2731
Sök

Nissan 200sx s13 topplockspackning sönder köpa?

137 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#1
Hej.
Är nu så att ja fått ett förslag på en finfin 200sx att byta mot min volvo s40.
Problemet är den att topplockspackningen gått på 200sx är inga problem för mig att byta det, men frågan är om man vågar byta att där inte är andra fel på bilen. Han säger att topplockspackningen har gått och att man antagligen måste fixa topplocket.

Kan ju vara allt som att kolvar är slut o vevstake o turbon? finns de nått sätt att testa? lr kopplingen.

här är lite bilder på den: http://www.nettiauto.com/nissan/200sx/3558476

Tacksam för svar /Glenn
Senast redigerat av Gl3nn (16 november 2010)


354 Inlägg
16 november 2010
#2
Gl3nn skrev:
Hej.
Är nu så att ja fått ett förslag på en finfin 200sx att byta mot min volvo s40.
Problemet är den att topplockspackningen gått på 200sx är inga problem för mig att byta det, men frågan är om man vågar byta att där inte är andra fel på bilen. Han säger att topplockspackningen har gått och att man antagligen måste fixa topplocket.

Kan ju vara allt som att kolvar är slut o vevstake o turbon? finns de nått sätt att testa? lr kopplingen.

här är lite bilder på den: http://www.nettiauto.com/nissan/200sx/3558476

Tacksam för svar /Glenn

Fråga av honom VARFÖR han tror/säger att packningen har gett upp... Alltså går varm, ryker mm.mm?? smile Antagligen fixa topplocket? plana eller vad menar han?


MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

137 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#3
ok skall fråga de, Altså han skriver i annonsen att topplockspackningen har gått och att topplocket kan vara vridet vint hur man nu skall översätta de


354 Inlägg
16 november 2010
#4
Gl3nn skrev:
ok skall fråga de, Altså han skriver i annonsen att topplockspackningen har gått och att topplocket kan vara vridet vint hur man nu skall översätta de

jepp, jaja just de. Säkert gått varmt så packningen har gått. Då brukar man oftast hamna och plana locket lite också!

Menmen, visst skall du akta dig lite! Men den såg ju annars riktigt fiiin ut! smile Tror nog det är värt att satsa på!


Men som sagt fråga lite och skriv vad han säger! smile


MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
16 november 2010
#5
Skulle jag vara du skulle jag räkna med en hel renoveringa av motorn.
Ca18det är kännsliga och har den gått varm har ännu större risk för följdfel.
Men gör allt riktigt så har du en trevlig kärra.

Lite för mkt är precis lagom.

137 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#6
Berna skrev:
Skulle jag vara du skulle jag räkna med en hel renoveringa av motorn.
Ca18det är kännsliga och har den gått varm har ännu större risk för följdfel.
Men gör allt riktigt så har du en trevlig kärra.

vad menar du med hel renovering? byte av kolvar, vevstakar?


Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
17 november 2010
#7
Gl3nn skrev:
Berna skrev:
Skulle jag vara du skulle jag räkna med en hel renoveringa av motorn.
Ca18det är kännsliga och har den gått varm har ännu större risk för följdfel.
Men gör allt riktigt så har du en trevlig kärra.

vad menar du med hel renovering? byte av kolvar, vevstakar?

Renovering innerbär ju inte automatiskt att man ska byta "allt" utan att man kollar upp allt och ser till att saker och ting håller orginal tolernaser och dyligt.
Sen om dom inte gör det byter man /fixar dessa delar.

Lite för mkt är precis lagom.

137 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#8
har nu frågat honom om misstanken till varför packningen gick och svaret var :
vätskorna läkte ut från kylarens botten under körningen och värmen steg, den släpper kompressionen in i kylningssystemet när man startar och vätskorna hålls int inne


354 Inlägg
17 november 2010
#9
Gl3nn skrev:
har nu frågat honom om misstanken till varför packningen gick och svaret var :
vätskorna läkte ut från kylarens botten under körningen och värmen steg, den släpper kompressionen in i kylningssystemet när man startar och vätskorna hålls int inne

japp, låter som ett klart fall! Packningen...


klart det skulle vara bra med en genomgång av motorn som Berna sa, men jag skulle nog endast byta packning jag, och förståss kolla så toppen e plan då.. Blir alltid dyrt att ha en genomgång av motorn fast du inte byter särskilt mycket grejjer, och då endå motorn endast är gått lite över 100 tusen km! Kan inte tro att nåt skulle vara riktigt slut i den.. Beror ju på hur förra ägaren har använt grejjerna förståss men!




MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
17 november 2010
#10
maattias skrev:
Gl3nn skrev:
har nu frågat honom om misstanken till varför packningen gick och svaret var :
vätskorna läkte ut från kylarens botten under körningen och värmen steg, den släpper kompressionen in i kylningssystemet när man startar och vätskorna hålls int inne

japp, låter som ett klart fall! Packningen...


klart det skulle vara bra med en genomgång av motorn som Berna sa, men jag skulle nog endast byta packning jag, och förståss kolla så toppen e plan då.. Blir alltid dyrt att ha en genomgång av motorn fast du inte byter särskilt mycket grejjer, och då endå motorn endast är gått lite över 100 tusen km! Kan inte tro att nåt skulle vara riktigt slut i den.. Beror ju på hur förra ägaren har använt grejjerna förståss men!




MVH. Mattias

En ca18det BÖR gås igen varje gång den får ett lite större havveri, känsliga maskiner dumsnålt att bara fixa toppen för att 10 mil senar riva hel motorn.
Kostar lite packningar extra att kolla upp den så varför snåla på en 1000lapp?

Lite för mkt är precis lagom.

354 Inlägg
18 november 2010
#11
Berna skrev:
maattias skrev:
Gl3nn skrev:
har nu frågat honom om misstanken till varför packningen gick och svaret var :
vätskorna läkte ut från kylarens botten under körningen och värmen steg, den släpper kompressionen in i kylningssystemet när man startar och vätskorna hålls int inne

japp, låter som ett klart fall! Packningen...


klart det skulle vara bra med en genomgång av motorn som Berna sa, men jag skulle nog endast byta packning jag, och förståss kolla så toppen e plan då.. Blir alltid dyrt att ha en genomgång av motorn fast du inte byter särskilt mycket grejjer, och då endå motorn endast är gått lite över 100 tusen km! Kan inte tro att nåt skulle vara riktigt slut i den.. Beror ju på hur förra ägaren har använt grejjerna förståss men!




MVH. Mattias

En ca18det BÖR gås igen varje gång den får ett lite större havveri, känsliga maskiner dumsnålt att bara fixa toppen för att 10 mil senar riva hel motorn.
Kostar lite packningar extra att kolla upp den så varför snåla på en 1000lapp?

Vill inte kalla ett blåst toppackning till ett "större haveri" dock.. Men jodå det har du rätt i, väldigt kännsliga motorer!

dumsnålt att bara fixa toppen för att 10 mil senar riva hel motorn.

Hur tänker du då?



MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

7 120 Inlägg
18 november 2010
#12
Eller så köper du en bättre begagnad CA18 och slänger i och flyttar över trim, varken dyrt eller svårt

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
18 november 2010
#13
maattias skrev:
Berna skrev:
maattias skrev:

japp, låter som ett klart fall! Packningen...


klart det skulle vara bra med en genomgång av motorn som Berna sa, men jag skulle nog endast byta packning jag, och förståss kolla så toppen e plan då.. Blir alltid dyrt att ha en genomgång av motorn fast du inte byter särskilt mycket grejjer, och då endå motorn endast är gått lite över 100 tusen km! Kan inte tro att nåt skulle vara riktigt slut i den.. Beror ju på hur förra ägaren har använt grejjerna förståss men!




MVH. Mattias

En ca18det BÖR gås igen varje gång den får ett lite större havveri, känsliga maskiner dumsnålt att bara fixa toppen för att 10 mil senar riva hel motorn.
Kostar lite packningar extra att kolla upp den så varför snåla på en 1000lapp?

Vill inte kalla ett blåst toppackning till ett "större haveri" dock.. Men jodå det har du rätt i, väldigt kännsliga motorer!

dumsnålt att bara fixa toppen för att 10 mil senar riva hel motorn.

Hur tänker du då?



