4248
Sök

Tryck i motorn så packningarna trycks sönder!?

181 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#1
Har haft problem med min saab ett tag nu.. Den läcker olja hela tiden. Varje gång man har lagat oljeläckaget så början den läcka på annat ställe! Nu har jag lämnat in bilen på en verkstad och de har lagt ner 15 timmar på fel sökning och hittat felet! Min bil är mappad på etanol och lär lagom trimmad.. spec hittar ni på min sida! MEn det visar sig att jag har 14,5 i komp på varje cylinder!! Är detta felet att det är tryck i motorn.. Det har visat sig att etanolen äter upp packningarna samt silikonet..! Så mitt problem är att jag behöver en topp packning som tåler etanol samt behöver kompsänka! Jag behöver lite råd o tips hur jag ska göra detta på smidigaste o lättaste sättet! Vilken inte riva motorn och fräsa kolvarna.. de e min sista utväg alltså! Det handlar om en saab 900 2,0t -98
Senast redigerat av bluie (23 november 2010)

5 710 Inlägg
23 november 2010
#2
O oj....stopp o belägg här nu....

Har haft problem med min saab ett tag nu.. Den läcker olja hela tiden. Varje gång man har lagat oljeläckaget så början den läcka på annat ställe!

Hmmm...har du kollat så du inte har övertryck i vevhuset? Lossa oljepåfyllningslocket när motorn går, "flåsar" det upp luft?
Har du koll på din vevhusventilation?

Min bil är mappad på etanol och lär lagom trimmad.. spec hittar ni på min sida! MEn det visar sig att jag har 14,5 i komp på varje cylinder!!Är detta felet att det är tryck i motorn

Skulle det vara något fel? Ett kompressionstest som du gjorde visar bara vilket tryck du kommer upp i och att det är jämt över cylindrarna och dina siffror verkar vara helt normala.

Det har visat sig att etanolen äter upp packningarna samt silikonet..!

Tycker du det låter troligt?....du är inte direkt ensam om att åka etanol och att packningarna "äts upp" är inte ett vanligt fenomen bland etanolåkarna.
Visst är etanolen mer aggresiv än vanlig soppa men packningarna i oljesystemet t.ex. löst motorsilikon tål mig veteligen etanol oxo.
Så mitt problem är att jag behöver en topp packning som tåler etanol samt behöver kompsänka

Nej det behöver du inte.

MVH Jonas
..............

181 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#3
jonTe skrev:
O oj....stopp o belägg här nu....

Har haft problem med min saab ett tag nu.. Den läcker olja hela tiden. Varje gång man har lagat oljeläckaget så början den läcka på annat ställe!
Hmmm...har du kollat så du inte har övertryck i vevhuset? Lossa oljepåfyllningslocket när motorn går, "flåsar" det upp luft?
Har du koll på din vevhusventilation?!

Jag har koll på vevhusventilationen. Där e inget övertryck..

Min bil är mappad på etanol och lär lagom trimmad.. spec hittar ni på min sida! MEn det visar sig att jag har 14,5 i komp på varje cylinder!!Är detta felet att det är tryck i motorn
Skulle det vara något fel? Ett kompressionstest som du gjorde visar bara vilket tryck du kommer upp i och att det är jämt över cylindrarna och dina siffror verkar vara helt normala.!

Jo men angående kompet! Alla som jag har träffat, då menar jag han som ägde bilen innan mig samt en riktigt saab kunnig kille och verkstan..! De säger att kompet är alldeles för högt..! De säger att de ska vara mycket lägre när det är trimmat! Idag har ju runt 400hk i den och mer kommer under vintern!


Det har visat sig att etanolen äter upp packningarna samt silikonet..!

Tycker du det låter troligt?....du är inte direkt ensam om att åka etanol och att packningarna "äts upp" är inte ett vanligt fenomen bland etanolåkarna.
Visst är etanolen mer aggresiv än vanlig soppa men packningarna i oljesystemet t.ex. löst motorsilikon tål mig veteligen etanol oxo.
Så mitt problem är att jag behöver en topp packning som tåler etanol samt behöver kompsänka

Nej det behöver du inte.

