3284
Sök

Sänkningssats, "ej för bilar med nivåreglering" - Varför?

Montör
664 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#1
Har köpt mig en E34 Touring som jag skulle vilja sänka, men den har nivåreglering.

På sänkningssatserna man hittar så står det att dem inte är för bilar med nivåreglering. Vad beror detta på? För att stötdämparna/nivåregleringen tar stryk, eller för att det ser annorlunda ut så att det helt enkelt inte passar?

Och jag antar att om man köper en sådan sänkningssats ändå, så är det väl fortfarande så att framfjädrarna passar? Vore dumt om det är annan konstruktion fram med för att det är nivåreglering bak...
Senast redigerat av berthelsen (20 september 2010)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 798 Inlägg
20 september 2010
#2
Fram så är de samma skiljer bak men så vitt jag vet kan man ju byta ut de till sänksats bak om man kopplar bort nivåregleringen annars är de nog svårare. De enda man ska tänka på är att koppla så oljan cirkulerar i pumpen annars kan de bli övertryck o servo pumpen sprängas. Har kopplat bort detta på en 530 en gång

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

1 798 Inlägg
20 september 2010
#3
fredde85 skrev:
Fram så är de samma skiljer bak men så vitt jag vet kan man ju byta ut de till sänksats bak om man kopplar bort nivåregleringen annars är de nog svårare. De enda man ska tänka på är att koppla så oljan cirkulerar i pumpen annars kan de bli övertryck o servo pumpen sprängas. Har kopplat bort detta på en 530 en gång

dvs om du byter allt dämpare+fjädrar är de bara fjädrar funkar de nog inte

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Montör
664 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#4
fredde85 skrev:
fredde85 skrev:
Fram så är de samma skiljer bak men så vitt jag vet kan man ju byta ut de till sänksats bak om man kopplar bort nivåregleringen annars är de nog svårare. De enda man ska tänka på är att koppla så oljan cirkulerar i pumpen annars kan de bli övertryck o servo pumpen sprängas. Har kopplat bort detta på en 530 en gång

dvs om du byter allt dämpare+fjädrar är de bara fjädrar funkar de nog inte

"funkar de nog inte"

Det är precis DET jag undrar över. Varför funkar det inte? Är det helt enkelt för att fjädrarna inte passar, eller för att det fuckar upp nånting med nivåregleringen?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 798 Inlägg
20 september 2010
#5
Som jag fick de förklarat var fjädrarna helt annorlunda de skiljde både i hårdhet o längd mellan vanlig och nivå. Skulle tro att din nivåreglering kommer att vilja höja din bil bak hela tiden om du sätter dit sänkfjädrar då den kommer att tro att den är nerlastad dock inget jag vet säkert

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

15 Inlägg
20 september 2010
#6
Jag har en Volvo MY10 med sportchassi från fabrik och där är det nivåreglering med automatik. Så det borde ju gå att sänka. Jag förmodar att din sänkning får systemet att tro att bilen är lastad oc då försöker höja bilen? Förmodligen går det att sänka men du måste kanske lämna in den för att få själva nivåregleringen justerad/kalibrerad?


Montör
664 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#7
fredde85 skrev:
Som jag fick de förklarat var fjädrarna helt annorlunda de skiljde både i hårdhet o längd mellan vanlig och nivå. Skulle tro att din nivåreglering kommer att vilja höja din bil bak hela tiden om du sätter dit sänkfjädrar då den kommer att tro att den är nerlastad dock inget jag vet säkert

Aah. Där sa du nåt. Det kan nog stämma mycket bra. Då skiter jag nog i att sänka bakänden sålänge, så får den bara vara låg fram till en början. Får lösa det senare.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Montör
664 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#8
berthelsen skrev:
fredde85 skrev:
Som jag fick de förklarat var fjädrarna helt annorlunda de skiljde både i hårdhet o längd mellan vanlig och nivå. Skulle tro att din nivåreglering kommer att vilja höja din bil bak hela tiden om du sätter dit sänkfjädrar då den kommer att tro att den är nerlastad dock inget jag vet säkert

Aah. Där sa du nåt. Det kan nog stämma mycket bra. Då skiter jag nog i att sänka bakänden sålänge, så får den bara vara låg fram till en början. Får lösa det senare.

Ja nu när du/ni säger det så låter det ju faktiskt ganska logiskt. Blir att låta bakänden vara sålänge.

Tack för alla svar!

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

455 Inlägg
26 september 2010
#9
Tja, min pojkvän köpte en bmw 530 med nivåreglering som dom hade kapat fjädrarna runt om, men de enda som blir fel e att de kommer upp som en felkod vid mätarna att de står nivåregleringen, owners manual, den har vi haft nu ett bra tag o den funkar jätte bra, bilen vill inte höja bakändan som ni tror den ska göra. Men de e ju ändå ditt val hur du vill göra.. NiinaSkyline

Montör
664 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#10
Niinaskyline skrev:
Tja, min pojkvän köpte en bmw 530 med nivåreglering som dom hade kapat fjädrarna runt om, men de enda som blir fel e att de kommer upp som en felkod vid mätarna att de står nivåregleringen, owners manual, den har vi haft nu ett bra tag o den funkar jätte bra, bilen vill inte höja bakändan som ni tror den ska göra. Men de e ju ändå ditt val hur du vill göra.. NiinaSkyline

Stort tack för detta. Då var det utrett.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 271 Inlägg
26 november 2010
#11
det du behöver göra är att vrida staget som sitter på kränghämarn bak. sänkte nämligen min 525ix 80mm bak genom att kapp av så det blev "lagom" sen så vred man på staget under bilen när den var igång så det blev rätt höjd på den


Sök