2372
Sök

Automatlåda i BMW 318ti Compact E36

67 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
Har problem med växellådan (automat) i min 318ti compact.

När den är kall "håller" den länge på växlarna innan den byter.

När den väl blivit varm så beter den sig konstigt i lite högre farter, från ca 90. Den liksom lägger sig "över" växeln, och vid lättare acceleration till exempel vid omkörning så går den "ner" och drar på växeln för att sedan gå upp och lägga sig "över" den igen när man lättar på gasen.
Detta är inget problem då lådan är kall.

Ursäkta om det blev rörigt. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det på bästa sätt.

Kan tillägga att det är en 95a som har gått ca 19k och den är inte skruvad på i min ägo (felet följde med från tidigare ägare)

Tack på förhand smile

426 Inlägg
12 januari 2011
Detta är helt normalt, våran e46 320 beter sig precis likadant. Ang att den drar ut lite mer på växlarna i början när den är kall har att göra med att den kör ett "uppvärmningsprogram" för att få upp tempen i motorn. Sedan att den växlar upp och ner när man accelerar är lite små irriterande kan jag hålla med om men detta görs för att motorn inte ska segdras allt för mycket utan att den ska få jobba inom de "rätta" varvtalen. Kan hålla med om att det känns lite konstigt att den gör så i 90 blås men alla "äldre" (<--2004) bmw som jag kört med automatare beter sig så här.

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

Sök