4736
Sök

Saab 93 2,0t vs Saab 93 2,0T vs Saab 93 Aero!

196 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#21
Om jag ska kolla på några andra bilar utom saab då som håller dessa kriterier?

* Bra bruksbil, ska åka till jobbet mm.
* Turbo, älskar "turbokicken"
* Minst 180hk
* Relativt ny 2000->
* Får inte gått mer än 15000
* Får kosta max 60000

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

196 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#22
H_J skrev:
http://www.blocket.se/eslov/Saab_9_3_Se_5d_2_0t_M1_30845640.htm?ca=23_15&w=3

helt klart en vinnare i mitt öga dock är det en m1 men det ända som fattas är magnet ventil och en bättre ic men det l´kan man överväga när den har gått 3000 mil smile

De ringer varningsklockor i mina öron när en 11 år gammal bil bara har gått 3000 mil hmm

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

30 Inlägg
15 december 2010
#23
min hade gått 6500 mil och hade en ägare kollar man bara boken ordentligt och alla bésiktnigarna så ska det nog inte vara några problem och den hade bara en ägare med så man kan ju ringa och kolla om det är den bil med alla papper och så är det de så tycker jag det är en bil värd att kolla på och en m1 är en bra bil där är billig försäkring bra att trimma
men kolla på blocket på alla saab 9-3 och kolla igenom finns minst 20 bra bilar
ska sova nu  hehe hoppas det går bra men hör av dej om du vill ha hjälp

Mvh H_J

30 Inlägg
15 december 2010
#24
annars har du denna samma model som min http://www.blocket.se/goteborg/Saab_93_ … amp;last=1

1 298 Inlägg
15 december 2010
#25
Ja, ifall du kollar på en 9-3 efter -00 så är vevhusventilationen det man bör kolla på. Men det är lite uppblåst, för SÅÅÅ farligt är det inte. Är bilen bara servad ordentligt och inte idiotkörd under sin livstid så är det ingen större fara även med original vevhusvent. Min 9-3a hade gått 24000 mil när vevhusventilationen uppgraderades av mig själv när jag köpte den. Jag har inga problem med höjd oljeförbrukning eller dylikt, men sen har min varit servad på auktoriserad verkstad under de 24000 milen med.
Kolvar och kolvringar är mycket riktigt klenare i T7-motorn också, detta gjordes för att ge motorn en lägre inre friktion = lägre förbrukning. Man brukar säga att T7an klarar upp till ca 300 häst innan man måste riva motorn och byta kolvar och ringar etc. Så länge man rör sig under de regionerna så kan man ta det lugnt. Bara oljebyten sker regelbundet efter serviceboken eller gärna lite oftare, precis som för alla bilar.

Fast den 9-3an med 3000 mil på mätaren såg ganska lockande ut. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

196 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#26
chrillzter skrev:
Ja, ifall du kollar på en 9-3 efter -00 så är vevhusventilationen det man bör kolla på. Men det är lite uppblåst, för SÅÅÅ farligt är det inte. Är bilen bara servad ordentligt och inte idiotkörd under sin livstid så är det ingen större fara även med original vevhusvent. Min 9-3a hade gått 24000 mil när vevhusventilationen uppgraderades av mig själv när jag köpte den. Jag har inga problem med höjd oljeförbrukning eller dylikt, men sen har min varit servad på auktoriserad verkstad under de 24000 milen med.
Kolvar och kolvringar är mycket riktigt klenare i T7-motorn också, detta gjordes för att ge motorn en lägre inre friktion = lägre förbrukning. Man brukar säga att T7an klarar upp till ca 300 häst innan man måste riva motorn och byta kolvar och ringar etc. Så länge man rör sig under de regionerna så kan man ta det lugnt. Bara oljebyten sker regelbundet efter serviceboken eller gärna lite oftare, precis som för alla bilar.

Fast den 9-3an med 3000 mil på mätaren såg ganska lockande ut. wink

Jag gillar intredningen i saab 93 01-02 skarpt speciellt när de är kolfiberpanel. Jag är ingen mekare, kan byta bromsbelägg wink... Om jag kommer trimma bilen längre fram sedan så är 270 hk max. Kanske kan överleva med T7 motorn, hört många som är nöjda med den också. Lutar iaf åt en Saab 93 Aero 02. Ska främst använda bilen som bruksbil så vill ju inte trimma den en massa...