Kan du förklara för mig varför silikonet löses upp då när man kommer i kontakt med etanol?? för de gör de hos mig!

181 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#4
Kommer uppdatera om info under kvällen så får ni veta allt exakt. ser att jag har missat skriva en del!

1 758 Inlägg
23 november 2010
#5
Tycker också att det helt klart låter som för högt vevhustryck!

904 Inlägg
23 november 2010
#6
Tycker också de låter som högt vevhustryck. Kanske blåst nån kolvring eller ringlandet på kolvarna?

Folk brukar snarare åka högre komp med Etanol än med Bensin...

De ska va gött å leva

4 001 Inlägg
23 november 2010
#7
Tror som övriga att du har problem med för högt vevhustryck, varför du har det är ju svårt att svara på så här på rak arm men mitt första tips är att kolla oljefälla och resten av vevhusventilationen.

Kanske lika bra att kontakta motorbyggaren och prata om problemet, Dahlbäck & Uhr har ju byggt en hel del motorer så dom borde kunna svara ganska enkelt på vad som kan vara problemet

vad har du silikon till?
sånt använder man ytterst sparsamt och jag håller mig LÅNGT borta ifrån det när jag gör något serilst.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

5 710 Inlägg
23 november 2010
#8
bluie skrev:
Kan du förklara för mig varför silikonet löses upp då när man kommer i kontakt med etanol?? för de gör de hos mig!

Nä det kan jag inte OM så nu är fallet. Du har allstå testat att lägga en sträng silikon som har fått torka den tid det behöver för att sedan stoppat ner den i en behållare med etanol?
Jag har gjort många galna experiment men detta har jag missat.....
Dock är ju det resultatet helt ovesäntligt eftersom du inte har etanol i oljesystemet....eller hur?
Viss bränsleutspädning får man alltid men koncentrationen brukar vara några % om man byter olja i vettig tid.

du skrev mitt i texten så det var svårt att se skrev:
Jo men angående kompet! Alla som jag har träffat, då menar jag han som ägde bilen innan mig samt en riktigt saab kunnig kille och verkstan..! De säger att kompet är alldeles för högt..! De säger att de ska vara mycket lägre när det är trimmat! Idag har ju runt 400hk i den och mer kommer under vintern!

Saabs motorer som har turbo från början behöver man normalt inte kompsänka.
Sedan får du hålla isär kompressionsförhållande och kompressionstryck...det är helt två olika saker.
Det din verkstad har mätt är kompressionstrycket och det mäter man för att få fram att trycket ligger inom gränsen för det normala och att det är jämt mellan cylindrarna.
Siffran kan man inte automatiskt översätta till ett kompressionsförhållande och säga att det är för högt när motorn är trimmad till 400hk.

Hur sätter du förresten sambandet att den höga kompen skulle gör att din motor läcker olja?

MrVain skrev:
Kanske blåst nån kolvring eller ringlandet på kolvarna?

Det skulle ha synts vid komptestet.

kolvas skrev:
vad har du silikon till?
sånt använder man ytterst sparsamt och jag håller mig LÅNGT borta ifrån det när jag gör något serilst.

Mellan block->sump och mellan block->bröstkåpa är det silikon original t.ex.

MVH Jonas
..............

181 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#9
kolvas skrev:
Tror som övriga att du har problem med för högt vevhustryck, varför du har det är ju svårt att svara på så här på rak arm men mitt första tips är att kolla oljefälla och resten av vevhusventilationen.

Kanske lika bra att kontakta motorbyggaren och prata om problemet, Dahlbäck & Uhr har ju byggt en hel del motorer så dom borde kunna svara ganska enkelt på vad som kan vara problemet

vad har du silikon till?
sånt använder man ytterst sparsamt och jag håller mig LÅNGT borta ifrån det när jag gör något serilst.

