8 december 2010
Trådstartare
Tja!
Jag håller på att samla en massa info om delar osv. till att bygga en egen crosskart, jag har lagt upp planen så att få tag i delar först så jag vet vart det finns, dimensioner, vikt... så jag kan göra en ritning på ramen. Jag har ett problem med motor, hittar ingen motor på 600cc eller mer som har halv automat låda och back, jag vill ha halv automat på denna så jag bara kan ha en växelspak inne i "kupén", så det går att växla super snabbt om det skulle behövas.
Det som jag har hittat är 650cc KTM motorer med vanlig manuell låda men dem är svindyra så letar mer efter kines motorer, motorn ska i alla fall kunna dra minst 300kg om det ska bli någon fart i den eftersom det är stålram och två pers. i (förare & passagerare) ca. 80kg per person. Ramen blir ju bredare än en som är till för tävlingsbruk och även längre med tanke på aerodynamiken i karossen.
Så alltså 600cc 4takt eller större med halv automat låda som helst har en back växel också.
Tacksam för alla tips och även tips från någon som har byggt en liknande kart tidigare.
//Christian