2789
Sök

Vad är detta för dumpventil?

1 163 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#1
Hejsan ja som rubriken lyder :

Vad är det här för en dumpventil? Märke osv?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68278/1021278_7a35ck.jpg


Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
21 november 2010
#2
biltema ser det ut som

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 163 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#3
NITROUS skrev:
biltema ser det ut som

ah okej okej är det någon kvalite å ha isåfall?

Har nämligen köpt en kopia på hks ssqv.. men sägs öppen dump ej ska vara så bra för lmm'n , å denna satt på min nuvarande vinterbil som är återcirkulerande så är lite velig om vilken ja ska ha nu.

Mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

7 120 Inlägg
21 november 2010
#4
Öppen dump är inte skadlig för lmm, inte på S13 iaf. Men bilen kommer gå fett och tomgången kommer bli dålig eftersom du har lmm. Skaffar du ett riktigt sprut och map-sensor kan du däremot använda öppen dump. smile

Återcirkulerande eller ingen dump funkar bra, bästa dumpen för minst pengar hittar du på SAAB/VAG. Sök lite på nogs så hittar du mycket nyttigt.

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 november 2010
#5
Aerodynamik skrev:
Öppen dump är inte skadlig för lmm, inte på S13 iaf. Men bilen kommer gå fett och tomgången kommer bli dålig eftersom du har lmm. Skaffar du ett riktigt sprut och map-sensor kan du däremot använda öppen dump. smile

Återcirkulerande eller ingen dump funkar bra, bästa dumpen för minst pengar hittar du på SAAB/VAG. Sök lite på nogs så hittar du mycket nyttigt.

nu tror jag du är lite yr va? dump måste han väl ändå ha.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

7 120 Inlägg
21 november 2010
#6
MantaRobin skrev:
Aerodynamik skrev:
Öppen dump är inte skadlig för lmm, inte på S13 iaf. Men bilen kommer gå fett och tomgången kommer bli dålig eftersom du har lmm. Skaffar du ett riktigt sprut och map-sensor kan du däremot använda öppen dump. smile

Återcirkulerande eller ingen dump funkar bra, bästa dumpen för minst pengar hittar du på SAAB/VAG. Sök lite på nogs så hittar du mycket nyttigt.

nu tror jag du är lite yr va? dump måste han väl ändå ha.

Jag har två turbobilar utan dump, ge mig en anledning till varför jag skulle behöva dump?

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 november 2010
#7
Aerodynamik skrev:
MantaRobin skrev:
Aerodynamik skrev:
Öppen dump är inte skadlig för lmm, inte på S13 iaf. Men bilen kommer gå fett och tomgången kommer bli dålig eftersom du har lmm. Skaffar du ett riktigt sprut och map-sensor kan du däremot använda öppen dump. smile

Återcirkulerande eller ingen dump funkar bra, bästa dumpen för minst pengar hittar du på SAAB/VAG. Sök lite på nogs så hittar du mycket nyttigt.

nu tror jag du är lite yr va? dump måste han väl ändå ha.

Jag har två turbobilar utan dump, ge mig en anledning till varför jag skulle behöva dump?

Sitter ingen dump i aggregaten? Du kör sönder aggen jättefort utan dump.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

7 120 Inlägg
21 november 2010
#8
MantaRobin skrev:
Aerodynamik skrev:
MantaRobin skrev:
nu tror jag du är lite yr va? dump måste han väl ändå ha.

Jag har två turbobilar utan dump, ge mig en anledning till varför jag skulle behöva dump?

Sitter ingen dump i aggregaten? Du kör sönder aggen jättefort utan dump.

Nej. Nämen, ojsan.. Då har du sett många turbos som gått sönder för att folk inte monterat dumpar? big_smile
Har kört utan i ett par hundra mil och båda dessa turbos är lika fina som när jag monterade dem.
Senast redigerat av Aerodynamik (21 november 2010)

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 november 2010
#9
Aerodynamik skrev:
MantaRobin skrev:
Aerodynamik skrev:

Jag har två turbobilar utan dump, ge mig en anledning till varför jag skulle behöva dump?

Sitter ingen dump i aggregaten? Du kör sönder aggen jättefort utan dump.

Nej. Nämen, ojsan.. Då har du sett många turbos som gått sönder för att folk inte monterat dumpar? big_smile
Har kört utan i ett par hundra mil och båda dessa turbos är lika fina som när jag monterade dem.

