3157
Sök

Felkodsavläsare något att ha?

63 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Funderar på att skaffa en felkodssökare på biltema : http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … odslasare/

Är nåt fel på min bil, den drar väldigt mycket soppa, så jag tänkte kolla om den felsökaren är nåt att ha?

Min bil är en volvo 850 96 2.0 10v

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 december 2010
Funkar dom på volvo ??

Har inte volvo sitt egna "diagnos-språk" ??

Själva interfacet är samma men informationen som skickas genom det är något volvo-special, på nyare bilar jag kollat i är det så iaf.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

8 250 Inlägg
16 december 2010
TBOC_Razor skrev:
Funkar dom på volvo ??

Ja, dem funkar på volvo. Koderna är standardiserade. Så standardkoder läser den ut. Däremot dem koder som är s.k tillverkarspecifika klarar dem inte att läsa ut. Men så är det med alla generiska läsare.

152 Inlägg
16 december 2010
frågar du personalen på biltema så säger dom att den funkar.  så då köpte ja en sådan.  provade läsa av 2bilar en skoda fabia -02 och en v70 -98 2,0l sugis.  skodan så fick ja fram felkoden men kunde inte släcka den, och volvon så kunde den inte äns kommunicera med boxen.  så den felkodsläsaren lämnade ja tillbax direkt. så den rekommenderas inte

6 170 Inlägg
16 december 2010
Marlboroman skrev:
TBOC_Razor skrev:
Funkar dom på volvo ??

Ja, dem funkar på volvo. Koderna är standardiserade. Så standardkoder läser den ut. Däremot dem koder som är s.k tillverkarspecifika klarar dem inte att läsa ut. Men så är det med alla generiska läsare.

Anledningen att jag frågade var att jag har en betydligt dyrare läsare med betydligt fler funktioner och ett helt register med märkesspecifika koder inlagt i läsaren. Provade att läsa ur koderna från en V40 och det var lögn i h-vete att ens få bilen att prata med läsaren.

Koderna är standardiserade ja men definitivt inte protokollen som används för att läsa ur dom....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

Motborgare
1 099 Inlägg
16 december 2010
TBOC_Razor skrev:
Marlboroman skrev:
TBOC_Razor skrev:
Funkar dom på volvo ??

Anledningen att jag frågade var att jag har en betydligt dyrare läsare med betydligt fler funktioner och ett helt register med märkesspecifika koder inlagt i läsaren. Provade att läsa ur koderna från en V40 och det var lögn i h-vete att ens få bilen att prata med läsaren.

Koderna är standardiserade ja men definitivt inte protokollen som används för att läsa ur dom....

Japp. Lite äldre Volvisar använder VOL-FCR. Det är inte många konsument-diagnosburkar som kan prata detta protokoll.

-- K

6 170 Inlägg
16 december 2010
Kavli skrev:
TBOC_Razor skrev:
Marlboroman skrev:

Japp. Lite äldre Volvisar använder VOL-FCR. Det är inte många konsument-diagnosburkar som kan prata detta protokoll.

-- K

Bara "äldre" bilar ??

Trodde att FCR var något dom har haft hela tiden sen det kom. Men funkar vanliga läsare på volvos nyare modeller då ??

Motborgare
1 099 Inlägg
16 december 2010
Det är väl lag på att de skall prata EOBD efter 2001, har jag för mig. Dock är ju linkprotokollet inte specificerad, så jag vet ej hur det funkar. Läsaren på jobbet funkar ju, fast den pratar ju VOL-FCR när den behöver, så jag har aldrig reflekterat över det. Cigarettmannen borde ju veta.

-- K

Oturen själv
593 Inlägg
16 december 2010
_budde_ skrev:
frågar du personalen på biltema så säger dom att den funkar.  så då köpte ja en sådan.  provade läsa av 2bilar en skoda fabia -02 och en v70 -98 2,0l sugis.  skodan så fick ja fram felkoden men kunde inte släcka den, och volvon så kunde den inte äns kommunicera med boxen.  så den felkodsläsaren lämnade ja tillbax direkt. så den rekommenderas inte

Vad var de för volvo?

söker man lite bara så hittar man att dem funkar till 850´s över 95 eller liknande och till v70 upp te 99/00

Brum

152 Inlägg
17 december 2010
Mreque89 skrev:
_budde_ skrev:

Vad var de för volvo?

söker man lite bara så hittar man att dem funkar till 850´s över 95 eller liknande och till v70 upp te 99/00

de står i texten ja skrev. men kan skriva igen.  de va inte min egen bil ja kollade på utan en volvo v70 -98 2,0L. och med den kunde den inte kommunicera med boxen.

Xenoholic
2 559 Inlägg
17 december 2010
Har en sådan o den funkar i alla fall på de jag har testat på;
SAAB 9-3 og
SAAB 9-5 og
Daewoo kalos -04
Volvo C70 T5
Är dessa jag provat att läsa på o de funkar i alla fall wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Sök