2894
Sök

Köpråd bmw 330 e46

2 035 Inlägg
10 november 2010
#21
tobee skrev:
330 drar ofta en del olja vid inspirerad körning, vilket är fullt normalt men bra att veta förstås. Jag köpte en liter per 300 mil under sommarhalvåret. På vintern fyllde jag inte på en enda gång så det berodde troligen på mitt körsätt under sommaren wink

Bra att veta. Är ganska van pga att jag har en 9-5a nu som drar olja. Men det är ju ett ganska känt problem.

Saab säger ju att för att åtgärda felet helt å hållet behövs ny ringar. dvs dyrt

Biljudsveteran sen 1984!

735 Inlägg
10 november 2010
#22
bosabengt skrev:
Bra att veta. Är ganska van pga att jag har en 9-5a nu som drar olja. Men det är ju ett ganska känt problem.

Saab säger ju att för att åtgärda felet helt å hållet behövs ny ringar. dvs dyrt

I detta fall M54B(XX) ska det vara så, alltså inget fel. Så länge den inte drar orimligt mycket olja då såklart. Vilket enligt verkstäderna är över 1L per 100 mil... Det finns visserligen ett känt problem med igensatt vevhusventilation också på dessa motorer. Vilket kan leda till hög oljeförbrukning då oljan går in bakvägen via insuget och förbränns i motorn. Mindre bra

2 035 Inlägg
10 november 2010
#23
Kanske är nåt man får kolla upp innan köp. eller är det bara att rensa eller köpa nya slangar?

Min sambos audi har fullt med klegg i sin vevhus ventilation. men det är ju rör så det är ganska svårt att rensa där . några tips?

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
10 november 2010
#25

Tråden kanske är rolig att läsa, men det räckte att läsa första inlägget för att veta att det inte stämmer.

Biljudsveteran sen 1984!

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 november 2010
#26
bosabengt skrev:

Tråden kanske är rolig att läsa, men det räckte att läsa första inlägget för att veta att det inte stämmer.

Åh fan, jag som redan var ute på blocket och jagade 330 roll


Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 november 2010
#27
bosabengt skrev:
Kanske är nåt man får kolla upp innan köp. eller är det bara att rensa eller köpa nya slangar?

Min sambos audi har fullt med klegg i sin vevhus ventilation. men det är ju rör så det är ganska svårt att rensa där . några tips?

Det är framför allt att serva bilen inom intervallen och köra på (mer) "rätt" typ av olja som hjälper mot problemet. Grundproblemet är att gammal olja drar åt sig kondens och skit, detta i kombination med att M54 monterad i E46och E39 blir mycket kall i framkant av motorn vintertid skapar problemet.

Man bör alltid serva bilen i tid, framför allt om man har en lång kall period framför sig och kör kortare sträckor. En annan delorsak är den Castrol-olja Bmw rekommenderar, denna drar åt sig kondens och skit mycket lättare än tex. Mobil1-olja.

Detta konstaterades av en av Autopower´s gurus och visade sig fungera väl förra vintern. Så skött service och kör på Mobil1 olja så skall det inte vara några problem!

Att ens bil är svensksåld och har vevhusventilation anpassat för Sverige det vill säga "Kaltland"-paket skadar definitivt inte heller, en av de vanligaste orsakerna kan jag tänka mig.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 035 Inlägg
11 november 2010
#28
Andromeda skrev:
bosabengt skrev:

Tråden kanske är rolig att läsa, men det räckte att läsa första inlägget för att veta att det inte stämmer.

Åh fan, jag som redan var ute på blocket och jagade 330 roll

Asså ska du också köpa 330 ??

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
11 november 2010
#29
Rquired skrev:
bosabengt skrev:
Kanske är nåt man får kolla upp innan köp. eller är det bara att rensa eller köpa nya slangar?

Min sambos audi har fullt med klegg i sin vevhus ventilation. men det är ju rör så det är ganska svårt att rensa där . några tips?

Det är framför allt att serva bilen inom intervallen och köra på (mer) "rätt" typ av olja som hjälper mot problemet. Grundproblemet är att gammal olja drar åt sig kondens och skit, detta i kombination med att M54 monterad i E46och E39 blir mycket kall i framkant av motorn vintertid skapar problemet.

Man bör alltid serva bilen i tid, framför allt om man har en lång kall period framför sig och kör kortare sträckor. En annan delorsak är den Castrol-olja Bmw rekommenderar, denna drar åt sig kondens och skit mycket lättare än tex. Mobil1-olja.

