Ska man jämföra 9-3 Aero och 9-5 Aero så är skillnaden rätt stor. Till att börja med har 9-5:an en 2,3 liters turbomotor, med samma Mitsuturbo som 9-3 Aero och Viggen, och har 230 hk med overboostfunktion framtill 06? och därefter 260 hk.
9-5 är en större bil, framför allt invändigt. Den gör väl 0-100 ett par tiondelar snabbare än en 9-3 Aero men har bättre bottenvrid (på varv där turbon inte börjat ladda riktigt än) i och med 2,3l-motorn. Den har precis som 9-3-karossen sina egna fel, däribland bakvagnsbussningar som går sönder och delar även fel med 9-3:an såsom pixelfel i displayer osv. 9-5:an har bara T7-motorer, dvs risk för oilsludge finns om bilen är dåligt servad och inte har bytt vevhusvent. Från och med MY04 är det nya motorer som inte är drabbade av oilsludge.
Manuella växellådan i första årgångarna av 9-5 strulade så mycket att en uppgraderingssats finns att köpa. Att byta den är en annan sak...
Vanligt med rost på underkant baklucka, dåliga bakdämpare och framvagnsbussningar.
9-5:an drar lite mer soppa, men soppan är ju det billiga i att äga bil. En sak jag tycker är lite negativ med 9-5:an är att Aero-modellen inte sticker ut så mycket. Man måste nästan kolla efter Aero-märket för att se att det är en Aero, medan en 9-3 Aero känns igen på långt håll.