3158
Sök

Sänka tomgången på b230a, förgasare

BMW ///M3
404 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#1
Ja som sagt hur sänker jag tomgången på en b230a motor med förgasare ?  smile tacksam för snabbt svar


11 Inlägg
26 november 2010
#2
skruva på luft skruven wink


BMW ///M3
404 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#3
ja men kunde inte hitta skruvfan, fick dra ut med 79 ficklampor så till slut hitta jag den big_smile


BMW ///M3
404 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#5
bra då skruva man på rätt iaf smile


871 Inlägg
26 november 2010
#6
1:an ställer man väl fan tomgången med ?
2:an ställer man väl "blandningen" ?

Vad jag har lärt mej, och det var hur jag gjorde med min gamla b230a


BMW ///M3
404 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#7
1an är helt tvärstum på min, hur mycket jag än tog i så vägra den snurra, därför prova jag bara 2an och då sjönk den från typ 1200 till 1000 smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 november 2010
#8
beckstroem skrev:
1:an ställer man väl fan tomgången med ?
2:an ställer man väl "blandningen" ?

Vad jag har lärt mej, och det var hur jag gjorde med min gamla b230a

Inte när jag ställde tomgången på min 240 i alla fall, funkade prima med 2:an. Tittar man på bilden så ser man att kanalen vid 2:ans skruv går vidare till magnetventilen, som stryper av lufttillförseln när man stänger av motorn för att undvika glödtändning wink

Blandningen ställer man på 8mm muttern på undersidan av förgasaren.


871 Inlägg
26 november 2010
#9
stum åt båda hållen ?


BMW ///M3
404 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#10
japp


871 Inlägg
26 november 2010
#11
Bensinskallen skrev:
beckstroem skrev:
1:an ställer man väl fan tomgången med ?
2:an ställer man väl "blandningen" ?

Vad jag har lärt mej, och det var hur jag gjorde med min gamla b230a

Inte när jag ställde tomgången på min 240 i alla fall, funkade prima med 2:an. Tittar man på bilden så ser man att kanalen vid 2:ans skruv går vidare till magnetventilen, som stryper av lufttillförseln när man stänger av motorn för att undvika glödtändning wink

Blandningen ställer man på 8mm muttern på undersidan av förgasaren.

förklara då varför varje gång 1'an skröv in sej hade jag en tomgång på 500 (hostade och dog hela tiden) och när jag skröv ur den kunde jag välja mellan 500-1700 varv. Och när en kompis vred på den andra fick han en förbrukning från 1.6 till 1.3 och en väldigt slö motor.. ?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 november 2010
#12
beckstroem skrev:
Bensinskallen skrev:
beckstroem skrev:
1:an ställer man väl fan tomgången med ?
2:an ställer man väl "blandningen" ?

Vad jag har lärt mej, och det var hur jag gjorde med min gamla b230a

Inte när jag ställde tomgången på min 240 i alla fall, funkade prima med 2:an. Tittar man på bilden så ser man att kanalen vid 2:ans skruv går vidare till magnetventilen, som stryper av lufttillförseln när man stänger av motorn för att undvika glödtändning wink

Blandningen ställer man på 8mm muttern på undersidan av förgasaren.

förklara då varför varje gång 1'an skröv in sej hade jag en tomgång på 500 (hostade och dog hela tiden) och när jag skröv ur den kunde jag välja mellan 500-1700 varv. Och när en kompis vred på den andra fick han en förbrukning från 1.6 till 1.3 och en väldigt slö motor.. ?

Ingen aning, men så som jag visat har jag blivit lärd att det funkar, och det har det gjort på min bil i alla fall.

Kan tänka mig att 1:an eventuellt skulle ha någon inblandningsfunktion. På småförgasare finns det en sk blandskruv som man kan finjustera blandningen vid lågvarv och den ändrar man lufttillförseln med helt enkelt, vilket i sin tur påverkar tomgången.

Huvudblandningen måste i alla fall finnas på själva förgasaren, det ska vara skruven på undersidan. För att justera blandningen påverkar man bensinflödet och det finns ingen bensin i insuget att justera.


871 Inlägg
26 november 2010
#13
Bensinskallen skrev:
beckstroem skrev:
Bensinskallen skrev:

Inte när jag ställde tomgången på min 240 i alla fall, funkade prima med 2:an. Tittar man på bilden så ser man att kanalen vid 2:ans skruv går vidare till magnetventilen, som stryper av lufttillförseln när man stänger av motorn för att undvika glödtändning wink

Blandningen ställer man på 8mm muttern på undersidan av förgasaren.

förklara då varför varje gång 1'an skröv in sej hade jag en tomgång på 500 (hostade och dog hela tiden) och när jag skröv ur den kunde jag välja mellan 500-1700 varv. Och när en kompis vred på den andra fick han en förbrukning från 1.6 till 1.3 och en väldigt slö motor.. ?

Ingen aning, men så som jag visat har jag blivit lärd att det funkar, och det har det gjort på min bil i alla fall.

Kan tänka mig att 1:an eventuellt skulle ha någon inblandningsfunktion. På småförgasare finns det en sk blandskruv som man kan finjustera blandningen vid lågvarv och den ändrar man lufttillförseln med helt enkelt, vilket i sin tur påverkar tomgången.

Huvudblandningen måste i alla fall finnas på själva förgasaren, det ska vara skruven på undersidan. För att justera blandningen påverkar man bensinflödet och det finns ingen bensin i insuget att justera.

ajja, jag kan ju ha fel.. bara att börja gräva ner sej i böckerna tongue


P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 november 2010
#14
Kan ju lika gärna vara jag som har fel så ska inte säga så mycket, men nu vet du i alla fall mitt tankesätt wink

Hittar du något får du väldigt gärna informera oss andra så vi inte fortsätter säga fel wink


871 Inlägg
26 november 2010
#15
Bensinskallen skrev:
Kan ju lika gärna vara jag som har fel så ska inte säga så mycket, men nu vet du i alla fall mitt tankesätt wink

Hittar du något får du väldigt gärna informera oss andra så vi inte fortsätter säga fel wink

haha smile jarå, hittar jag att jag har rätt kommer jag givetvis att utmärka det wink



Sök