Detta konstaterades av en av Autopower´s gurus och visade sig fungera väl förra vintern. Så skött service och kör på Mobil1 olja så skall det inte vara några problem!

Att ens bil är svensksåld och har vevhusventilation anpassat för Sverige det vill säga "Kaltland"-paket skadar definitivt inte heller, en av de vanligaste orsakerna kan jag tänka mig.

Jag tycker inte om longlifeoljorna för jag tror att oljan hinner bli gammal eftersom den inte byts förrens efter 2000 mil. själv byter jag vart 1000e mil.

M54 ?? är det motorn på bmw som heter så eller?

Okej då får man hålla sig till mobil 1 olja. helsynstet då?

Biljudsveteran sen 1984!

1 422 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#30
Ett tips på olja är castrols edge olja till m54 (egentligen för M motorerna). Får ner oljeförbrukningen en del och smörjer och drar åt sig smuts suveränt. För det är ju det man vill med en olja, att den ska ta upp skiten smile Lite dyrare olja är det ju men oljeförbrukningen går ner och det är ju en riktigt bra olja. Hör med er bmw verkstad så ska ni nog se att dom också rekommenderar den framför den "vanliga" om man är villig att betala lite extra.

bosabengt:
Ja, motorn i 330 e46 heter m54b30. Helsyntet är givet.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 november 2010
#31
cheffer skrev:
Ett tips på olja är castrols edge olja till m54 (egentligen för M motorerna). Får ner oljeförbrukningen en del och smörjer och drar åt sig smuts suveränt. För det är ju det man vill med en olja, att den ska ta upp skiten smile Lite dyrare olja är det ju men oljeförbrukningen går ner och det är ju en riktigt bra olja. Hör med er bmw verkstad så ska ni nog se att dom också rekommenderar den framför den "vanliga" om man är villig att betala lite extra.

bosabengt:
Ja, motorn i 330 e46 heter m54b30. Helsyntet är givet.

Det är precis denna olja Bmw rekommenderar till även M54 och samma olja jag menar ovan, smuts kan jag inte svara på men kondens håller Mobil1 borta bättre enligt ovan. Oavsett så ligger grundproblemet i att serviceintervallerna inte sköts (Eller är för långa, men i och med att Bmw säger till själv är det sällan ett problem i praktiken på just Bmw) och inte oljan eller konstruktionen (nåja, kunde isolerats bättre).

Det vill säga sköt service och Castrol duger säkert utmärkt, men många som hade problem bytte till Mobil1 och klarade sig undan.

Bosabengt:
Som nämnts heter motorn mycket riktigt M54, är att likna med en generationskod på samma sätt som karossen heter E46 i denna generation heter motorn M54. Den heter även B30 vilket står för volymen, 30 blir alltså 3.0L.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 422 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#32
Rquired skrev:
cheffer skrev:
Ett tips på olja är castrols edge olja till m54 (egentligen för M motorerna). Får ner oljeförbrukningen en del och smörjer och drar åt sig smuts suveränt. För det är ju det man vill med en olja, att den ska ta upp skiten smile Lite dyrare olja är det ju men oljeförbrukningen går ner och det är ju en riktigt bra olja. Hör med er bmw verkstad så ska ni nog se att dom också rekommenderar den framför den "vanliga" om man är villig att betala lite extra.

bosabengt:
Ja, motorn i 330 e46 heter m54b30. Helsyntet är givet.

Det är precis denna olja Bmw rekommenderar till även M54 och samma olja jag menar ovan, smuts kan jag inte svara på men kondens håller Mobil1 borta bättre enligt ovan. Oavsett så ligger grundproblemet i att serviceintervallerna inte sköts (Eller är för långa, men i och med att Bmw säger till själv är det sällan ett problem i praktiken på just Bmw) och inte oljan eller konstruktionen (nåja, kunde isolerats bättre).

Det vill säga sköt service och Castrol duger säkert utmärkt, men många som hade problem bytte till Mobil1 och klarade sig undan.

Bosabengt:
Som nämnts heter motorn mycket riktigt M54, är att likna med en generationskod på samma sätt som karossen heter E46 i denna generation heter motorn M54. Den heter även B30 vilket står för volymen, 30 blir alltså 3.0L.

