Tjena!
Nu har jag ledsnat på att bilen bara står så nu tänkte jag ta och göra något intressant, försöka bredda mina plåtfälgar som ligger i källaren. Se det här gärna som en guide om det är en bra idé eller tolka det som du vill
![smile](img/smilies/smile.png)
Såhär tänkte jag göra:
I skolan så har vi en lös bakaxel på en ställning. Jag tänkte att jag kan använda den här att montera fälgen i när jag mäter ut vart jag ska kapa, mäter noga och gör en tydlig linje MED EN RITS och mäter igen!
När det här är gjort så tar jag en vinkelslip och markerar linjen tydligare och gör en skåra längs med den tidigare linjen (när man börjar kapa direkt så har det ju en tendens att virra iväg lite) den här skåran gör jag delvis djupare och djupare genom att en kompis snurrar på bakaxelns andra sida och jag kapar sakta och försiktigt. På så sätt får jag en skåra (som förhoppningsvis är rak) som vinkelslipen inte kan glida ur och går därför rakt hela vägen.
Om det här blir som tänkt så borde det inte bli något "hängade" överblivet material kvar som måste slipas bort (risk för att slipa bort för mycket)
Men när allt är kapat och fälgen i 2 delar så mäter jag med en indikatorklocka för att se om några skevheter på de kapade kanterna finns.
Om inte så tar jag min valsade 3mm plåt och punktar fast, använder åter igen intikatorklockan och mäter på fälgens kant. Sätter eventuellt fälgen i balanseringsmaskinen också bara för att mäta lite extra på olika sätt och se om det visar olika resultat.
Om fälgen är rak efter punktningen så MIG/MAG svetsar jag stegvis mellan varje punkt och mäter vart eftersom.
Borrar sem hål för ventil osv osv.
Den här iden borde väl funka beroende på individens tålamod och noggranhet?
Mvh
// Zimon