Tack för alla svar å funderingar, har varit kanon!

ps: min förra bil var en Mazda 123 från 1989 så tror jag blir nöjd big_smile

Fick syn på denna, dock ser den skummt billig ut... Saab 95 Aero 2002 för 55k
http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_5 … 20&w=2

MVH Defuncta
Senast redigerat av defuncta (15 december 2010)

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

1 327 Inlägg
15 december 2010
#27
Akta dig bara för rost i bakskärmar. Mycket vanligt fel på 900/ 9-3 och ganska besvärligt att åtgärda eftersom att det är en av få bilar med plåtskarvar i bakskärmarna där fukt kryper in och sedan rostar det innifrån och ut. Enda alternativet är då att byta all angripen plåt.

9-5 har inte detta problem.

Finns det rost så välj en annan bil!


196 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#28
Aero T16 skrev:
Akta dig bara för rost i bakskärmar. Mycket vanligt fel på 900/ 9-3 och ganska besvärligt att åtgärda eftersom att det är en av få bilar med plåtskarvar i bakskärmarna där fukt kryper in och sedan rostar det innifrån och ut. Enda alternativet är då att byta all angripen plåt.

9-5 har inte detta problem.

Finns det rost så välj en annan bil!

Tack ska tänka på detta! Rost vill man ju inte ha sad

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

Hemlös
321 Inlägg
15 december 2010
#29
Välj en Aero smile

Och förövrigt, Saabs turbo håller ypperligt om man sköter den! Dvs INTE gasar mycket när man nyss startat bilen, sköter oljebyten/service och låter den gå nån minut innan man stänger av den när den har gått lite hårdare.

Farsans 9000 -95 2.3t (lättryckare) med bytt magnetventil,styrbox och lite lullull har rullat 33 000 mil om några mil. Underbar bil, fungerat klockrent i stort sett. Turbon är aldrig bytt och är riktigt fräsch. Dock gick växellådan men det är ju standard för 9000 som går lite bättre tongue

Aja nog snackat om 9000 då detta inte är en aktuell bil, men det jag vill komma till är att bilarna håller bra om man har lite vett wink

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!

3 123 Inlägg
15 december 2010
#30
defuncta skrev:
chrillzter skrev:
Ja, ifall du kollar på en 9-3 efter -00 så är vevhusventilationen det man bör kolla på. Men det är lite uppblåst, för SÅÅÅ farligt är det inte. Är bilen bara servad ordentligt och inte idiotkörd under sin livstid så är det ingen större fara även med original vevhusvent. Min 9-3a hade gått 24000 mil när vevhusventilationen uppgraderades av mig själv när jag köpte den. Jag har inga problem med höjd oljeförbrukning eller dylikt, men sen har min varit servad på auktoriserad verkstad under de 24000 milen med.
Kolvar och kolvringar är mycket riktigt klenare i T7-motorn också, detta gjordes för att ge motorn en lägre inre friktion = lägre förbrukning. Man brukar säga att T7an klarar upp till ca 300 häst innan man måste riva motorn och byta kolvar och ringar etc. Så länge man rör sig under de regionerna så kan man ta det lugnt. Bara oljebyten sker regelbundet efter serviceboken eller gärna lite oftare, precis som för alla bilar.

Fast den 9-3an med 3000 mil på mätaren såg ganska lockande ut. wink

Jag gillar intredningen i saab 93 01-02 skarpt speciellt när de är kolfiberpanel. Jag är ingen mekare, kan byta bromsbelägg wink... Om jag kommer trimma bilen längre fram sedan så är 270 hk max. Kanske kan överleva med T7 motorn, hört många som är nöjda med den också. Lutar iaf åt en Saab 93 Aero 02. Ska främst använda bilen som bruksbil så vill ju inte trimma den en massa...

Tack för alla svar å funderingar, har varit kanon!

ps: min förra bil var en Mazda 123 från 1989 så tror jag blir nöjd big_smile

Fick syn på denna, dock ser den skummt billig ut... Saab 95 Aero 2002 för 55k
http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_5 … 20&w=2

MVH Defuncta

Priset är inte skumt lågt, verkar normalt.


196 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#31
Hur skilljer sig Saab 95 Aero 250hk emot Saab 93 Aero 205 hk prestandamässigt?

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

196 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#32
Detta är väl inga aero fälgar?
http://www.blocket.se/landskrona/Saab_9 … 20&w=2

Ser ju förjävligt ut!

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

1 298 Inlägg
15 december 2010
#33
defuncta skrev:
Detta är väl inga aero fälgar?
http://www.blocket.se/landskrona/Saab_9 … 20&w=2

Ser ju förjävligt ut!