Tänker man rent teoretiskt så tär de på sakerna att åka utan. Men gör du de, jag ska inte bestämma åt dig. Jag kör på säkra kort och åker med dump och sparar lite på grejerna.

Ett par hundra mil säger du, hur är det efter ett par tusen tror du?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

7 275 Inlägg
21 november 2010
#10
Aerodynamik skrev:
MantaRobin skrev:
Aerodynamik skrev:

Jag har två turbobilar utan dump, ge mig en anledning till varför jag skulle behöva dump?

Sitter ingen dump i aggregaten? Du kör sönder aggen jättefort utan dump.

Nej. Nämen, ojsan.. Då har du sett många turbos som gått sönder för att folk inte monterat dumpar? big_smile
Har kört utan i ett par hundra mil och båda dessa turbos är lika fina som när jag monterade dem.

En biltillverkare sätter sällan dit helt onödiga saker i motorn bara för skojs skull.
Dumpen skonar turbon, sen hur stor skillnad det är kan jag inte svara på.
Men bara för att du har kört ett par hundra mil utan betyder det inte att det är optimistiskt.

Återkom gärna om 15.000 mil eller så och säg om du har fått göra ett turbobyte eller inte.


7 120 Inlägg
21 november 2010
#11
På vinterbilen var det sprickor i avgashuset och impellern hade ramlat av (tysk-mek) så bytte den turbon förra månaden.

På sportbilen hade originalturbon rullat i 15 000mil utan dump och det var inga fel på den, rullar vidare än idag på en S12. Bytte bara för att uppgradera, så vi kan ju döda den myten!

Brains: Ja men varför finns dumpventiler då? Skona turbon?
Kanske om du har keramiska impellrar, men är mycket tveksam till att turbon skadas så mycket annars.
Det jag fått lära mig och den enda logiska förklaringen är för att minska ljudet och göra växlingar så mjuka som möjligt. Hugger ju till lite om du trycker på fullt och släpper gasen snabbt utan dump.


Ni kan ju gärna visa eller berätta om en turbo som gått sönder pga utebliven dump!
Senast redigerat av Aerodynamik (21 november 2010)

1 163 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#12
tillbax till frågan: Så en öppen dump som hks funkar ej med orginalsystem som jag har? å ja ska ha dumpventil vill d ska höras lite ut ju smile , så nån som vet va d kan vara för en dump eller e d biltemas? såfall hur är kvaliten? hur länge håller den? mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

7 120 Inlägg
21 november 2010
#13
Hoaken skrev:
tillbax till frågan: Så en öppen dump som hks funkar ej med orginalsystem som jag har? å ja ska ha dumpventil vill d ska höras lite ut ju smile , så nån som vet va d kan vara för en dump eller e d biltemas? såfall hur är kvaliten? hur länge håller den? mvh

Läs det jag skrev förut:
Aerodynamik skrev:
Öppen dump är inte skadlig för lmm, inte på S13 iaf. Men bilen kommer gå fett och tomgången kommer bli dålig eftersom du har lmm. Skaffar du ett riktigt sprut och map-sensor kan du däremot använda öppen dump. smile

Återcirkulerande eller ingen dump funkar bra, bästa dumpen för minst pengar hittar du på SAAB/VAG. Sök lite på nogs så hittar du mycket nyttigt.

Dock tror jag biltema dumpen(eller vad det nu är) funkar bra så länge du kör original.
Senast redigerat av Aerodynamik (21 november 2010)

Medel
8 Inlägg
22 november 2010
#14
Min T16 har strax gått 25tusen mil, tar ingen/läcker ingen olja ryker inte och laddar som den ska, Den har ingen dump


7 120 Inlägg
22 november 2010
#15
Elda skrev:
@Aerodynamik; Det är en ren myt att avsaknad av dump inte skulle ha inverkn på turbons livslängd. Dock är det inte riktigt mätbart och moderna turboaggregat har betydligt högre livslängd än dom gammla som användes när dumpen introduerades. det som en dump däremot gör är att skapa snabbare spoolupp vid växlignarna, och då snackar vi faktiskt ganska stor skillnad. Detta är då framförallt återcirkulerande vs ingen dump men det gör en jävla prestandaskillnad.

sen är turbos slitage i en bil utan dump helt i förhållande till laddtrycket, laddar du 1.3-1.5 bar sliter det ju mkt mer än 0.5. En saab 9-5 Aero tex laddar 1.3 orginal.


