3573
Sök

244 med b19 under huven, startar inte.. HJLÄP!!!!

50 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#1
tja har en 244 med en b19, polaren lånade bilen hem och dagen efter startade den inte, åkte och hämta en bogserlina och drog igång den o den hoppa igång direkt, vad är problemet? att det är kallt ute? alla svar är hjälpsamma smile Mvh

508 Inlägg
26 december 2010
#2
kolla över din startmotor..

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 december 2010
#3
Vad hände när du vred på nyckeln?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
26 december 2010
#4
precis vad hände när du vred på nyckeln? va den stendöd som i att exakt ingenting hände så äre nog startmotorn eller nån jordfläta

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

50 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#5
nej nej, startmotorn går runt och motorn, den vill bara inte starta när man kör på starten, den hoppar bara igång om man drar igång den, men var ute nyss och testade och då hoppade den igång på starten, men hade också haft på motornvärmaren i ca 2 timmar, kan det vara att det är kallt ute?

50 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#6
xorox_88 skrev:
precis vad hände när du vred på nyckeln? va den stendöd som i att exakt ingenting hände så äre nog startmotorn eller nån jordfläta

nej nej, startmotorn går runt och motorn, den vill bara inte starta när man kör på starten, den hoppar bara igång om man drar igång den, men var ute nyss och testade och då hoppade den igång på starten, men hade också haft på motornvärmaren i ca 2 timmar, kan det vara att det är kallt ute?

50 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#7
hashi skrev:
xorox_88 skrev:
precis vad hände när du vred på nyckeln? va den stendöd som i att exakt ingenting hände så äre nog startmotorn eller nån jordfläta

nej nej, startmotorn går runt och motorn, den vill bara inte starta när man kör på starten, den hoppar bara igång om man drar igång den, men var ute nyss och testade och då hoppade den igång på starten, men hade också haft på motornvärmaren i ca 2 timmar, kan det vara att det är kallt ute?

kan nog vara det, men batteriet är rätt nytt, får la införskaffa mig ett nytt batteri smile

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
26 december 2010
#8
ja det kan ju vara för att det e kallt ute, gick motorn runt tungt eller, tänkte för oljan blir ju förjävla seg när det e kallt

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Fattig student
1 282 Inlägg
26 december 2010
#9
Det kan vara soppapumpen som är kass om maskin går runt men inte startar , sitter mekaninsk pump på dom och jag har haft samma syndrom själv..
Det gick att dra igång den men funkade inte på starten..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

50 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#10
xorox_88 skrev:
ja det kan ju vara för att det e kallt ute, gick motorn runt tungt eller, tänkte för oljan blir ju förjävla seg när det e kallt

nej då, den gick runt som vanligt bara att den inte hoppade igång smile

3 Inlägg
26 december 2010
#11
förkopplingsmotståndet?

50 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#12
Millner skrev:
förkopplingsmotståndet?

sitter inget på min bil smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 december 2010
#13
Orkar startmotorn få upp farten? Batterikablarna är ju så jävla klena på dom där. Hade en skitfin med b-21 som vägrade när det blev mer än -20. Lite fetare kablar och lite smörja till startmotorn sen gick den.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

21 761 Inlägg
27 december 2010
#14
hashi skrev:
Millner skrev:
förkopplingsmotståndet?

sitter inget på min bil smile

Nu är jag lite osäker när det inte sitter förkoplingsmotstånd, men kika nere på startmotorn om det finns en anslutning som heter "16". Det bör i så fall sitta en tunn kabel där som ska gå till anslutning nr 15 (+) på tändspolen.

När det finns förkopplingsmotstånd gör den kabeln att tändspolen får "direktspänning" från startmotorns solenoid vid startögonblicket, annars blir det för låg spänning om spänningen går genom motståndet. Även om det inte sitter motstånd så kan det kanske ändå behövas spänningsmatning från solenoiden för att få så lite spänningsfll som möjligt.

På en 240-77 som jag hade för länge sedan satte jag en kraftigare tändspole med motstånd, helt plötsligt efter byte av startmotor så ville inte bilen starta vid minusgrader. Det visade sig att den tunna kabeln från solenoiden inte satt på plats och tändspolen fick alltså för låg spänning vid start. smile


Sök