MVH. Mattias

Jo ofta väldigt ofta med dessa maskiner så får man göra om och göra rätt om man inte går igenom dom.
Efter att ha byggt dessa i över 10 år nu så har jag "lite" erfarenhet.

99% av alla ca18 behöver en rejäl genomgång efter ett större havveri som tex blåst toppackning, som för övrigt är riktigt ovanligt på just dessa maskiner.
Så då vill man gå till grunden och hitta den exakta orsaken, tex att den har spikat rejält mm.

Lite för mkt är precis lagom.

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
18 november 2010
#14
Aerodynamik skrev:
Eller så köper du en bättre begagnad CA18 och slänger i och flyttar över trim, varken dyrt eller svårt

Nu växer ju inte friska ca18 maskiner på träd tyvärr:/
Köper du en beg gå igenom den för at slippa otrevliga överraskningar.

Lite för mkt är precis lagom.

354 Inlägg
19 november 2010
#15
Berna skrev:
maattias skrev:
Berna skrev:
En ca18det BÖR gås igen varje gång den får ett lite större havveri, känsliga maskiner dumsnålt att bara fixa toppen för att 10 mil senar riva hel motorn.
Kostar lite packningar extra att kolla upp den så varför snåla på en 1000lapp?

Vill inte kalla ett blåst toppackning till ett "större haveri" dock.. Men jodå det har du rätt i, väldigt kännsliga motorer!

dumsnålt att bara fixa toppen för att 10 mil senar riva hel motorn.

Hur tänker du då?



MVH. Mattias

Jo ofta väldigt ofta med dessa maskiner så får man göra om och göra rätt om man inte går igenom dom.
Efter att ha byggt dessa i över 10 år nu så har jag "lite" erfarenhet.

99% av alla ca18 behöver en rejäl genomgång efter ett större havveri som tex blåst toppackning, som för övrigt är riktigt ovanligt på just dessa maskiner.
Så då vill man gå till grunden och hitta den exakta orsaken, tex att den har spikat rejält mm.

Hehe, jo de tror jag du utan vidare har! smile

visst visst, det är klart att skall man göra det på bästa vis så är en genomgång viktigt. Men menar bara att många av fallen också så är det nog bara att slänga dit en ny packning och funkar finemang efteråt.. (känner måååånga, ink. broshan) Tyckte du tog i lite med det där 99%.. Det är ju var man drar gränsen att ta en "genomgång", handlar inte bara om ca18 maskiner. ALLA motorer kan få följd skador av just spikningar, gå för varm osv. Men jag menar skulle du ha en genomgång av alla motorer som kommer in till verkstaden som skall ha ny packning så kan det vara många kunder som skulle vara runt öronen på en sen! wink Men klart på egna grejjer och du har intresse, tid och pengar så varför inte! smile Men tycker inte det är ett MÅSTE i detta fall.. Men nog snackat om det nu! big_smile Han får göra som han vill!


Eller så köper du en bättre begagnad CA18 och slänger i och flyttar över trim, varken dyrt eller svårt

Näe, håller med Berna! Skulle aldrig våga hissa ner en begagnad ca18 i motorrummet som jag inte vet ett skvatt om hur skicket på den är... Med bla. tanke på det dom är världens kändaste med och säkert 50-60% av motorerna har eller på god väg till.. vevstaklagerras!! roll


EDIT: stavfel!


MVH. Mattias!
Senast redigerat av maattias (19 november 2010)

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

137 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#16
tackar för hjälpen lär nog inte bli nån  200sx på ett tag nu när ja måste reparera fronten på volvon åkte ut idag, vart ju lite halt wink


354 Inlägg
20 november 2010
#17
Gl3nn skrev:
tackar för hjälpen lär nog inte bli nån  200sx på ett tag nu när ja måste reparera fronten på volvon åkte ut idag, vart ju lite halt wink

ajjjajj! hmm Joo det är skiit haalt häär också. big_smile


Lycka till iaf!


MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

35 Inlägg
22 november 2010
#18
Jasså glenn från twostrokerider eller va de hette har hittat hit big_smile
Tycker absolut att du ska införskaffa den dä Nissan, va själv sjuk på den en tid tongue
Så laga ihop traktorn o byt smile Tror int de e någo värre fel me dendär SX:en



Sök