2707
Sök

Pajjade hasplåten, viktigt?

7 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Tja.

Idag var det väldigt mycket snö och det stod en buss som blockerade hela vägen som hade sladdat till och jag hade brottom till ett möte. Jag var stressad så jag tappade förståndet och tänkte köra upp på trottoarkanten men de gick inte för jag kom inte över snön. När jag backade bak så såg jag att en bit plast hade lostnat.

Detta är alltså en liten plastbit som sitter under motorn för att förhindra att det kommer in damm och sånt i motorrummet om jag förstår rätt.

Är det farligt att köra utan eller är det något som borde fixas på en gång? Någon som har varit med om samma sak?

Bilen är en Peugeot Partner.

På bilden här nedan kan ni se vilken del av "plåten" som har lostnat:
http://data.fuskbugg.se/dipdip/haspl%E5t.jpg

Tvivlare
2 266 Inlägg
20 december 2010
Är det en äldre modell av partner så lär du snart köra av den igen, om du sätter dit ny. Dom hänger så lågt tongue Inga problem att köra utan! Bara plocka bort resterna också smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

2 337 Inlägg
20 december 2010
Tror inte att den är livsviktig, vår Bora har varit utan den delen i ett år nu, har inte varit någon begränsning. Visst kommer det in lite mer skit, men inget som har påverkat funktionen vad jag har sett. Annat är det ju om du kör i terräng så det kan komma in pinnar och skit som det kan vara rätt vettigt att den sitter på plats.

7 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Hehe okey smile Jo, jag tror den är från 2006 så det är en äldre modell. Dock så kör jag ju den 5 dagar i veckan när jag jobbar. Den hänger väldigt lågt också, precis som du sa, haha big_smile

Blev lite orolig för när jag tittar under så är det som en liten vit slang (påminner om ett sugrör) som hänger ner och ett stålrör, dock har jag ingen aning om vad dessa har för funktion men jag antar att det är avrinning eller något.

Jag är helt nybörjare inom bilar och har haft mitt körkort i två månader, därför jag var lite orolig smile
Senast redigerat av Frisket (20 december 2010)

Tvivlare
2 266 Inlägg
20 december 2010
Frisket skrev:
Hehe okey smile Jo, jag tror den är från 2006 så det är en äldre modell. Dock så kör jag ju den 5 dagar i veckan när jag jobbar. Den hänger väldigt lågt också, precis som du sa, haha big_smile

Blev lite orolig för när jag tittar under så är det som en liten vit slang (påminner om ett sugrör) som hänger ner och ett stålrör, dock har jag ingen aning om vad dessa har för funktion men jag antar att det är avrinning eller något.

Jag är helt nybörjare inom bilar och har haft mitt körkort i två månader, därför jag var lite orolig smile

Den vita slangen är från dräneringen från dieselfiltret. (Antar att det är en HDi) Och stålröret är antagligen avgasröret från extravärmaren. (Antar att det är en HDi) smile

de man kan göra är att klippa av slangen en bit upp så fastnar den inte i nåt, avgasröret kan man ju också kapa men det sitter väl en ljuddämpare rätt nära så de går inte att ta så mycket.
Senast redigerat av MantaRobin (20 december 2010)

7 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Okey tack så mycket för svaren smile Helt korrekt också, det är en HDi med dieselvärmare. Var mest orolig att jag hade lyckats kapa någon slang eller så men då borde det alltså inte vara några problem, låter det vara som det är, den ska på service om 1 700 mil så den borde hålla tills dess tycker man.

Tvivlare
2 266 Inlägg
20 december 2010
Frisket skrev:
Okey tack så mycket för svaren smile Helt korrekt också, det är en HDi med dieselvärmare. Var mest orolig att jag hade lyckats kapa någon slang eller så men då borde det alltså inte vara några problem, låter det vara som det är, den ska på service om 1 700 mil så den borde hålla tills dess tycker man.

Nej det är lugna gatan, de ska se ut så smile risken finns att den delar sig mer och börjar asa i marken, men då e de bara till att rycka bort den helt smile (skyddet alltså)

Game On!
244 Inlägg
20 december 2010
om du skulle åka av/in i en snöhög så skyddar den där från att snö och annat åker upp i motorrummet bland remmar o grejer, är väll typ funktionen den har. Är nog inga problem att åka utan smile

Sök