3507
Sök

Skelettsvänghjul/lättat svänghjul på B230F.

214 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Jag håller nu på att planera för att få lite mer att köra med i min B230F (inte tack vare lättat svänghjul), jag har letat mycket men inte riktigt hittat de jag vill veta.
Det jag är ute efter är ett skelettsvänghjul aka. lättat svänghjul som passar på min B230F men har inte hittat något, måste man svarva det själv?
Och det går inte att ta ett skelettsvänghjul som hör till någon annan motor och sätta på min med lite modifikationer?

Sedan har jag hört någonting om en trigger vid svänghjulet, men vad jag vet så har jag ingen sådan..
Är det någon annan som vet just vilka B230F som har detta?
Det är en B230F med LH 2.2, det sitter en kontakt med tre stift på fördelaren bakom vevaxeln.

Tacksam för svar.
Senast redigerat av TTW (27 oktober 2010)

227 Inlägg
27 oktober 2010
Det blir ingen föränding av varken effekt eller vridmoment.
I princip kommer du inte märka av det förutom vid tomvarvning och när du ska iväg från stillastående.

214 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Driftar_N skrev:
I princip kommer du inte märka av det förutom vid tomvarvning och när du ska iväg från stillastående.

Det är jag fullt medveten av, är en massa andra saker jag ska göra för att få lite mer att köra med smile Men vad jag däremot inte vet är om det finns något svänghjul till just  b230F eller om man måste tillverka ett själv, samt om det är någon speciell B230F årsmodell som har trigger vid svänghjulet.

Performance meck
342 Inlägg
28 oktober 2010
TTW skrev:
Driftar_N skrev:

Det är jag fullt medveten av, är en massa andra saker jag ska göra för att få lite mer att köra med smile Men vad jag däremot inte vet är om det finns något svänghjul till just  b230F eller om man måste tillverka ett själv, samt om det är någon speciell B230F årsmodell som har trigger vid svänghjulet.

som du skriver så har du ju trigger vevaxelgivare i fördelaren lh2,4 har det på svänghjulet alsso kan du bara hitta det lätaste möjliga och skicka på! bara du har start krans!

lycka till 

Mvh viktor

214 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
Ok, tackar! Någon som har en bild på hur man kan lätta ett b230F svänghjul? Eller några mått eller liknande? Har tillgång till en svarv och sådant.

Mvh Tommy

415 Inlägg
18 december 2010
Annars kan du skaffa ett svänghjul från en b21/23 och tillhörande koppling. De hjulen är redan ett par kilo lättare om du inte behöver ha ett hjul på typ 4 kg.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 december 2010
Aldrig sett skelettsvänghjul till b230, däremot till b20 men det bygger ju på att dom är 8-bultade.

Däremot finns aluminiumsvänghjul som är riktigt lätta.

Annars fungerar ett b21/23 svänghjul lika bra också. De är ganska lätta av svarva av också om man vill ha bort lite extra. Har för mig de väger runt 11kg original, jag har ett svänghjul som väger 7kg. Ska gå att lätta ner till 4-5 om man vill.

214 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare

De på folkraceshopen är utbytes och det finns inget till B230, går säkert att sätta dit ett annat men då är det annat som måste bytas istället för att de hela ska gå ihop och de svänghjulet som sitter på bilen tar dom inte emot för att lätta, sedan angående timosmotor är det 8-bultat om jag inte minns helt fel på min motor hmm
Senast redigerat av TTW (18 december 2010)

214 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Aldrig sett skelettsvänghjul till b230, däremot till b20 men det bygger ju på att dom är 8-bultade.

Däremot finns aluminiumsvänghjul som är riktigt lätta.

Annars fungerar ett b21/23 svänghjul lika bra också. De är ganska lätta av svarva av också om man vill ha bort lite extra. Har för mig de väger runt 11kg original, jag har ett svänghjul som väger 7kg. Ska gå att lätta ner till 4-5 om man vill.

Nej jag har inte heller sett ett lättat svänghjul/skelettsvänghjul till b230, men det borde väl gå att tillverka? Så jag slipper ta från t.ex b23 och samtidigt köpa ny koppling.

Mjo, tror dom flesta lättade svänghjulen är väl som lägst 4.7kg eller något sådant.
Senast redigerat av TTW (18 december 2010)

Tvivlare
2 266 Inlägg
18 december 2010
Varför ska du ha skelettsvänghjul?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 december 2010

det 8-bultade passar till b230 OM man använder en b23 tryckplatta och passande lamell, från ca 81-85 då det var finsplines.

Nej jag har inte heller sett ett lättat svänghjul/skelettsvänghjul till b230, men det borde väl gå att till verka? Så jag slipper ta från t.ex b23 och samtidigt köpa ny koppling.

Mjo, tror dom flesta lättade svänghjulen är väl som lägst 4.7kg eller något sådant.

Har man svarv, cnc fräs och kan balansera så kan man ju förstås göra ett själv

10 287 Inlägg
18 december 2010
Och så här kan det se ut om man gör helt fel: http://www.youtube.com/watch?v=n0TxZFDLa3w

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

214 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Och så här kan det se ut om man gör helt fel: http://www.youtube.com/watch?v=n0TxZFDLa3w

/Göran

Ja oja, det kan vara riktigt smärtsamt!

Bensinskallen skrev:

det 8-bultade passar till b230 OM man använder en b23 tryckplatta och passande lamell, från ca 81-85 då det var finsplines.

Nej jag har inte heller sett ett lättat svänghjul/skelettsvänghjul till b230, men det borde väl gå att till verka? Så jag slipper ta från t.ex b23 och samtidigt köpa ny koppling.

Har man svarv, cnc fräs och kan balansera så kan man ju förstås göra ett själv

Jo har fräs, allt sådant fast får se hur det blir med de hela.. något kg borde man åtminstone kunna lätta det utan problem.

Ljud freak !
928 Inlägg
19 december 2010
Hade ett skelettsvänghjul liggande hemma för ett tag sen men sålde den men det va till en b230F köpte det begagnat på blocket för typ 1000kr. Körde aldrig med det men vägde 5kg så hade nog varvat något jävslusigt haha

Sök