Nej det är några eftermarknadsfälgar. Kan hända det är vinterhjulen och att sommarhjulen är Aero? Double three spoke tror jag de heter förövrigt. Skiljer inte jättemycket prestandamässigt. Du får nästan känna efter själv. 9-5an är ju något tyngre och större bil, men är också lite stabilare när man drar på. Mindre "torque-steer".

Kolfiberpanelen hittar du i Salomon edition bilar där den hängde med. Ska låta det vara osagt ifall den kan finnas även på bilar som inte har Salomonpaketet. Har du riktig tur får du även med en takbox som följde med bilen som ny. Du har säkert sett "SAAB-Salomon"-takboxarna ute på vägarna. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 december 2010
#34
Bensinförbrukning är i stort sett samma på alla tre, de två svagare motorerna får samma hk vid samma trimsteg.

T5 98-00 är att föredra om man ska över 300 hk, men betyder ju också en äldre bil. Många med 154/185 hk är även snålt utrustade.

T7 med 150/185 är också svåra att få tag i med bra utrustning och har en GT17-turbo som ofta går sönder runt 10k mil redan. Den är riktigt dålig. Aero-turbon, samma som Viggen har, är mycket ovanligt att den går sönder.

En lågmilare som är välservad med uppgraderad vevhusvent skulle inte jag vara rädd för i alla fall, jag köpte ju en själv. Värt att tänka på att bilar som inte vinterkörts har ju bara hälften av milen de skulle ha haft annars smile

Aero ger mest för pengarna. Den är inte alls mycket dyrare än de övriga, och 01-02 har komplett Viggenpaket förutom vingen och de sköna Viggenstolarna. Och en Aero är alltid en Aero. og9-3 kan sägas vara den sista Aeron, då det nuförtiden bara är ett utrustningspaket man kan välja även till minsta motorn.


3 123 Inlägg
16 december 2010
#35
Andromeda skrev:
og9-3 kan sägas vara den sista Aeron, då det nuförtiden bara är ett utrustningspaket man kan välja även till minsta motorn.

Håller med om det mesta, men du kan inte beställa de minsta modellerna som Aero. Ex.vis Saab 9-3 2.0t 150hk, TTID 130, TTID 160, 1.8t BioPower 175 hk kan du inte få i Aero utförande iaf inte om man kollar på ny Saab idag.


Rumpmas
3 860 Inlägg
16 december 2010
#36
viccoA skrev:
Andromeda skrev:
og9-3 kan sägas vara den sista Aeron, då det nuförtiden bara är ett utrustningspaket man kan välja även till minsta motorn.

Håller med om det mesta, men du kan inte beställa de minsta modellerna som Aero. Ex.vis Saab 9-3 2.0t 150hk, TTID 130, TTID 160, 1.8t BioPower 175 hk kan du inte få i Aero utförande iaf inte om man kollar på ny Saab idag.

ok, tänkte på ng9-5, där det är fullt möjligt att köpa en TID4 med Aero-paket.


1 298 Inlägg
16 december 2010
#37
Andromeda skrev:
viccoA skrev:
Andromeda skrev:
og9-3 kan sägas vara den sista Aeron, då det nuförtiden bara är ett utrustningspaket man kan välja även till minsta motorn.

Håller med om det mesta, men du kan inte beställa de minsta modellerna som Aero. Ex.vis Saab 9-3 2.0t 150hk, TTID 130, TTID 160, 1.8t BioPower 175 hk kan du inte få i Aero utförande iaf inte om man kollar på ny Saab idag.

ok, tänkte på ng9-5, där det är fullt möjligt att köpa en TID4 med Aero-paket.

Låter som ett korkat drag från saabs sida. En väldigt stor anledning till att folk överhuvudtaget köpt saab de senaste åren är pga bilarnas egenhet och myshetsfaktor. Då hör det till att ha en unik toppmodell som Aero.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 december 2010
#38
chrillzter skrev:
Andromeda skrev:
viccoA skrev:

Håller med om det mesta, men du kan inte beställa de minsta modellerna som Aero. Ex.vis Saab 9-3 2.0t 150hk, TTID 130, TTID 160, 1.8t BioPower 175 hk kan du inte få i Aero utförande iaf inte om man kollar på ny Saab idag.

ok, tänkte på ng9-5, där det är fullt möjligt att köpa en TID4 med Aero-paket.