Njedu, slx heter oljan som rekommenderas till de vanliga motorerna och edge är till M motorerna som presterar värre. Båda är i guldig förpackning men det är inte samma olja. Finns en edge sport som rekommenderas till äldre trimmade maskiner också men det är den "vanliga" edgen jag pratar om. Inte den som vanligen rekommenderas till m5x motorerna. Även kondens SKA oljan ta upp så mycket som möjligt av för man vill inte ha en massa fukt i motorn utan det ska vara olja så om oljan tar upp smuts och kondens bra så gör oljan bara sitt jobb och om castrolen gör det bättre så är det självklart att rekommendera den. Möjligt att du inte klarar att köra 2000mil på ett byte för att oljan tar upp så bra som den gör men det tycker jag ändå inte att man ska göra. Runt 1000 mil sedan byte av olja och filter. Man kan gärna byta filter en gång mellan oljebytena också men inget som är direkt nödvändigt.

Visst gör molil1 riktigt bra oljor och jag säger inte att castrol är bättre för det är inget som jag har kunskapen att svara på men om det du säger stämmer så gör faktiskt castrol oljan sitt jobb bättre, dvs tar bort avlagringar (smuts) och tar upp kondens bättre. Jag rekommenderar iaf att prova edge 10w60 till m54 för att få ner oljeförbrukningen lite och hålla delarna i trim.

Hade själv lite problem med att farsans 330iT drog lite olja förut men efter att vi bytte till edgen har "problemet" försvunnit. Möjligen att den kanske drar lite om man hårdkör mycket men har inte märkt av något än iaf. Bmw säger ju själva att den motorn ska kunna dra lite olja och det är ju för att få ner bensinförbrukningen (lågfriktion) så lite oljeförbrukning är inget att oroa sig över men ett byte till en annan olja kan hjälpa väldigt mycket faktiskt. Oljan kostar ju lite mer men istället behöver man inte fylla på.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 november 2010
#33
cheffer skrev:
Rquired skrev:
cheffer skrev:
Ett tips på olja är castrols edge olja till m54 (egentligen för M motorerna). Får ner oljeförbrukningen en del och smörjer och drar åt sig smuts suveränt. För det är ju det man vill med en olja, att den ska ta upp skiten smile Lite dyrare olja är det ju men oljeförbrukningen går ner och det är ju en riktigt bra olja. Hör med er bmw verkstad så ska ni nog se att dom också rekommenderar den framför den "vanliga" om man är villig att betala lite extra.

bosabengt:
Ja, motorn i 330 e46 heter m54b30. Helsyntet är givet.

Det är precis denna olja Bmw rekommenderar till även M54 och samma olja jag menar ovan, smuts kan jag inte svara på men kondens håller Mobil1 borta bättre enligt ovan. Oavsett så ligger grundproblemet i att serviceintervallerna inte sköts (Eller är för långa, men i och med att Bmw säger till själv är det sällan ett problem i praktiken på just Bmw) och inte oljan eller konstruktionen (nåja, kunde isolerats bättre).

Det vill säga sköt service och Castrol duger säkert utmärkt, men många som hade problem bytte till Mobil1 och klarade sig undan.

Bosabengt:
Som nämnts heter motorn mycket riktigt M54, är att likna med en generationskod på samma sätt som karossen heter E46 i denna generation heter motorn M54. Den heter även B30 vilket står för volymen, 30 blir alltså 3.0L.

Njedu, slx heter oljan som rekommenderas till de vanliga motorerna och edge är till M motorerna som presterar värre. Båda är i guldig förpackning men det är inte samma olja. Finns en edge sport som rekommenderas till äldre trimmade maskiner också men det är den "vanliga" edgen jag pratar om. Inte den som vanligen rekommenderas till m5x motorerna. Även kondens SKA oljan ta upp så mycket som möjligt av för man vill inte ha en massa fukt i motorn utan det ska vara olja så om oljan tar upp smuts och kondens bra så gör oljan bara sitt jobb och om castrolen gör det bättre så är det självklart att rekommendera den. Möjligt att du inte klarar att köra 2000mil på ett byte för att oljan tar upp så bra som den gör men det tycker jag ändå inte att man ska göra. Runt 1000 mil sedan byte av olja och filter. Man kan gärna byta filter en gång mellan oljebytena också men inget som är direkt nödvändigt.

