3538
Sök

Va man ska säga diffar eller inte diff ?

457 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej jag har märkt att det är mkt folk som säger olika och med det menar jag på att om 1 hjul snurrar när man börnar så diffar det ju,

och om båda däcken snurrar när man börnar så diffar det ju inte ?!. Nu pratar jag om en helt vanlig diff inte ngn LSD diff eller dylikt

Rätta mig om jag har fel Mvh wink

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

Forummoderator
26 351 Inlägg
9 januari 2011
#2
Helt rätt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

820 Inlägg
9 januari 2011
#3
Så som du säger har jag också fått lära mig!

Om man säger

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
9 januari 2011
#4
Det är nog rätt att det diffar när ett hjul snurrar fast min far har alltid sagt att det inte diffar då (troligtvis menar då på att bilen ej är diffad) så jag har tagit ifrån det tongue

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 224 Inlägg
9 januari 2011
#5
Diff är väl en förkortning på Differential.
Differential ~ Difference = Olik

Så logiskt sett är det när hjulen spinner olika fort, då diffar det.

i-vtec Do you?

3 259 Inlägg
9 januari 2011
#6
Jo det stämmer, men dom flesta (inklusive mig själv) säger ju att bilen tex är svetsdiffad eller att bilen diffar när man burnar när den spinner på båda... Fel är det, men nånting som många säger! Skulle man säga tvärtom skulle dom flesta titta konstigt på en! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

26 Inlägg
9 januari 2011
#7
sant, vi som är balla vet vad som är rätt. men man måste ju tala så att alla andra också förstår. haha!


1 482 Inlägg
10 januari 2011
#8
Ja o polarna säger låser.

BLT Service
Theracords Music Label

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 januari 2011
#9
Helt rätt, en differential tillåter hjulen att snurra i olika hastigheter, tex i kurvor då innerhjulet snurrar snabbare än ytterhjulet.

När det däremot snurra lika, eller "låser" så är det en differentialspärr som gör detta. Men detta gör bilen svårstyrd och därför har man en differential.

Denna videon förklarar det hela bra, även om den är något gammal och inte hela längden:P
[video]http://www.garaget.org/video/a5slwnyk66bj[/video]


Men även jag säger att bilen diffar när den driver lika på bägge hjulen.



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (10 januari 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök