3464
Sök

V.a.g Octavia RS 1.8T -02 Startar bara på andra/3:e försöket

XBL: FOR mxHOLGE
93 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
Har märkt att bilen startat 1sek långsammare enstaka ggr men inget jag upplevt som fel.

Nu plötsligt så starta bilen inte på första försöket utan bara på andra. Det här har jag provat flera ggr.
Det är bra spänning på batteriet och laddningen är 14v.

Motorlampan lyser, förmodligen felkod. Har ingen laptop lr program för att läsa av den vilket är segt (svårt att hitta vagcom program som fungerar)

Kan det då vara bränslepumpen som tappar spänning/dålig eller vad ska jag börja felsöka?
Jag jobbar i verkstad men inte med personbilar så jag kan meka men inte felsöka bilar med startproblem.

Vad ska jag göra nu? Bilen går riktigt bra annars inga ryckningar lr liknande så jag kan inte lista ut vart felet kan ligga.

HJÄLP MIG!
Tack på förhand pojkar och flickor
Senast redigerat av Hunter (1 oktober 2010)

I got Dubs!
2 423 Inlägg
1 oktober 2010
Åk till VAG eller annan verkstad som har vagcom o läs av dina felkoder. det blir dyrt om man ska byta allt för att hitta felet.

93 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
Dubs skrev:
Åk till VAG eller annan verkstad som har vagcom o läs av dina felkoder. det blir dyrt om man ska byta allt för att hitta felet.

Inte så sugen att lämna in, jag har bytt koppling själv så tummen mitt i handen har jag inte men nu känns det lite så smile

Bilen startar på 3.e försöket nu, blir inte bättre.
Tror att pumpen är ok..eftersom det baktände och small till redigt på jobbet.

Tekniker
345 Inlägg
2 oktober 2010
Jobbar själv på vag men det är mycket svårt o säga så här, man måste ha en felkod o gå på med sådana fel, du bör nog lämna in den till tex mekonomen för o se felkoden, sen kanske vi kan hjälpa dig.

kan va startenkontakten som glappar, stöldskyddet som strular m.m.
Senast redigerat av Bullen1 (2 oktober 2010)

Det man inte dör av gör ont.

93 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
Bullen1 skrev:
Jobbar själv på vag men det är mycket svårt o säga så här, man måste ha en felkod o gå på med sådana fel, du bör nog lämna in den till tex mekonomen för o se felkoden, sen kanske vi kan hjälpa dig.

Tack så mycket för ditt svar. Jag går i dom tankarna. Har en diagnos usb kabel och vagcom program. Men det va lite buggigt, ska prova imorn annars blir det köra iväg älsklingen till en verkstad där dom gjorde stora servicen åt mig, litar på dom.

Återkommer här om jag får fram felkod med mitt "gratis" program smile

Trevig lörda kväll på er!

93 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
Bullen1 skrev:

Nu har det gått några veckor. Var på bilab i kungälv och kollade upp koderna. Det va massa felkoder på hela motor. Frågan är om det är mappningen som har fått spader. Biler går hur bra som helst.
Polarn köpte bilen och typiskt så händer det att bilen krånglar lite för honom vid startförsök. Kompis till honom som jobbat med VAG misstänker lamdba/LMM men det tvivlar jag på...defenetivt inte lamdbdan.

Vad kan det här kalast gå på med felsökning på VAG?
Dom felsöker ev. det här svart.
Irriterande problem när bilen går fin och för övrigt är välvårdad och går bra.

Det här problemet bör ju hända fler 1.8t bilar fast det kanske inte kommar fram i forumet så ofta.
Vet inte hur det här fixas....

Sök