Det är dahlbäck som har mappat den! nja alltså jag har ej själv byggt denna motorn! Dessvärre fick jag inte reda på förens igår kväll att det är tätat med silikon över allt! Så jävla tradigt alltså.. Men jag ska själv plocka ner motorn nu i vinter och göra om allt..

181 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#10
jonTe skrev:
bluie skrev:
Kan du förklara för mig varför silikonet löses upp då när man kommer i kontakt med etanol?? för de gör de hos mig!

Nä det kan jag inte OM så nu är fallet. Du har allstå testat att lägga en sträng silikon som har fått torka den tid det behöver för att sedan stoppat ner den i en behållare med etanol?
Jag har gjort många galna experiment men detta har jag missat.....
Dock är ju det resultatet helt ovesäntligt eftersom du inte har etanol i oljesystemet....eller hur?
Viss bränsleutspädning får man alltid men koncentrationen brukar vara några % om man byter olja i vettig tid.

du skrev mitt i texten så det var svårt att se skrev:
Jo men angående kompet! Alla som jag har träffat, då menar jag han som ägde bilen innan mig samt en riktigt saab kunnig kille och verkstan..! De säger att kompet är alldeles för högt..! De säger att de ska vara mycket lägre när det är trimmat! Idag har ju runt 400hk i den och mer kommer under vintern!

Saabs motorer som har turbo från början behöver man normalt inte kompsänka.
Sedan får du hålla isär kompressionsförhållande och kompressionstryck...det är helt två olika saker.
Det din verkstad har mätt är kompressionstrycket och det mäter man för att få fram att trycket ligger inom gränsen för det normala och att det är jämt mellan cylindrarna.
Siffran kan man inte automatiskt översätta till ett kompressionsförhållande och säga att det är för högt när motorn är trimmad till 400hk.

Hur sätter du förresten sambandet att den höga kompen skulle gör att din motor läcker olja?

MrVain skrev:
Kanske blåst nån kolvring eller ringlandet på kolvarna?

Det skulle ha synts vid komptestet.

kolvas skrev:
vad har du silikon till?
sånt använder man ytterst sparsamt och jag håller mig LÅNGT borta ifrån det när jag gör något serilst.

Mellan block->sump och mellan block->bröstkåpa är det silikon original t.ex.

Jo silikonet sitter på de ställena du beskriver! Men tyvärr så har det nog varit en riktigt dålig silikon! Sumpen är nu tätad med blå silikon som man kan köpa från mekonomen och det verkar faktiskt hålla.! Jo men angående kompet. Jag tycker själv det låter högt! motorn är visserligen trimmad men går ju på etanol och då kan man ha högre komp. Det vet jag. Men jag tycker fortfarande att det låter för högt faktiskt.. Men men jag ska ej säga för mycket om det för mekanikern sa detta till mig och påpekade det! Men han kan ju ha fel han också! ingen är perfekt direkt.. Sen som jag skrev innan om att etanolen äter upp var till överdrift men de löser upp silikonet. Det tradiga är att jag fick se igår också att det sitter en helt orginal toppackning på bilen! (fast ägaren sa att det var en speciell som satt på, som skulle palla laddtryck) Den har lösts upp i ena hörnet och där trycker den ut olja just nu! Övertryck i vevhusventilationen hur åtgärdar man det? Jag tror ej det är de som e felet men man vet aldrig! sen sa mekanikern att det var inte något fel allts på vevhusventilationen. Han hade kollat den påstod han.

4 001 Inlägg
24 november 2010
#11
jonTe skrev:
kolvas skrev:
vad har du silikon till?
sånt använder man ytterst sparsamt och jag håller mig LÅNGT borta ifrån det när jag gör något serilst.

