2821
Sök

Kylarskydd farligt på turbobil?

36 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
Har en 940 Turbo där jag funderar på att montera ett hemmagjort kylarskydd precis bakom grillen så jag kan få upp tempen i motorn snabbare nu på vintern.

Detta finns ju som original tillbehör till 940 utan turbo, så frågan är om jag utan problem kan ha det på min 940 turbo vintertid utan problem?

Någon som har liknande erfarenheter synpunkter mm?

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 november 2010
Varför skulle det vara det? Tänker du på att IC'n får för dålig kylning? Det enda som händer är att du får lite lägre toppeffekt, knappast något man märker av är man ändå halkar runt med antispinnet surrande så fort man ens tänker ordet laddtryck smile

Turbon lär ju vara vattenkyld precis som på Saab. Jag tror inte att det kommer att börja koka pga att du sätter en pappskiva för kylaren.

36 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
Jag tror inte det heller är problem, och ja turbon är vattenkyld.

Tänkte montera en plast skiva precis bakom grillen:cool:

362 Inlägg
26 november 2010
håll lite koll på tempen bara för om du håller på å leker så kan det ju bli att det blir för dålig kylning istället.. turbon värmer ju på ganska bra om man sladdar å har sig lite. skulle ja va du skulle ja täcka halva grillen eller nåt å prova mig fram. tråkigt att köra i kok bara för å få upp värmen lite snabbare

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

36 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
amazon_jonsson skrev:
håll lite koll på tempen bara för om du håller på å leker så kan det ju bli att det blir för dålig kylning istället.. turbon värmer ju på ganska bra om man sladdar å har sig lite. skulle ja va du skulle ja täcka halva grillen eller nåt å prova mig fram. tråkigt att köra i kok bara för å få upp värmen lite snabbare

har idag provat vid normal körning och inga problem, men givetvis håller man koll:cool:

Sök