3481
Sök

Bultar och skruv som går av när det är kallt ute

Krom-fascisten
439 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#1
Hejsan.
Skall byta till 940front på min 740 92:a, och skulle nyligen i flera minusgrader(under 10minus) demontera de gamla lyktorna, men då vred jag av två bultar med handkraft, hade en liten shiftnyckel, och tog knappt i.. knäck så vred jag av hatten på dem. helvete helvete tänkte jag och fick lägga ner det innan jag vred av fler.
När jag skulle montera av 940fronten från en skrotbil på skroten så var det likadant där, de gick av utan ansträngning.

Kan det ha att göra att det är snorkallt ute?
Några tips för oss stackare som vill byta front i den här kylan? Har gasolbrännare. Teknik på hur man demonterar utan att dra av bultar å skruv?  roll

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
3 december 2010
#2
mr_yeahman skrev:
Hejsan.
Skall byta till 940front på min 740 92:a, och skulle nyligen i flera minusgrader(under 10minus) demontera de gamla lyktorna, men då vred jag av två bultar med handkraft, hade en liten shiftnyckel, och tog knappt i.. knäck så vred jag av hatten på dem. helvete helvete tänkte jag och fick lägga ner det innan jag vred av fler.
När jag skulle montera av 940fronten från en skrotbil på skroten så var det likadant där, de gick av utan ansträngning.

Kan det ha att göra att det är snorkallt ute?
Några tips för oss stackare som vill byta front i den här kylan? Har gasolbrännare. Teknik på hur man demonterar utan att dra av bultar å skruv?  roll

Allt blir ju skörare i kylan och är det kallare än 10 minusgrader kan det kanske bli så eftersom det blev likadant på skroten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Olika
907 Inlägg
3 december 2010
#3
mr_yeahman skrev:
Hejsan.
Skall byta till 940front på min 740 92:a, och skulle nyligen i flera minusgrader(under 10minus) demontera de gamla lyktorna, men då vred jag av två bultar med handkraft, hade en liten shiftnyckel, och tog knappt i.. knäck så vred jag av hatten på dem. helvete helvete tänkte jag och fick lägga ner det innan jag vred av fler.
När jag skulle montera av 940fronten från en skrotbil på skroten så var det likadant där, de gick av utan ansträngning.

Kan det ha att göra att det är snorkallt ute?
Några tips för oss stackare som vill byta front i den här kylan? Har gasolbrännare. Teknik på hur man demonterar utan att dra av bultar å skruv?  roll

Om du nu bums måste byta front mitt i vintern får du väl se till att hålla dig i ett uppvärmt garage så slipper det gå sönder flera bultar...

Mvh
Fredrik

Krom-fascisten
439 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#4
Vettemannen skrev:
mr_yeahman skrev:
Hejsan.
Skall byta till 940front på min 740 92:a, och skulle nyligen i flera minusgrader(under 10minus) demontera de gamla lyktorna, men då vred jag av två bultar med handkraft, hade en liten shiftnyckel, och tog knappt i.. knäck så vred jag av hatten på dem. helvete helvete tänkte jag och fick lägga ner det innan jag vred av fler.
När jag skulle montera av 940fronten från en skrotbil på skroten så var det likadant där, de gick av utan ansträngning.

Kan det ha att göra att det är snorkallt ute?
Några tips för oss stackare som vill byta front i den här kylan? Har gasolbrännare. Teknik på hur man demonterar utan att dra av bultar å skruv?  roll

Allt blir ju skörare i kylan och är det kallare än 10 minusgrader kan det kanske bli så eftersom det blev likadant på skroten.

/Benny

Tror du att om man värmer med gasolbrännare gör det mindre bräckligare? eller kan det göra det ännu värre?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
3 december 2010
#5
mr_yeahman skrev:
Vettemannen skrev:
mr_yeahman skrev:
Hejsan.
Skall byta till 940front på min 740 92:a, och skulle nyligen i flera minusgrader(under 10minus) demontera de gamla lyktorna, men då vred jag av två bultar med handkraft, hade en liten shiftnyckel, och tog knappt i.. knäck så vred jag av hatten på dem. helvete helvete tänkte jag och fick lägga ner det innan jag vred av fler.
När jag skulle montera av 940fronten från en skrotbil på skroten så var det likadant där, de gick av utan ansträngning.