Mellan block->sump och mellan block->bröstkåpa är det silikon original t.ex.

ofan, då har man lärt sig nåt nytt, jag har alltid fått "moped-varning" på silikon tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

5 710 Inlägg
24 november 2010
#12
bluie skrev:
Det tradiga är att jag fick se igår också att det sitter en helt orginal toppackning på bilen! (fast ägaren sa att det var en speciell som satt på, som skulle palla laddtryck)

Det fungerar alldeles utmärkt med originalpackning om man har ordning på sina grejjer.
Vidare är laddtrycket inte det som frestar på packningen i sig.....utan förbränningstrycket.
Man kan få väldigt högt förbränningstryck utan speciellt mycket laddtryck och vise versa.
bluie skrev:
Den har lösts upp i ena hörnet och där trycker den ut olja just nu!

Den har löst upp sig alltså.....en stålarmerad grafitpackning?
Du får ursäkta men det är inte så att du gissar lite mycket?

Att det läcker i hörnet (gissar att det är främre hörnet på växellådssidan?) är lite av "standard" för motortypen och beror ofta på att skruvarna släpper på den sidan.
Lösning är efterdragning av toppen.
Jag har aldrig sett att packningen har löst upp sig.....

bluie skrev:
Övertryck i vevhusventilationen hur åtgärdar man det?

Först skall du konstatera att du har problemet....sedan åtgärdar du det.
Men varför man får övertryck är ofta:
-Täppt ventilation
-Hög blow by (kassa kolvar, kass kolvringar, repiga cylindrar)

ofan, då har man lärt sig nåt nytt, jag har alltid fått "moped-varning" på silikon

smile Ja tänk va olika man kan tycka....jag tycker silikon är hur gött som helst och inte det minsta "moppe" wink

MVH Jonas
..............

181 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#13
jonTe skrev:
bluie skrev:
Det tradiga är att jag fick se igår också att det sitter en helt orginal toppackning på bilen! (fast ägaren sa att det var en speciell som satt på, som skulle palla laddtryck)

Det fungerar alldeles utmärkt med originalpackning om man har ordning på sina grejjer.
Vidare är laddtrycket inte det som frestar på packningen i sig.....utan förbränningstrycket.
Man kan få väldigt högt förbränningstryck utan speciellt mycket laddtryck och vise versa.
bluie skrev:
Den har lösts upp i ena hörnet och där trycker den ut olja just nu!

Den har löst upp sig alltså.....en stålarmerad grafitpackning?
Du får ursäkta men det är inte så att du gissar lite mycket?

Att det läcker i hörnet (gissar att det är främre hörnet på växellådssidan?) är lite av "standard" för motortypen och beror ofta på att skruvarna släpper på den sidan.
Lösning är efterdragning av toppen.
Jag har aldrig sett att packningen har löst upp sig.....

bluie skrev:
Övertryck i vevhusventilationen hur åtgärdar man det?

Först skall du konstatera att du har problemet....sedan åtgärdar du det.
Men varför man får övertryck är ofta:
-Täppt ventilation
-Hög blow by (kassa kolvar, kass kolvringar, repiga cylindrar)

ofan, då har man lärt sig nåt nytt, jag har alltid fått "moped-varning" på silikon

smile Ja tänk va olika man kan tycka....jag tycker silikon är hur gött som helst och inte det minsta "moppe" wink

Okej tack för tipsen.. Haha nej jag gissar inte, jag fick åka till verkstan då de hade upptäckt det och ville visa mig vad som var fel på bilen.. Du har rätt i att den läcker i de hörnet! så då vet du vart jag pratar om de läcker. allt detta som jag har skrevit här e vad min mekaniker har sagt till mig o visat mig.. Enligt han så har den lösts upp.. För man ser helt klart o tydligt att det har ju försvunnit av packningen där.. Bara stålet kvar eller vad man ska säga.. Jag e ju definitivt inte erfaren av etanol bilar.. detta e den första jag har så jag ska inte säga allt för mycket om de. Men så här har jag blivit informerad av mekanikern.. Sen om den har blåst packningen eller löst den de vet ju ej jag.. Jag lyssnade bara på vad han sa till mig..