EDIT: Det finns motorlabb hos diverse tillverkare som har forskat på detta och konstaterat att en dump hjälper mot slitage på turbon, men det är klart.. .Du har ju lämnat in din turbo för total genomgång ner på mikrometer nivå? du känner inte ett glapp under 1mm med fingrarna, 1mm e Sjukt mkt i dessa sammanhang, samma gäller slitage på impeller.

Har inte påstått att det inte har någon inverkan, skadorna man får utan den är däremot överskattade.
Sen kanske det finns känsligare turbos, vad vet jag... Men min klarade sig ju bra och laddade på som den skulle. Hade nog inte haft mycket mindre glapp med dump.

Det där med spool är nog också olika, känner många med S13 som fått segare spool med dump än utan. Känner inte att det är dåligt i mina bilar iaf.

Edit: Har inget emot dump och funderar på att skaffa en bara för ljudet tongue
Senast redigerat av Aerodynamik (22 november 2010)

354 Inlägg
22 november 2010
#16
Aerodynamik skrev:
Elda skrev:
@Aerodynamik; Det är en ren myt att avsaknad av dump inte skulle ha inverkn på turbons livslängd. Dock är det inte riktigt mätbart och moderna turboaggregat har betydligt högre livslängd än dom gammla som användes när dumpen introduerades. det som en dump däremot gör är att skapa snabbare spoolupp vid växlignarna, och då snackar vi faktiskt ganska stor skillnad. Detta är då framförallt återcirkulerande vs ingen dump men det gör en jävla prestandaskillnad.

sen är turbos slitage i en bil utan dump helt i förhållande till laddtrycket, laddar du 1.3-1.5 bar sliter det ju mkt mer än 0.5. En saab 9-5 Aero tex laddar 1.3 orginal.


EDIT: Det finns motorlabb hos diverse tillverkare som har forskat på detta och konstaterat att en dump hjälper mot slitage på turbon, men det är klart.. .Du har ju lämnat in din turbo för total genomgång ner på mikrometer nivå? du känner inte ett glapp under 1mm med fingrarna, 1mm e Sjukt mkt i dessa sammanhang, samma gäller slitage på impeller.

Har inte påstått att det inte har någon inverkan, skadorna man får utan den är däremot överskattade.
Sen kanske det finns känsligare turbos, vad vet jag... Men min klarade sig ju bra och laddade på som den skulle. Hade nog inte haft mycket mindre glapp med dump.

Det där med spool är nog också olika, känner många med S13 som fått segare spool med dump än utan. Känner inte att det är dåligt i mina bilar iaf.

Edit: Har inget emot dump och funderar på att skaffa en bara för ljudet tongue

sen är turbos slitage i en bil utan dump helt i förhållande till laddtrycket

Exakt, och storleken också...

Men de e klart som Aerodynamik säger, att nog är skadorna överskattade nog. big_smile

Men en sak är 100% säkert och det är att livslängden på turbon FÖRKORTAS garanterat att köra utan.. Sen är det upp till en själv hur man gör! smile



Själv kommer jag nog köra utan.. pga. av att snabbare ladd vid snabba växlingar och tänkte bara feg ladda så..

http://www.youtube.com/watch?v=K8nptFx1jug Och vem älskar inte ljudet!! wink




MVH. Mattias. big_smile

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

354 Inlägg
22 november 2010
#17
Elda skrev:
Aerodynamik och Mattias: Spoolupen försämras om du kör utan dump vs med dump, MEN, du måste ha rätt dimensionerad dump för bilen, smäller du på en 50mm öppen dump kommer för mkt luft ofta gå ut, dessutom är det återcirkulerande som är "the shit" och återcirkulationen ska sitta så nära turbon som möjligt för att få mindre lagg.

Spoolupen försämras om du kör utan dump vs med dump

Njaa, tror inte det blir SÄMRE, ifall man feg laddar.. Men det är klart slår luften tebax i turbo så turbon saktar ner ordentligt så är det "plus minus noll" att vara utan dumpventil...

Tar tebax det där jag skrev tidigare att jag får tidigare, när jag riktigt började tänka efter. roll

Men kommer nog åka utan endå, älskar ljudet. Och har endå inte så dyrt agg..


Jo du har rätt angånde återcirkulerande! smile



MVH. Mattias! smile

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!


Sök