3062
Sök

Caddy -98 tdi nyrenoverad topp vägrar starta.

21 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#1
Hallå där
Har haft problem med min caddy 1.9TDI som gått ca 23000.
I början hade jag problem att den var riktigt svårstartad men gick om man hade tålamod att få igång den, när den väl var igång gick den hur bra som helst, och när motorn var varm var det inga bekymmer att starta den. När jag åkte till jobbet en dag hände det inget när ja tröck på gasen, kom bara vitmoln bakom bilen, körde in till vägkanten och lade i ettan och började om och det fungerade en stund till nästa 70 sträka, då blev det likadant. kom iaf in till jobbet, men den vägrade starta när jag skulle åka hem.
Har bytt glödrelä, glödstift, tempgivare samt bränslefilter. Nu kommer det ström till stiften som det ska och allt är frid och fröjd med den biten. förutom att den inte startade.....

Lämnade in bilen på verkstad och de konstaterade att Kamremen hade hoppat ett steg, eller blivit felmonterad av tidigare ägaren. De justerade kamremen och fick igång bilen, men gick väldigt dåligt.
De monterade ner toppen, bytte en ventil slipade in de andra 3, rengjorde spridare och planade toppen.

Nu är allt åter på plats men det går det inte få liv i bilen, den går igång någon sekund men sen dör igen.
Finns kompression, och de har tagit ur glödstiften och filmat så det kommer ett fint moln med diesel.
Jag påpekade till dem och frågade om det inte var startaspärren som spökade, men de hade kollat att den redan.

Bilmekanikerna kliar sig i huvudet som det är nu, även jag. någon som är diesel kung och kan säga var problemet kan ligga?
Eftersom det kommer ett fint moln som dom säger bör det väl inte vara pumpen?
De har dubbelkollat kamremmen och den står rätt.

är ju relativt ny ägare av bilen, kan man monterat "fel" dieselpump där drevet är annorlunda så timingen blir fel att dieseln kommer vid fel tillfälle?
bilen visar inga felkoder med datorn inkopplad

Oturen själv
593 Inlägg
13 december 2010
#2
dom kan ju ha fått fel läge på pumpen, Åk till en kunnig dieselbonne å få en andra åsikt! Alternativt en annan verkstad smile

Brum

21 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#3
kan det typ bara vara så enkelt...
finns  det något enkelt sett ja kan se rätt läge själv, så ja kan hämta ut bilen och få det gjort
denna reparation har dragit ut extremt på tiden.. haft bilen på 2 verkstäder och under reparation i ca 2 månader sad

Oturen själv
593 Inlägg
13 december 2010
#4
Bara en snabb fråga, Har dom blött systemet riktigt? alltså luftat de. Och har du kollat så stiften glöder ordentligt?

Brum

21 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#5
köpte nya stift för 1-2 månader sedan jag har inte testat om de glöder, men de bör de väl göra,
bilen står ju inne på verkstad, där bör den väl starta iaf efter en stund utan stiften?
vet ej om de blött systemet. vet faktiskt inte vad det innebär för mig låter det som att de fått in diesel, vilket jag verkligen hoppats att dom har, de säger att det kommer fram diesel iaf när ja pratade med dem.
behöver man stänka in lite diesel i den första gången eller vadå?

Oturen själv
593 Inlägg
13 december 2010
#6
Nja, Man får lufta systemet smile Kör du tex soppatorsk på en diesel måste du lufta bränslesystemet.

Brum

21 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#7
lufta o blöta systemet, lite ordlek tongue
jo det ska dom ha gjort.

21 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#8
Har fortfarande inte fått igång bilen. Ingen som har någon synpunkt här?
komp mellan 18-19 decimaler som skiljer bara. Pumpen är dubbelkollad och den skall stå rätt.
startspärr är kollad. Den vill nästan gå igång, brölar till lite så att säga. men kommer aldrig riktigt igång.

93 Inlägg
11 januari 2011
#9
http://www.dieselmeken.se/

Slå ett pling till den verkstaden!

Dom är riktigt kunniga på dieslar.

Kan även rekomendera detta forum http://www.dcsforum.se/dieselsnack/

11 januari 2011
#10
Även om man tror att pumpen står rätt så kan den stå fel. Det är väldigt känsligt med timingen på en diesel. Jag vet inte hur mycket ni har undersökt tändningen, men sist jag bytte kamrem på farsans 1,9 D så startade den inte. Jag fick vrida pumpen åt ena och andra hållet tills jag hittade rätt tändning. Sen om den startar så får man lyssna sig till och justera till lagom mycket knackande.

21 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#11
borde det inte finnas markeringar på pumpen som gör att man ser att den står rätt?
varit utan bilen i 3 månader nu. rätt så irriterande faktiskt minst sagt.
ja får gå på honom o be han kolla pumpne, fast att han redan har kollat det.

19 Inlägg
15 januari 2011
#12
har dom kollat att kammen står rätt på dom där spårrar man kammen i bak kant på toppen måste demontera ventilkåpan för det sen ska kam hjulet sitta löst när man spänner upp remen annars hamnar alla lögen rätt men inte kammen då vill dom inte starta har verkstaden som mecat med bilen special verktyget till att låsa fast kammen


1 313 Inlägg
16 januari 2011
#13
kolla så inte "kontaktstycket" i motorummet (till elen) glappar eller sitter löst..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.


Sök