2943
Sök

Volvo 945 turbo+ -92 Slavcylinder strular

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
Hej!

idag råka jag ut för ett konstigt fel med min bil.
skulle trycka ner kopplingen vid en korsning och då fastnade slavcylinerr i yttre läge. Alltså kopplade bilen hela tiden och jag kunde inte komma iväg. Jag tog ett spärrskaft och kom åt att banka på slavcylindern och då hoppa den tillbaka men nu kändes det som massa luft kommit i kopplingen då inget hände när jag tröck på pedalen (gungig/svampig pedal). Jag lyckades crossväxla bilen till jobbet där jag hann titta på bilen lite grann och såg att bromsvätska kommit ur slavcylindern. vad har hänt? bytte den förra veckan (bätte begagnad dock).
Bara byta,lufta och se glad ut? skit skumt att den fastna i yttre läge tycker jag.

tacksam för tips på vad som hänt. kan det varit fel längt på slavcylindern?

Mvh Micke
Senast redigerat av husmus (6 januari 2011)

-den satt som en fläskläpp-

62 Inlägg
7 januari 2011
sitter en gummiplugg längst ut på pinnen som brukar lossna, det du kan göra är att sätta några brickor på kulan i lådan som kopplings armen ligger på, detta kan du enkel göra via gummit runt armen. hände på min 940 och allt löste sig efter jag gjort detta

Mvh Flinken

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Toyotamecken skrev:
sitter en gummiplugg längst ut på pinnen som brukar lossna, det du kan göra är att sätta några brickor på kulan i lådan som kopplings armen ligger på, detta kan du enkel göra via gummit runt armen. hände på min 940 och allt löste sig efter jag gjort detta

Mvh Flinken

köpte ny istället.. tongue

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
7 januari 2011
Om den kan gå så långt ut så e garanterat armen eller kulan inne i lådan sliten...

Å förmodligen kommer samma sak hända igen om du inte åtgärdar det

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
JaggaChafen skrev:
Om den kan gå så långt ut så e garanterat armen eller kulan inne i lådan sliten...

Å förmodligen kommer samma sak hända igen om du inte åtgärdar det

armen såg ju bra ut när jag bytte koppling/urtrampningslager förra veckan =/ va inga skador/slitage vad jag såg. men med nya slavcylindern när man kopplar så åker den inte alls lika långt (kopplar dock kanon och växlarna glider i galant). men tror själva pinnen hoppade snett på nåt konstigt vis när jag kopplade. när jag skulle bort med den gamla idag som va trasig föll den bara isär å allt flög åt alla håll tongue

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
7 januari 2011
okok om du har kollat armen så e det väll OK då. Annars e det en vanligt fel om detta händer

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
JaggaChafen skrev:
okok om du har kollat armen så e det väll OK då. Annars e det en vanligt fel om detta händer

ofan, aja, hoppas det inte händer igen men då vet jag vad felet är om det händer nästa gång.
tack så mycket för tipset! smile

1 168 Inlägg
7 januari 2011
jag tillverkade en ny arm i svarven som va längre. blev bättre och slapp det problemet (hände 3ggr och då tröttnade jag)

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
jimmzzan skrev:
jag tillverkade en ny arm i svarven som va längre. blev bättre och slapp det problemet (hände 3ggr och då tröttnade jag)

tillverka en åt mig? smile

1 168 Inlägg
7 januari 2011
husmus skrev:
jimmzzan skrev:

Bättre du tar loss din. går till en mekanisk verkstad. ber dom göra en exakt likadan fast... hmm kommer inte ihåg mycket jag förlängde min. 1cm-2cm något i den stilen. du får mäta lite på din!

bor utanför göteborg. frakta och allt. nejtack hmm

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
jimmzzan skrev:
husmus skrev:
jimmzzan skrev:

Bättre du tar loss din. går till en mekanisk verkstad. ber dom göra en exakt likadan fast... hmm kommer inte ihåg mycket jag förlängde min. 1cm-2cm något i den stilen. du får mäta lite på din!

jag kanske kan ta en annan gaffel jag har å svetsa om den på jobbet. labba lite nån kväll big_smile

1 168 Inlägg
7 januari 2011
husmus skrev:
jimmzzan skrev:
husmus skrev:

jag kanske kan ta en annan gaffel jag har å svetsa om den på jobbet. labba lite nån kväll big_smile

gaffeln till utrampningslagret ? yikes
kanske det. men förlänga armen funkade skitbra och hade aldrig några problem efter det. smile satsa på det. enkelt och byta och snabbt att tillverka samt billigt.

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
jimmzzan skrev:
husmus skrev:
jimmzzan skrev:

kanske det. men förlänga armen funkade skitbra och hade aldrig några problem efter det. smile satsa på det. enkelt och byta och snabbt att tillverka samt billigt.

okej.. får nog bli det iochmed att du är levande bevis på att någon iaf har lyckats smile

1 168 Inlägg
7 januari 2011
husmus skrev:
jimmzzan skrev:
husmus skrev:

okej.. får nog bli det iochmed att du är levande bevis på att någon iaf har lyckats smile

yes! pappa har gjort en förlänging till l-m-r.se gamla 940 med! funkat fint där med wink

Sök