3597
Sök

Varför kallas fyrhjulsdrivna bilar 4x4?

227 Inlägg
2 december 2010
#41
RinorGDI skrev:
jaa ?

Funkar det att låsa upp bakhjulen med handbromsen kan man knappast kalla fyrhjulsdriften för permanent

338 Inlägg
2 december 2010
#42
ja fattar inte va du menar

Audi S4 SuperCharged

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
2 december 2010
#43
Sarge skrev:
matteeee skrev:
[...]
Själv ser jag långt fler fördelar med 4wd/4x4/AWD på gatorna än just utanför gatorna. Men jag kör iofs sällan i grustag/lerpölar och leker...
[...]

Jag har klarat mig i sju år med framhjulsdrift på gator utan att krocka eller köra fast, men i terräng är fyr-/allhjulsdrift en förutsättning. Det går inte på långa vägar att ta sig fram lika bra utan fyrhjulsdrift och diffspärrar som med.

Jag ser ändå fler fördelar med 4wd o co på gator än utanför. Offroad finns en fördel med 4x4 - man kan ta sig fram.
På gatorna finns fler, som jag ser det.
Man kan ta sig fram, mindre spårkänslighet, bättre kurvtagning, bättre acceleration, bättre framkomlighet på halt, blött, snö osv (ja, det går med fwd osv med, men det är bättre med 4wd...)

Visst är det bra (eller tom överlägset) även utanför gatorna, det var inte det jag sa..?

/Mattias

338 Inlägg
2 december 2010
#44
läs igen ...jag fattar inte va du menar jag har dragit handbromsen men vad skulle den annars göra en att låsa bakhjulen===???? men ja har inte testat att dra den samtidigt som jag har gasat

Audi RS4 B7 manual/Q7 2005-..., S4 B7 manual 2006-..., A5 2006-..., A6 2006-...(verify), all A4 B8 2007-... - quattro V. Full-time all wheel drive. Torsen type III planetary type differential with a 40/60 front/rear split for improved handling.

Audi S4 SuperCharged

227 Inlägg
2 december 2010
#45
Om man kör bilen framåt och drar i handbromsen så kommer antingen bakhjulen låsa upp sig eller så lever det jävel och alla 4 hjulen låser sig via transmissonen.
Funkar det att låsa bara bakhjuen kopplar alltså bilen isär fram och bakaxel.

338 Inlägg
2 december 2010
#46
faktiskt inte dragit den så hårt att ja märkt något annat då ja gjorde de för skoj skull när ja skulle svänga så ja kan inte svara på de men ja tror inte audi själv står o ljuger på press osv

Audi S4 SuperCharged

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
3 december 2010
#47
Kanske därför det körs viskodiff på evos och subbor just så att man kan handbromsa utan att låsa transmissionen...


-.-
383 Inlägg
3 december 2010
#48
torpis skrev:
RinorGDI skrev:
audis quattro?

http://www.youtube.com/watch?v=Huum61kusXk

Varför snurrar inte alla hjul på en gång och lika fort?

Och hur vet du att inte höger framhjul snurrar???
Lär ju inte vara diffbroms fram på den där.
Drivningen växlar alltså mellan höger och vänster framhjul.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 december 2010
#49
JonasK skrev:
torpis skrev:
RinorGDI skrev:
audis quattro?

http://www.youtube.com/watch?v=Huum61kusXk

Varför snurrar inte alla hjul på en gång och lika fort?

Och hur vet du att inte höger framhjul snurrar???
Lär ju inte vara diffbroms fram på den där.
Drivningen växlar alltså mellan höger och vänster framhjul.

Du har med all säkerhet rätt, men kan vi kalla den för riktig 4wd i så fall? om nu inte alla hjulen driver

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 656 Inlägg
3 december 2010
#50
matteeee skrev:
Sarge skrev:
matteeee skrev:
[...]
Själv ser jag långt fler fördelar med 4wd/4x4/AWD på gatorna än just utanför gatorna. Men jag kör iofs sällan i grustag/lerpölar och leker...
[...]

Jag har klarat mig i sju år med framhjulsdrift på gator utan att krocka eller köra fast, men i terräng är fyr-/allhjulsdrift en förutsättning. Det går inte på långa vägar att ta sig fram lika bra utan fyrhjulsdrift och diffspärrar som med.

Jag ser ändå fler fördelar med 4wd o co på gator än utanför. Offroad finns en fördel med 4x4 - man kan ta sig fram.
På gatorna finns fler, som jag ser det.
Man kan ta sig fram, mindre spårkänslighet, bättre kurvtagning, bättre acceleration, bättre framkomlighet på halt, blött, snö osv (ja, det går med fwd osv med, men det är bättre med 4wd...)

