3360
Sök

Återanvända topplocksbultar?

Supraman
2 300 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#1
Går det att återanvända topplocksbultar?

handlar om bultar till en b230?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
8 juli 2009
#2
Det kan man göra men rekommenderas ej. Kan hålla men man vet aldrig.
Det har jag gjort o inget hände


26 Inlägg
8 juli 2009
#3
Är inget som rekomenderas. Nu vet inte jag om de e sträckbult till den motorn men som sagt så rekomenderar jag att du byter.

Risken att man drar av dom om man återanvänder är bra mycket större

Leksak: BMW 325i Turbo Touring e30 -89
Finbil : BMW 323im e36 -97
Finbil 2 : Alpina B3 3,2 Touring e36 -99

MoffeGreven
8 juli 2009
#4
Dom rekommenderade mig på Mekonomen att man skulle byta dom, så var bara å punga ut till nya!

3 714 Inlägg
8 juli 2009
#5
Man ska alltid byta till nya då det är sk sträckbultar och är gjorda för att bara användas en gång.
Visst går det använda dom 2 ggr men då ska man helst ha en bil som inte är så noga med

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

402 Inlägg
8 juli 2009
#6
Jag frågade på volvo, då jag bytte motor i min förra bil (740tic) då sa dom att
man kunde använda samma bultar en till två ggr till. De funka för mej.smile


147 Inlägg
8 juli 2009
#7
Bytte nyss topp på en 740. Var på volvo och fick en kopia ur deras verkstadshandbok, bultarna kan återanvändas max 5 gånger. Om de inte har sträckt sig. Bara att mäta med skjutmått wink. Och det var inga bultar som hade sträckt sig och inga som gick av när vi drog dit dom wink.

Kan även vara bra att veta att bultarna ska dras i följande moment:

1. 20 nm
2. 60 nm
3. vinkeldragning 90 grader.

De ska även dras i följande ordning:

7 - 3 - 1 - 5 - 9
8 - 4 - 2 - 6 - 10

Det kanske du visste tongue

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
8 juli 2009
#8
Är det träckbultar så ska det som tidigare skrivigt gå och mäta längden på dom.

Det är bättre och mäta hur långt dom sträckt sig än att gå på hur många gånger dom är använda.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
8 juli 2009
#10
Är det till en gammal volvomaskin så kan du återanvända de gammla bara de inte ser allt för bedrövliga ut

Rock'n Roll

147 Inlägg
8 juli 2009
#11
myran skrev:
Är det träckbultar så ska det som tidigare skrivigt gå och mäta längden på dom.

Det är bättre och mäta hur långt dom sträckt sig än att gå på hur många gånger dom är använda.

Det håller jag med om. Bästa sättet är att bara mäta bultarna. Som sagt så är det ju en gammal volvo.

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

160 Inlägg
8 juli 2009
#12
Du ska även kolla om dom fått en "midja" så skruven är lite smalare på ett ställe så ska du inte anväda doom igen men annars går det bra att avända dom igen

12 Inlägg
18 december 2010
#13
Är det någon som vet vad det ska vara för mått när man ska mäta dom?


4 586 Inlägg
18 december 2010
#14
Glöm ej att rengöra gängorna det är viktigare än att byta bultar. Men alla stäckbultar ska ses som engångs bult. Jobbar som fordonsmontör där byter vid alltid till nya bultar

Nya bultar kostar  623:- på MECA så varför snåla
Senast redigerat av jocke_gronberg (18 december 2010)



Sök