2487
Sök

Lämplig motor i en opel manta b

19 Inlägg
8 september 2007
Trådstartare
Funderade på att byta motor i min manta till nått med bättre klös itongue
Jag vill ju inte göra några stora ändringar utan den ska ju helst passa att stoppa i direkt! Nån som vet nån lämplig motor för det?

Son Of Murphy
782 Inlägg
8 september 2007
Frasse29 skrev:
Jag vill ju inte göra några stora ändringar utan den ska ju helst passa att stoppa i direkt! Nån som vet nån lämplig motor för det?

Hm, kör iaf INTE någon motor ifrån Rekord. tongue Tro mig, jag vet vad jag talar om. big_smile
Men Opel har gjort många fina motorer annars, Omegans motor går nog ganska bra o stoppa i, då har du ju lite större motorer o välja på. Sen Senatorns 6:a borde fungera ganska bra.
Men även en Volvo motor, då finns det ju reserv o trimdelar i uppsjö... big_smile

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
8 september 2007
opel omega GT motor??

C H E V R O L E T <3

53 Inlägg
21 september 2007
opel har ju en fin 2,4liters motor dom tycker ja att funkar bra och den ser lika ut som 2,0 så dom ser det inte på bes smile

va fan ska man skriva fet raggare som har fasnat i ett 60 tal man inte fick vara med i. skruvar med mina bilar ich umgås med vänner och min underbara tjej. lever för bilar

41 Inlägg
22 september 2007
Vet en som har en mycket kompetet motor till salu bara stoppa i och köra!
Han ska ha 10 000 för den. Skriv till mig om det verkar intressant. Den har gått en tävling i Grupp H
Senast redigerat av Ekan_ (22 september 2007)

1 498 Inlägg
22 september 2007
Mankan1978 skrev:
Frasse29 skrev:

Hm, kör iaf INTE någon motor ifrån Rekord. tongue Tro mig, jag vet vad jag talar om. big_smile
Men Opel har gjort många fina motorer annars, Omegans motor går nog ganska bra o stoppa i, då har du ju lite större motorer o välja på. Sen Senatorns 6:a borde fungera ganska bra.
Men även en Volvo motor, då finns det ju reserv o trimdelar i uppsjö... big_smile

Säg vad som e kasst med Rekord motorn då det är i grunden samma motor som i manta och omega cih 4cyl.
För övrigt har väl omega 2.4l svaga kolvar och stakar om jag inte missminner mig.
Och med sexan blir bilen ganska framtung och bilen uppför sig lite för lätt i baken men då bör du isåfall välja 2.6 på 150kr för att kunna regga den.

Son Of Murphy
782 Inlägg
22 september 2007
ascona-tic skrev:
Mankan1978 skrev:
Frasse29 skrev:

Säg vad som e kasst med Rekord motorn då det är i grunden samma motor som i manta och omega cih 4cyl.
För övrigt har väl omega 2.4l svaga kolvar och stakar om jag inte missminner mig.
Och med sexan blir bilen ganska framtung och bilen uppför sig lite för lätt i baken men då bör du isåfall välja 2.6 på 150kr för att kunna regga den.

Vad som är problemet? Ja vi tog motorn ifrån en 2.2 Gls motor o stoppade i. Oljetråget sitter åt "fel håll", fick byta ut kylare o fläkt då motorn var större, vilken var större än Mantans orginal. Hela kabelhärvan var nästa bekymmer, då Rekorden vi hittade hade både servostyrning, fönsterhissar m.m. så vi började gå igenom hela elsystemet via Haynesbok o började klippa av kablar hit o dit, men då brann boxen istället... hmm
Det enda som KAN vara bekymmer om allt är som det ska är då oljetråget, som på Rekord har helt annan utformning, så att den i en Manta skulle hamna med "bulan" mitt på framaxeln... Det löste vi genom att vända på oljetråget, men mycket jobb ändå

1 498 Inlägg
23 september 2007
Mankan1978 skrev:
ascona-tic skrev:
Mankan1978 skrev:

Vad som är problemet? Ja vi tog motorn ifrån en 2.2 Gls motor o stoppade i. Oljetråget sitter åt "fel håll", fick byta ut kylare o fläkt då motorn var större, vilken var större än Mantans orginal. Hela kabelhärvan var nästa bekymmer, då Rekorden vi hittade hade både servostyrning, fönsterhissar m.m. så vi började gå igenom hela elsystemet via Haynesbok o började klippa av kablar hit o dit, men då brann boxen istället... hmm
Det enda som KAN vara bekymmer om allt är som det ska är då oljetråget, som på Rekord har helt annan utformning, så att den i en Manta skulle hamna med "bulan" mitt på framaxeln... Det löste vi genom att vända på oljetråget, men mycket jobb ändå

Hade det inte varit tio gånger enklare att använda mantans tråg och elsystem, Och kylaren klarar han med sin gsi. Ser inte problemet i bytet!!  Det är ju den valigaste att man använder rekord motorer i manta/ascona och kadetter.

Son Of Murphy
782 Inlägg
23 september 2007
ascona-tic skrev:
Mankan1978 skrev:
ascona-tic skrev:

Hade det inte varit tio gånger enklare att använda mantans tråg och elsystem, Och kylaren klarar han med sin gsi. Ser inte problemet i bytet!!  Det är ju den valigaste att man använder rekord motorer i manta/ascona och kadetter.

Jo det kan tyckas, men något gjorde att vi valde ta allt ifrån Rekorden. Om passform eller vad det nu var... Men allt vart jävligt fel! Höll på att förlora både jobb o flickvän pga. detta! Vi hade 3dygn i garaget, o ändå kom inte bilen igång, för data boxen var helt körd... sad

19 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
Jag har ej bestämt mig om motorbyte än! Här har ju kommit en del förslag! Det tackar jag för!

Son Of Murphy
782 Inlägg
23 september 2007
Frasse29 skrev:
Jag har ej bestämt mig om motorbyte än! Här har ju kommit en del förslag! Det tackar jag för!

Ja annars om förslagen varit för klena eller så. Omegans 6:a men den kanske kostar, men då har du Senator kanske, Rekordens Lyx-variant... Den har också 6:a

Eller göra det enkelt för dig: Hitta en Volvo snurra o stoppa i. Lätt o trimma, billiga, finns i uppsjöar av reservdelar! big_smile
Senast redigerat av Mankan1978 (23 september 2007)

SKANK Performence
272 Inlägg
30 december 2010
Tja! Tänkte låna tråden lite o försöka få hjälp ang en volvo b230fk motor i en opel manta?
Hur pass passar den? Vilken växellåda? Vilken bakaxel?  Osv... Hur smidigt är det??
Tack på förhand
Mvh

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519

Sök