4275
Sök

Bredda plåtfälgar - Så här tänkte jag göra! Guide?

76 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Nu har jag ledsnat på att bilen bara står så nu tänkte jag ta och göra något intressant, försöka bredda mina plåtfälgar som ligger i källaren. Se det här gärna som en guide om det är en bra idé eller tolka det som du vill smile

Såhär tänkte jag göra:

I skolan så har vi en lös bakaxel på en ställning. Jag tänkte att jag kan använda den här att montera fälgen i när jag mäter ut vart jag ska kapa, mäter noga och gör en tydlig linje MED EN RITS och mäter igen!
När det här är gjort så tar jag en vinkelslip och markerar linjen tydligare och gör en skåra längs med den tidigare linjen (när man börjar kapa direkt så har det ju en tendens att virra iväg lite) den här skåran gör jag delvis djupare och djupare genom att en kompis snurrar på bakaxelns andra sida och jag kapar sakta och försiktigt. På så sätt får jag en skåra (som förhoppningsvis är rak) som vinkelslipen inte kan glida ur och går därför rakt hela vägen.

Om det här blir som tänkt så borde det inte bli något "hängade" överblivet material kvar som måste slipas bort (risk för att slipa bort för mycket)
Men när allt är kapat och fälgen i 2 delar så mäter jag med en indikatorklocka för att se om några skevheter på de kapade kanterna finns.

Om inte så tar jag min valsade 3mm plåt och punktar fast, använder åter igen intikatorklockan och mäter på fälgens kant. Sätter eventuellt fälgen i balanseringsmaskinen också bara för att mäta lite extra på olika sätt och se om det visar olika resultat.

Om fälgen är rak efter punktningen så MIG/MAG svetsar jag stegvis mellan varje punkt och mäter vart eftersom.

Borrar sem hål för ventil osv osv.

Den här iden borde väl funka beroende på individens tålamod och noggranhet?

Mvh
// Zimon

8 253 Inlägg
14 november 2010
#2
Att klyva fälgen i en svarv är ju en avsevärt bättre lösning. Men i terorin så bör ju denna metod fungera om man ser till att vara väldigt noga. Men borra hål för ventil behöver du väl knappast göra om du inte tänkt lägga igen det nuvarande hålet vill säga


76 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#3
Jo men om man inte har tillgång till en så pass stor svarv, tror skolan har en tiotal svarvar men igen som får plats för en 15"fälg tyvär. Syftade på om ventilhålet hamnar nånstans i breddningens väg.

1 738 Inlägg
14 november 2010
#4
Tjena zimon!

Jag har gjort det du söker efter wink här har du länk till min projekttråd hur jag gjorde! Läs noga hur jag gjort och vad du SKA göra, alltså inte prova på något annat sätt med tex. balanseringen smile



http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4&p=17


1 738 Inlägg
14 november 2010
#5
Glömde säga att så du tänkt att du ska gå till väga är överkurs! Noga ska man vara men det där är alldeles för noga o helt onödig övertid! För mig tog det ungefär 40min per fälg att göra från att kapa första svetspunkten till att svetsa ihop den igen! Att du kapar lite snett o för djupt t.ex gör inget, det på värkar inte några missljud eller vibrationer. Det som avgör är hur bra du balanserar in mitten plåtten i fälgringen! Jag balanserade in allt nogrannare än vad plåtfälgen var balanserad original wink Inga missljud alls av ingreppet. För att få riktigt bredkant då 14/15 tum original plåtfälg till 7/900 inte gör så bredkant så skulle jag rekomendera 16 tums fälg från s70! Men då är fäljden att du måste valsa eventuellt bredda skärmarna!

Lycka till!


76 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#6
Jaha! Jaa det kanske låter som lite längre tid än vad det egentligen tar wink menmen, skönt om dom blir riktigt gjorda iaf!
jag tänkte bara vika upp den innre lilla kanten i skärmen, eventuellt se om jag hittar nån valsningsmanick och valsa så mycket de går. så får vi se hur mycket jag kan bredda fälgarna efter det..


Sök