4026
Sök

Montering utav M90 låda i en volvo 745 Turbo

2 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Tjena.. har lite problem med att få min m90 låda att fungera i min 745 Tic

tänkte bara kolla om någon som gjort detta tidigare kunde ge svar på vad som behövs bytas mer än bara kardan och v-låda.. tidagare satt där en m46 med OD..

problemet är att såfort jag trampar ner koplingen så låter det som 2 drev som slirar emot varandra.. och växlarna går inte i...växellägena känns ovanligt korta..

Tack på förhand

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 november 2009
Med m90 låda bör du ju byta: vlådsbalk, kardan, spakställ, svänghjul, lamell.

Jonas

2 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
okej jo kardan och spakställ har jag hitills bytt.. men ska även behöva byta svänghjul och lameller också för att det överhuvudtaget ska fungera?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 november 2009
T4_Volvo skrev:
okej jo kardan och spakställ har jag hitills bytt.. men ska även behöva byta svänghjul och lameller också för att det överhuvudtaget ska fungera?

Jo eftersom m90 lådan inte har samma antal splines som m46, sen sitter det ju ett dubbelmasse svänghjul på m90 bilarna.

Jonas

Med lem
1 127 Inlägg
15 november 2009
Svänghjul behövs inte bytas.

Går att köra med 228mm koppling från 940 td med m90 låda. De har djupa enkelmassesvänghjulet som 740 med m46 har. Jag kör sådan koppling, passar rätt av. Påstås orka med 400nm, men det kan jag inte garantera. Den är kraftigare än vanliga turbokopplingen iaf.

Man får dock schimsa ut den där klacken i lådan som kopplingsgaffeln vilar mot, bara flytta ut den med några brickor.

Sök annars, såna här trådar finns det hur många som helst.
Senast redigerat av H3dlund (15 november 2009)

YEAH!!!
559 Inlägg
12 december 2010
du råkar inte ha någon bild på din beskrivning om schimsandet på gaffeln ellr nån guide? smile

V o L v o

Sök