Kan det ha att göra att det är snorkallt ute?
Några tips för oss stackare som vill byta front i den här kylan? Har gasolbrännare. Teknik på hur man demonterar utan att dra av bultar å skruv?  roll

Allt blir ju skörare i kylan och är det kallare än 10 minusgrader kan det kanske bli så eftersom det blev likadant på skroten.

/Benny

Tror du att om man värmer med gasolbrännare gör det mindre bräckligare? eller kan det göra det ännu värre?

Om jag får råda så låt det bli en bit över 0-strecket (10 plusgrader) innan du börjar, allra helst väntar du till våren. Det gör väl inget att åka med den gamla fronten under vintern.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

74 Inlägg
6 december 2010
#6
Tror att Vettemannen har en poäng där wink Tänk på saltet tongue


Tvivlare
2 266 Inlägg
6 december 2010
#7
Väldigt vanligt att man drar av bultar i fronten på 7/900. Been there done that wink

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

wtf.
85 Inlägg
6 december 2010
#8
inte en chans att stålet påverkas av den obetydliga kylan! måste vara klena bultar!

men om du prompt ska byta front funkar väll en gör det själv hall? hehe. kan ju inte ta allt för lång tid;)

"Måste vara garagets vanligaste fråga? Använd sökfunktionen och håll tummarna för att inte datan krashar pga alla träffar."

1 738 Inlägg
6 december 2010
#9
Har inte mycket med kylan o göra! i 9/10 fall när man ska ha bort tex lycktorna så går bultarna av även om det är 30+. De är så rostskadade så de går av!

Säger som mantarobin: Been there done that!

MVH


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
6 december 2010
#10
Lohman skrev:
inte en chans att stålet påverkas av den obetydliga kylan! måste vara klena bultar!

men om du prompt ska byta front funkar väll en gör det själv hall? hehe. kan ju inte ta allt för lång tid;)

Jo det gör det visst. Stålet blir betydligt sprödare. Men, det påverkar inte den s.k. elastiska deformationen, alltså hur mycket man kan deformera en skruv så att den återfår sin ursprungliga form när man släppt lasten. Därför har det troligtvis inte med temperaturen att göra.

Om man exempelvis har en 12.9 skruv, innebär tolvan att brottspänningen är 1200 MPa. 9:an innebär att flytspänningen, alltså inom vilket spänningsintervall man får elastisk deformation, är 90% av 1200 MPa, alltså 1080 MPa. De 1080 MPa kommer vara oförändrade vid låga temperaturer, men brottspänningen 1200 MPa sjunker något. Vid riktigt låga temperaturer får man sprött brott, dvs. skruven går av direkt då man överstiger 1080 MPa.

1 738 Inlägg
6 december 2010
#11
axelj skrev:
Lohman skrev:
inte en chans att stålet påverkas av den obetydliga kylan! måste vara klena bultar!

men om du prompt ska byta front funkar väll en gör det själv hall? hehe. kan ju inte ta allt för lång tid;)

Jo det gör det visst. Stålet blir betydligt sprödare. Men, det påverkar inte den s.k. elastiska deformationen, alltså hur mycket man kan deformera en skruv så att den återfår sin ursprungliga form när man släppt lasten. Därför har det troligtvis inte med temperaturen att göra.

Om man exempelvis har en 12.9 skruv, innebär tolvan att brottspänningen är 1200 MPa. 9:an innebär att flytspänningen, alltså inom vilket spänningsintervall man får elastisk deformation, är 90% av 1200 MPa, alltså 1080 MPa. De 1080 MPa kommer vara oförändrade vid låga temperaturer, men brottspänningen 1200 MPa sjunker något. Vid riktigt låga temperaturer får man sprött brott, dvs. skruven går av direkt då man överstiger 1080 MPa.

Överkurs big_smile


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
6 december 2010
#12
mr_yeahman skrev:
Vettemannen skrev:
mr_yeahman skrev:
Hejsan.
Skall byta till 940front på min 740 92:a, och skulle nyligen i flera minusgrader(under 10minus) demontera de gamla lyktorna, men då vred jag av två bultar med handkraft, hade en liten shiftnyckel, och tog knappt i.. knäck så vred jag av hatten på dem. helvete helvete tänkte jag och fick lägga ner det innan jag vred av fler.
När jag skulle montera av 940fronten från en skrotbil på skroten så var det likadant där, de gick av utan ansträngning.

Kan det ha att göra att det är snorkallt ute?
Några tips för oss stackare som vill byta front i den här kylan? Har gasolbrännare. Teknik på hur man demonterar utan att dra av bultar å skruv?  roll

Allt blir ju skörare i kylan och är det kallare än 10 minusgrader kan det kanske bli så eftersom det blev likadant på skroten.