382 Inlägg
25 november 2010
#14
skön visningsbild:D

saab hade problem med sina första etanol bilar. det är mkt aggressivare så äter upp packningar och gummi ledningar typ soppa ledningar m.m
Senast redigerat av albin_a (25 november 2010)

honda civic ep3 spec.e.d. projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163075
Brett och fett

Pedal To The Metal
750 Inlägg
25 november 2010
#15
albin_a skrev:
saab hade problem med sina första etanol bilar. det är mkt aggressivare så äter upp packningar och gummi ledningar typ soppa ledningar m.m

Grejen är ju den att Etanolen inte kommer i kontakt med särskillt många packningar.. sen det här med gummi slangar alla pratar om att det är problem med.. Jag vet inte hur det är med andra bilmärken. Men jag har aldrig stött på det. Då har jag kört många SAABar på etanol. Långt.

Mig vetligen har SAAB inte haft några problem med det. Jag har åkt med etanol i mängder med SAAB 9000, ett par  og9-3 or 9-5 mm.. Aldrig haft några som helst relaterade problem. Det är soppapumparna i typ 9000 som brukar ge upp efter några tusen mil.

Då är det inte så att det åkts 1 tank på etanol, utan några tusen mil..


Mvh
Senast redigerat av Revotech (25 november 2010)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

181 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#16
Jo jag har också fått höra att etanol löser.. Men Jag har själv inte ägt bilen sålånge! DEssa felen som e nu fanns nr jag bytade den till mig.. Men nu den 1 dec får jag mitt nya garage så då ska motorn plockas ner och renoveras helt under vintern, samt fortsätta på trimningen. Målet är över 500hk. Men vi får se var det landar. Men finns det någon speciell toppackning som är för etanol? eller det kvittar? vissa säger att de kvittar o vissa andra att jag måste ha en för just etanol.. Men vart hittar man de? Just nu sitter de orginal på men man ser ju att den höll inte värst bra direkt.. Om ni har tips så skriv gärna! alla tips är välkommna!!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 november 2010
#17
jag kör med standardpackning och E85 och har gjort i flera år utan problem.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

181 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#18
NITROUS skrev:
jag kör med standardpackning och E85 och har gjort i flera år utan problem.

Låter riktigt bra.. JAg vet inte hur länge denna bilen har gått med orginal packning. Men den höll inte iallafall.. sad Eller rättare sagt inte tillräckligt länge iallafall.. Men men, Det ska ju bytas nu i vinter så vi får se vad de blir för grejer man slänger i den..

Pedal To The Metal
750 Inlägg
25 november 2010
#19
bluie skrev:
Jo jag har också fått höra att etanol löser.. Men Jag har själv inte ägt bilen sålånge! DEssa felen som e nu fanns nr jag bytade den till mig.. Men nu den 1 dec får jag mitt nya garage så då ska motorn plockas ner och renoveras helt under vintern, samt fortsätta på trimningen. Målet är över 500hk. Men vi får se var det landar. Men finns det någon speciell toppackning som är för etanol? eller det kvittar? vissa säger att de kvittar o vissa andra att jag måste ha en för just etanol.. Men vart hittar man de? Just nu sitter de orginal på men man ser ju att den höll inte värst bra direkt.. Om ni har tips så skriv gärna! alla tips är välkommna!!

Aldrig hört att det finns speciell packning för E85?? Men många kör ju med T7 packning...

Annars finns det en CFM-20 packning. Ett stålförstärktfiber material för höga effekt uttag
Den packningen återfinns här -> http://www.chrima.se/wp/?page_id=255

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

1 498 Inlägg
26 november 2010
#20
Tror nog bara att du har fått detdära om E85 och topp packning om bak fotet. Då etanolen endast kommer i kontakt med metallringarna runt cylindrarna och är dessa "uppätna" så saknar du ju komp på en cylinder och du har mer problem änn oljeläckage, Men svarva kolvarna och på med t7 packning så håller det bra för dina kommande trimmplaner,



Sök