Låter som ett korkat drag från saabs sida. En väldigt stor anledning till att folk överhuvudtaget köpt saab de senaste åren är pga bilarnas egenhet och myshetsfaktor. Då hör det till att ha en unik toppmodell som Aero.

Tycker jag med. Jag tror de resonerar så att de får sälja fler Aero-paket om de erbjuder det även till de som vill ha en bra utrustad bil men inte vill betala för eller tycker de behöver den största motorn. Hos de tyska konkurrenterna kan man ju beställa minsta motorn med M-paket eller S-line paket, lite samma sak. Men då blir det ju inget speciellt med Aero längre istället. En riktig M-serie har jag för mig byggs i en egen M-fabrik? Så det är ju lite speciellt.
Jag hoppas på att Saab tar sitt förnuft till fånga och släpper en ny Viggen-modell med minst 300 hk när nästa generation 9-3 kommer. Fram till 2012 får Saab inte lansera motorer med mer än 300 hk som en överenskommelse mellan Spyker och GM för att inte konkurrera med GM's toppmodeller som Opels OPC. Men när restriktionen upphävs vill vi se en rejäl top of the line motor smile


1 298 Inlägg
16 december 2010
#39
Andromeda skrev:
chrillzter skrev:
Andromeda skrev:
ok, tänkte på ng9-5, där det är fullt möjligt att köpa en TID4 med Aero-paket.

Låter som ett korkat drag från saabs sida. En väldigt stor anledning till att folk överhuvudtaget köpt saab de senaste åren är pga bilarnas egenhet och myshetsfaktor. Då hör det till att ha en unik toppmodell som Aero.

Tycker jag med. Jag tror de resonerar så att de får sälja fler Aero-paket om de erbjuder det även till de som vill ha en bra utrustad bil men inte vill betala för eller tycker de behöver den största motorn. Hos de tyska konkurrenterna kan man ju beställa minsta motorn med M-paket eller S-line paket, lite samma sak. Men då blir det ju inget speciellt med Aero längre istället. En riktig M-serie har jag för mig byggs i en egen M-fabrik? Så det är ju lite speciellt.
Jag hoppas på att Saab tar sitt förnuft till fånga och släpper en ny Viggen-modell med minst 300 hk när nästa generation 9-3 kommer. Fram till 2012 får Saab inte lansera motorer med mer än 300 hk som en överenskommelse mellan Spyker och GM för att inte konkurrera med GM's toppmodeller som Opels OPC. Men när restriktionen upphävs vill vi se en rejäl top of the line motor smile

Ja det stämmer säkert, och jag är inte säker på att BMW gör sådär extremt mycket vinst på sina M-bilar, utan det är svennebanan som dreglar till en M5 som sedan checkar ut en 520i med M-paket de tjänar på om jag ska säga vad jag tror. Men för att få det riktiga suget bakom en "sportversion" så måste det finnas ett original bakom. Samma sak med Volvo och deras R-design, någon äkta R finns det ju inte idag.
Senast redigerat av chrillzter (16 december 2010)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 december 2010
#40
Ska man jämföra 9-3 Aero och 9-5 Aero så är skillnaden rätt stor. Till att börja med har 9-5:an en 2,3 liters turbomotor, med samma Mitsuturbo som 9-3 Aero och Viggen, och har 230 hk med overboostfunktion framtill 06? och därefter 260 hk.
9-5 är en större bil, framför allt invändigt. Den gör väl 0-100 ett par tiondelar snabbare än en 9-3 Aero men har bättre bottenvrid (på varv där turbon inte börjat ladda riktigt än) i och med 2,3l-motorn. Den har precis som 9-3-karossen sina egna fel, däribland bakvagnsbussningar som går sönder och delar även fel med 9-3:an såsom pixelfel i displayer osv. 9-5:an har bara T7-motorer, dvs risk för oilsludge finns om bilen är dåligt servad och inte har bytt vevhusvent. Från och med MY04 är det nya motorer som inte är drabbade av oilsludge. 
Manuella växellådan i första årgångarna av 9-5 strulade så mycket att en uppgraderingssats finns att köpa. Att byta den är en annan sak...
Vanligt med rost på underkant baklucka, dåliga bakdämpare och framvagnsbussningar.

9-5:an drar lite mer soppa, men soppan är ju det billiga i att äga bil. En sak jag tycker är lite negativ med 9-5:an är att Aero-modellen inte sticker ut så mycket. Man måste nästan kolla efter Aero-märket för att se att det är en Aero, medan en 9-3 Aero känns igen på långt håll.



Sök