Tja, nu har jag bråkat med en drivknut i 2 dagar. Jag lär byta den på min V70 04:a. Jag har gjort enligt konstens alla regler. Följt Heynesboken på pricken. Nu är det så att den sitter som bara f**.
Jag har använt denna avdragare:
men drivknuten vill inte släppa (åh förlåt, den har kommit ca 3mm). Jag har slagit med slägga och får ändå inte lös den.
Nån som har nå tips på hur jag ska göra ?? Kan man värma eller förstör man hjullagret då ?
Hoppas det är nån som kan komma med tips så jag får bort skiten.
spreja ordentligt med rostlösare runt splinesen så gott du kan, låt det sitta i en halvtimma. slå aldrig direkt med hammare/slägga på axeln då den kan svälla och gängor förstöras. antar att du har gjort detta eftersom den sitter så förbaskat. det ska inte vara några problem att värma den, värm framifrån och in mot splinesen så eventuell rost lossnar. sen tar du och lägger något mot axeln (dorn av mässing är suveränt då det är smått mjukt) sen är det att slå för diktatur å fosterland ! gärna med en stor slägga.
tänk på att axeln inte går så långt in utan du måste lossa hela paketet ifrån spindelled och styrled när du väl närmar dig att få ut den.
se även till så att den inte trillar ur växellådan av misstag. och var beredd att trycka in tex papper i hålet till drivaxeln så oljan inte läcker ut
När den släppt på 3 mm borde det inte vara något motstånd alls, Dvs om du släppt spindelleden. ryck hela navet å fjäderpaketet utåt så ska de ramla ur. Annars har du nog slått lite väl mkt på den och får helt enkelt pressa ut den.