
köpte mig förra sommaren en black&decker från jula som ger ut straxt över 30Ampere (har också en ctec 7000 och den orkar inte driva min anläggning i skyline eller datsun när man ger gärnet med steron smile )

Okej låter bra, är ingen värsting anläggning jag har direkt:D

461 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Tokken skrev:
M.Persson skrev:

Mvh mikael

Normal och endast normal till laddning.

Okej då vet jag, tack för svaret, grym bubbla du har föresten smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
5 juni 2010
Har dödat en Ctek 3600 (tror jag det var, kan varit en 7000) när jag spelade musik och laddade samtidigt.

Då hade jag endast ett fyrkanalssteg och spelade inte särskillt högt.

Har dock aldrig haft problem med Ctek 25000 även då jag har haft stora anläggningar och spelat med.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

260 Inlägg
5 juni 2010
Satsa på en ctek 25000 på en gång,, spara lite extra en månad el 2 beror ju på vad du har för ekonomi men du blir inte missnöjd...

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juni 2010
Enda egentliga nackdelen som kan uppstå med laddare inkopplad är att du får störningar i ljudet, om laddare/nätaggregat är dåligt konstruerade så att du får in växelström i systemet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 050 Inlägg
14 november 2010
När man använder någon av ctek laddarna xs7000 eller xs25000 till att driva bilstereo med avstängd motor så väljer man läge: "SUPPLY"

SUPPLY läget till xs7000 fungerar som ett nätaggregat, och ger spänning 13,6v samt Max 7A. överskrids strömuttaget till mer än 7A så sjunker spänningen aut ned till 9v. (sedan stängs laddaren aut av.) Här finns en uppenbar stor risk att bränna slutstegen då 7A knappast räcker till för att driva ett ensamt litet Biltemasteg.

SUPPLY läget till xs25000 ger kontinuerligt 13,6v. Max 25A. (här finns utrymme för lite mer spelande)
Senast redigerat av E-30 (14 november 2010)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 november 2010
Sj använder jag en såndära stooor laddare som man kan skifta 12/24v och så sitter de en 200a säkring på den  ren  funkar perfa när man ska skruva i bilen och spela musik samtidigt smile

1 050 Inlägg
14 november 2010
christofer_k skrev:
Sj använder jag en såndära stooor laddare som man kan skifta 12/24v och så sitter de en 200a säkring på den  ren  funkar perfa när man ska skruva i bilen och spela musik samtidigt smile

Det är skillnad på laddare och nätaggregat, frågan är om din laddare kan ställas om till funktionen nätaggregat? sedan att säkringen är på otroliga 200A betyder ej automatiskt att laddaren också ger ut 200A.
Om du läser på laddaren så ser du snart de verkliga värdena. Misstänker att det är en laddare inkl funktionen starthjälp. Vet ej hur lämpligt det är att ha den ansluten i bilen under längre tider.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 november 2010
E-30 skrev:
christofer_k skrev:

Det är skillnad på laddare och nätaggregat, frågan är om din laddare kan ställas om till funktionen nätaggregat? sedan att säkringen är på otroliga 200A betyder ej automatiskt att laddaren också ger ut 200A.
Om du läser på laddaren så ser du snart de verkliga värdena. Misstänker att det är en laddare inkl funktionen starthjälp. Vet ej hur lämpligt det är att ha den ansluten i bilen under längre tider.

jo de är start hjälp på den  finns rätt mkt funktioner på den..  har haft den i kopplade ett x antal gånger  och inte märt nå problem

1 050 Inlägg
14 november 2010
christofer_k skrev:
E-30 skrev:
christofer_k skrev:

jo de är start hjälp på den  finns rätt mkt funktioner på den..  har haft den i kopplade ett x antal gånger  och inte märt nå problem

Jag skulle nog råda dig att använda den med stor försiktighet. Kolla med tillverkaren om den verkligen är lämplig/avsedd till att driva bilstereon med. Dagens moderna bilar med känsliga elektronikboxar, osv. slås lätt ut p.g.a för höga spänningstoppar.

Sök