Visst är det bra (eller tom överlägset) även utanför gatorna, det var inte det jag sa..?

så rätt 4ed e de bästa jag kört


-.-
383 Inlägg
3 december 2010
#51
torpis skrev:
JonasK skrev:
torpis skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=Huum61kusXk

Varför snurrar inte alla hjul på en gång och lika fort?

Och hur vet du att inte höger framhjul snurrar???
Lär ju inte vara diffbroms fram på den där.
Drivningen växlar alltså mellan höger och vänster framhjul.

Du har med all säkerhet rätt, men kan vi kalla den för riktig 4wd i så fall? om nu inte alla hjulen driver

Isåfall kan vi sluta kalla merparten av alla andra bilar för 2 hjulsdrivna, då de flesta bara driver med ett hjul i taget. Förutom de få som har diffbroms/spärr.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

2 656 Inlägg
3 december 2010
#52
JonasK skrev:
torpis skrev:
JonasK skrev:

Och hur vet du att inte höger framhjul snurrar???
Lär ju inte vara diffbroms fram på den där.
Drivningen växlar alltså mellan höger och vänster framhjul.

Du har med all säkerhet rätt, men kan vi kalla den för riktig 4wd i så fall? om nu inte alla hjulen driver

Isåfall kan vi sluta kalla merparten av alla andra bilar för 2 hjulsdrivna, då de flesta bara driver med ett hjul i taget. Förutom de få som har diffbroms/spärr.

jag har diffbroms fram men inte bak och fördelningslåda av visco typ va e den då 3hjulsdriven?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#53
JonasK skrev:
torpis skrev:
JonasK skrev:

Och hur vet du att inte höger framhjul snurrar???
Lär ju inte vara diffbroms fram på den där.
Drivningen växlar alltså mellan höger och vänster framhjul.

Du har med all säkerhet rätt, men kan vi kalla den för riktig 4wd i så fall? om nu inte alla hjulen driver

Isåfall kan vi sluta kalla merparten av alla andra bilar för 2 hjulsdrivna, då de flesta bara driver med ett hjul i taget. Förutom de få som har diffbroms/spärr.

Hehe!! Då har man en 2wd iaf. då! smile


/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

-.-
383 Inlägg
3 december 2010
#54
ekelund88 skrev:
JonasK skrev:
torpis skrev:

Du har med all säkerhet rätt, men kan vi kalla den för riktig 4wd i så fall? om nu inte alla hjulen driver

Isåfall kan vi sluta kalla merparten av alla andra bilar för 2 hjulsdrivna, då de flesta bara driver med ett hjul i taget. Förutom de få som har diffbroms/spärr.

jag har diffbroms fram men inte bak och fördelningslåda av visco typ va e den då 3hjulsdriven?

Exakt, om man ska ifrågasätta 4wd utan diffbromsar så blir det ju så.
big_smile

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 december 2010
#55
JonasK skrev:
ekelund88 skrev:
JonasK skrev:
Isåfall kan vi sluta kalla merparten av alla andra bilar för 2 hjulsdrivna, då de flesta bara driver med ett hjul i taget. Förutom de få som har diffbroms/spärr.

jag har diffbroms fram men inte bak och fördelningslåda av visco typ va e den då 3hjulsdriven?

Exakt, om man ska ifrågasätta 4wd utan diffbromsar så blir det ju så.
big_smile

I början av trådan målade man ju upp att AWD inte är riktig 4wd, då poppade ju frågan upp varför en Quattro är mer riktig när den bara driver på 2 hjul ändå.

Alltid kul att se hur folk tänker (inkl mig själv) Ibland gissar man trots att man inte vet och ibland har man helt enkelt inte förstått helheten.

kontentan är som ni precis kommit fram till att väldigt få bilar driver på det antal hjul som står i reklambladet pga diffrentialerna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

92 Inlägg
3 december 2010
#56
Driftar_N skrev:
RinorGDI skrev:
Audi RS4 B7 manual/Q7 2005-..., S4 B7 manual 2006-..., A5 2006-..., A6 2006-...(verify), all A4 B8 2007-... - quattro V. Full-time all wheel drive. Torsen type III planetary type differential with a 40/60 front/rear split for improved handling.

Går det dra i handbromsen under färd med en quattro?

Om det är elektroniskt handbroms kan jag tänka mig att det inte går.

2 266 Inlägg
4 december 2010
#57
5E skrev:
Driftar_N skrev:
RinorGDI skrev:
Audi RS4 B7 manual/Q7 2005-..., S4 B7 manual 2006-..., A5 2006-..., A6 2006-...(verify), all A4 B8 2007-... - quattro V. Full-time all wheel drive. Torsen type III planetary type differential with a 40/60 front/rear split for improved handling.

Går det dra i handbromsen under färd med en quattro?

Om det är elektroniskt handbroms kan jag tänka mig att det inte går.

hade varit kul att sett med tanke på hur den nyper åt när man trycker på knappen

svetsdiff !!!


Sök