_Mackaan_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
Fast två HX250 nöjer sig inte med 20L, däremot så gör en HX300 det och den spelar också riktigt trevligt bara den får bra effekt i lagom mängd.
Det är ju klart, men lådan jag skrev tidigare ligger på ca 60 liter, lådan spelar suveränd, den är 65cm i längden och sedan väldigt slim, 25 x 30 cm ! ( bredd x höjd )
Tror faktist det lirar bättre och skönare än en 12a, har INGEN aning, aldrig hört 12an men väldigt tveksam på att 12an klarar spela högre och finare i 20 liter
Han har ju effekt så det duger!
Det blir både högt plus att det går att göra ett riktigt snyggt bygge! Slotporten gör susen.
Fast nu skrev ju TS att han ville ha en liten låda, kring 20L, å du rekommenderar en låda på 60L...
Jag har hört 12an och jag VET att den trycker på duktigt bra! Byggde för inte alltför länge sen ett par lådor på ca 25L/st med såna i till en kompis Merca (sedan) där dom matas med ca 600Wrms var, ruskigt bra tryck i den! Har dock inte hört en sån ensam men tror inte det blir alltför mycket sämre. Kommer garanterat räcka till i en småbil där det är öppet till bagaget.
Sen tills TS: Ang. olika impedanser som du frågade om. Det finns högtalare med alla möjliga olika impedanser (Ohm) på talspolarna, det vanligaste är enkel eller dubbel 2 eller 4Ohm. Vitsen med det är att man ska kunna lasta ett steg så att det ger ut den effekt man vill ha. Om du t.ex. har en bas med dubbla 4Ohms spolar så kan du antingen parallellkoppla dom och då belasta steget med 2Ohm, eller seriekoppla dom och belasta med 8Ohm. Köper du sen en till likadan bas så kan du belasta steget med 1, 4 eller 16Ohm beroende på hur du kopplar.
MEN! Det är inte alltid man vill lasta ner ett steg hur mycket som helst heller, bara för att det ger ut mest effekt i 1Ohm så måste man inte köra det så, kan vara fördel att köra det i 2Ohm då man får mer kontroll och det kommer låta bättre, dock inte lika högt (om man nu inte har effekt nog för att maxxa högtalaren). Rent generellt så brukar dyrare steg tåla bättre att lastas ner, billigare bör man helst inte lasta maximalt om man vill att det ska låta bra.