15 november 2006
Trådstartare
Tack för ditt svar Blixnabb.
Mycket riktigt - svart/röd är matningen - och där får jag spänning - men, den får inte tillräckligt, om man ska tro Ford - jag får bara runt 10V - ännu mindre när jag drar runt startmotorn.
Idag monterade jag ur säkringsboxen och märkte då en sak. I min modell sitter bränslereläet på R9 och är brunt. Ner i en av kontakterna för relät stack en gul kabel som löper till undersidan på säkringsboxen och in i en av kontakterna där. På en annan av R9 kontakterna så går ytterligare en annan kabel direkt upp till en kontakt i R5 (r5 är tom)
Jag ser i min instruktionsbok till bilen att det finns en handskriven notering - BR, och på säkringsdelen, bränslepump, säkring nr 15.
Jag är inte speciellt bilkunning - vad har de gjort här? Byglat relät till ett en annan säkring? varför då? R5 var ju tom, där sitter inget relä. Är det något hemmabygd startspärr till det här Gemeni larmet som sitter i bilen?
Har nu plockat isär säkringsboxen - jag ser ett par lödpunkter där det gått hett till - de är helt svarta - och kan man tänka sig - när jag mäter dessa svarta lödpunkter och en av pinnarna för R9 så piper det - jaha dessa två har med varandra att göra men mer än så kan jag inte få reda på.
Någon som vet om man kan få tag i ett elschema till dessa säkringsboxar? Har inte hittat det i Haynesboken.
Mvh
David