/Benny

Tror du att om man värmer med gasolbrännare gör det mindre bräckligare? eller kan det göra det ännu värre?

Det gör, som jag skrev ovan, ingen skillnad för hållfastheten av skruven. Däremot kan rost och annat skit göra så att skruven sitter ovanligt hårt, och då är ju värme ett gammalt beprövat knep för att lossa skruv lättare!

wtf.
85 Inlägg
6 december 2010
#13
axelj skrev:
Lohman skrev:
inte en chans att stålet påverkas av den obetydliga kylan! måste vara klena bultar!

men om du prompt ska byta front funkar väll en gör det själv hall? hehe. kan ju inte ta allt för lång tid;)

Jo det gör det visst. Stålet blir betydligt sprödare. Men, det påverkar inte den s.k. elastiska deformationen, alltså hur mycket man kan deformera en skruv så att den återfår sin ursprungliga form när man släppt lasten. Därför har det troligtvis inte med temperaturen att göra.

Om man exempelvis har en 12.9 skruv, innebär tolvan att brottspänningen är 1200 MPa. 9:an innebär att flytspänningen, alltså inom vilket spänningsintervall man får elastisk deformation, är 90% av 1200 MPa, alltså 1080 MPa. De 1080 MPa kommer vara oförändrade vid låga temperaturer, men brottspänningen 1200 MPa sjunker något. Vid riktigt låga temperaturer får man sprött brott, dvs. skruven går av direkt då man överstiger 1080 MPa.

så en metall som är -10 grader blir påverkad?

"Måste vara garagets vanligaste fråga? Använd sökfunktionen och håll tummarna för att inte datan krashar pga alla träffar."

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
6 december 2010
#14
940RDALLE skrev:
axelj skrev:
Lohman skrev:
inte en chans att stålet påverkas av den obetydliga kylan! måste vara klena bultar!

men om du prompt ska byta front funkar väll en gör det själv hall? hehe. kan ju inte ta allt för lång tid;)

Jo det gör det visst. Stålet blir betydligt sprödare. Men, det påverkar inte den s.k. elastiska deformationen, alltså hur mycket man kan deformera en skruv så att den återfår sin ursprungliga form när man släppt lasten. Därför har det troligtvis inte med temperaturen att göra.

Om man exempelvis har en 12.9 skruv, innebär tolvan att brottspänningen är 1200 MPa. 9:an innebär att flytspänningen, alltså inom vilket spänningsintervall man får elastisk deformation, är 90% av 1200 MPa, alltså 1080 MPa. De 1080 MPa kommer vara oförändrade vid låga temperaturer, men brottspänningen 1200 MPa sjunker något. Vid riktigt låga temperaturer får man sprött brott, dvs. skruven går av direkt då man överstiger 1080 MPa.

Överkurs big_smile

Summan av kardemumman är väl då att temperaturen påverkar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
6 december 2010
#15
Lohman skrev:
axelj skrev:
Lohman skrev:
inte en chans att stålet påverkas av den obetydliga kylan! måste vara klena bultar!

men om du prompt ska byta front funkar väll en gör det själv hall? hehe. kan ju inte ta allt för lång tid;)

Jo det gör det visst. Stålet blir betydligt sprödare. Men, det påverkar inte den s.k. elastiska deformationen, alltså hur mycket man kan deformera en skruv så att den återfår sin ursprungliga form när man släppt lasten. Därför har det troligtvis inte med temperaturen att göra.

Om man exempelvis har en 12.9 skruv, innebär tolvan att brottspänningen är 1200 MPa. 9:an innebär att flytspänningen, alltså inom vilket spänningsintervall man får elastisk deformation, är 90% av 1200 MPa, alltså 1080 MPa. De 1080 MPa kommer vara oförändrade vid låga temperaturer, men brottspänningen 1200 MPa sjunker något. Vid riktigt låga temperaturer får man sprött brott, dvs. skruven går av direkt då man överstiger 1080 MPa.

så en metall som är -10 grader blir påverkad?

Ja

Vettemannen skrev:
Summan av kardemumman är väl då att temperaturen påverkar.

/Benny

Jo förvisso, men om man går över flytspänningen bör skruven bytas innan montering eftersom stålets struktur förändras och stålet blir svagare ur utmattningssynpunkt. Men om man bara ser till att montera bort skruven så gör den ju det!


Sök