Berna skrev:
maattias skrev:
Berna skrev:
En ca18det BÖR gås igen varje gång den får ett lite större havveri, känsliga maskiner dumsnålt att bara fixa toppen för att 10 mil senar riva hel motorn.
Kostar lite packningar extra att kolla upp den så varför snåla på en 1000lapp?
Vill inte kalla ett blåst toppackning till ett "större haveri" dock.. Men jodå det har du rätt i, väldigt kännsliga motorer!
dumsnålt att bara fixa toppen för att 10 mil senar riva hel motorn.Hur tänker du då?
MVH. Mattias
Jo ofta väldigt ofta med dessa maskiner så får man göra om och göra rätt om man inte går igenom dom.
Efter att ha byggt dessa i över 10 år nu så har jag "lite" erfarenhet.
99% av alla ca18 behöver en rejäl genomgång efter ett större havveri som tex blåst toppackning, som för övrigt är riktigt ovanligt på just dessa maskiner.
Så då vill man gå till grunden och hitta den exakta orsaken, tex att den har spikat rejält mm.
Hehe, jo de tror jag du utan vidare har!
visst visst, det är klart att skall man göra det på bästa vis så är en genomgång viktigt. Men menar bara att många av fallen också så är det nog bara att slänga dit en ny packning och funkar finemang efteråt.. (känner måååånga, ink. broshan) Tyckte du tog i lite med det där 99%.. Det är ju var man drar gränsen att ta en "genomgång", handlar inte bara om ca18 maskiner. ALLA motorer kan få följd skador av just spikningar, gå för varm osv. Men jag menar skulle du ha en genomgång av alla motorer som kommer in till verkstaden som skall ha ny packning så kan det vara många kunder som skulle vara runt öronen på en sen!
Men klart på egna grejjer och du har intresse, tid och pengar så varför inte!
Men tycker inte det är ett MÅSTE i detta fall.. Men nog snackat om det nu!
Han får göra som han vill!
Eller så köper du en bättre begagnad CA18 och slänger i och flyttar över trim, varken dyrt eller svårtNäe, håller med Berna! Skulle aldrig våga hissa ner en begagnad ca18 i motorrummet som jag inte vet ett skvatt om hur skicket på den är... Med bla. tanke på det dom är världens kändaste med och säkert 50-60% av motorerna har eller på god väg till.. vevstaklagerras!!
EDIT: stavfel!
MVH. Mattias!
Senast redigerat av maattias (19 november 2010)
Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!