Visst gör molil1 riktigt bra oljor och jag säger inte att castrol är bättre för det är inget som jag har kunskapen att svara på men om det du säger stämmer så gör faktiskt castrol oljan sitt jobb bättre, dvs tar bort avlagringar (smuts) och tar upp kondens bättre. Jag rekommenderar iaf att prova edge 10w60 till m54 för att få ner oljeförbrukningen lite och hålla delarna i trim.

Hade själv lite problem med att farsans 330iT drog lite olja förut men efter att vi bytte till edgen har "problemet" försvunnit. Möjligen att den kanske drar lite om man hårdkör mycket men har inte märkt av något än iaf. Bmw säger ju själva att den motorn ska kunna dra lite olja och det är ju för att få ner bensinförbrukningen (lågfriktion) så lite oljeförbrukning är inget att oroa sig över men ett byte till en annan olja kan hjälpa väldigt mycket faktiskt. Oljan kostar ju lite mer men istället behöver man inte fylla på.

Då kanske det var som så att Mobil1 faktiskt tog upp mer kondens istället även om jag är 99% säker på att det var tvärt om och att "problemet" med M54 är att om oljan tar upp "för mycket" kondens vintertid bildas det klägg i vevhusventilationen i och med att denna kyls ner kraftigt i och med sin position och på icke-svensksålda bilar bristande isolering.

Kontentan av det hela var att olja från mobil1 rekommenderades av en av Autopower´s gurus som vid flera fall bevisat att han vet vad han pratar om, samtidigt som detta oljebyte löste problemen användare hade haft i vintras.

Angående Castrol-oljan blandade jag ihop det med att min far använde Castrol Edge i sin 330i. Denna bil drog för övrigt ingen olja utöver vad man kan förvänta sig mellan service oavsett oljemärke, inte heller har oljemärket spelat någon roll för vevhusventilationen.

Angående serviceintervallerna rullade fars 325i (M54B25) 40.000mil med service efter indikatorns anvisningar och nuvarande B30n har rullat närmre 19.000 utan problem efter indikatorn. Båda motorerna är/var som nya, B25an gick inte märkbart sämre vid försäljning än den nya B30n (Gångkultur etc alltså, inte prestanda). Min erfarenhet är alltså att man kan lita på indikatorn och någon service mellan intervallerna är bara slöseri med pengar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 035 Inlägg
15 november 2010
#34
Nu när jag kollat på olika e46 or så har jag väl kommit fram till detta.

Jag tycker att 01an är snyggare än 02 an. Ska man ha en 02 och uppåt så vill jag ha m paketet. då får man ju en front som är riktigt snygg mot den fula fronten på 02 och uppåt.

Har hittat en fin 330 med m-paket men den har navigator. Jag undrar då hur lätt det är att bygga ut ljudet, spela mp3 samt att få tidskomp, delningsfilter utan en ljudprocessor??

Jag tycker det skulle vara väldigt onödigt att ta ur hela navigatorn för att sätta in min vanliga stereo, bara för att få mp3 usb tidskomp osv.  MEn det är ju ett krav pga att jag tävlar i billjud.

Vad tycker ni?

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
15 november 2010
#35
Och vad tycker ni om att vissa är importerade? Inte alls köpa eller ingen fara??

Biljudsveteran sen 1984!

huh?
10 427 Inlägg
15 november 2010
#36
bosabengt skrev:
Jag tycker att 01an är snyggare än 02 an. Ska man ha en 02 och uppåt så vill jag ha m paketet. då får man ju en front som är riktigt snygg mot den fula fronten på 02 och uppåt.

Skiftet 01/02 gäller bara för sedaner/touring, faceliften för coupémodellerna kom först sent 2003.
Men det var väl iofs Touring du var ute efter smile


2 035 Inlägg
16 november 2010
#37
steifan skrev:
bosabengt skrev:
Jag tycker att 01an är snyggare än 02 an. Ska man ha en 02 och uppåt så vill jag ha m paketet. då får man ju en front som är riktigt snygg mot den fula fronten på 02 och uppåt.

Skiftet 01/02 gäller bara för sedaner/touring, faceliften för coupémodellerna kom först sent 2003.
Men det var väl iofs Touring du var ute efter smile

JA precis det är en touring jag är ute efter.

Hur gör man om man vill spela mp3 i en bil med navigator? Samt kunna ha minst tre lågnivåer till slutsteg.

Man vill ju helst inte ta ur navigatorn för att kunna spela mp3. lite onödigt.

Biljudsveteran sen 1984!


Sök