TTTTT skrev:
protein är byggstenar.....vill du bygga muskelmassa så ska du peta i dig ett högvärdigt vassleprotein..kolhydrater är bränsle...tillför du mer än du förbränner så bygger kroppen fettdepå....ett kroppseget protein du kan använda i perioder är kreatin, finns i hälsokost butiker och gym butiker...det är INTE dopingklassat....vissa får skit bra effekt och andra märker knappt nån skillnad alls........kan va svindyrt, men du ska inte behöva betala mer än en 2 hundring för 500 gram......om du bor i stockholm så kan du kolla på budo/fitness på sveavägen dom brukar alltid ha billigt kretatin
Kreatinmonohydrat för 200 spänn halvkilot är kemiskt samma molekyl som det kreatinmonohydrat för 79 spänn halvkilot jag köper. Det dyrare har bara en flashigare förpackning eller så
I en studie där man jämförde kreatinmonohydrat (grundvarianten) med de dyrare kreatin etylester, kreatinpyruvat och kreatincitrat med tillverkarens angivna doser hade de dyrare "specialvarianterna" klart mycket sämre effekt än det gamla vanliga billiga kreatinmonohydratet.
Kreatin, mycket mat och möjligen EsaPro är de enda kosttillskott som faktiskt fungerar bra i förhållande till priset och är välstuderade. Tänker man betala 500/månad för UltraSuperMegaMassTestoBoost 4000 med cool förpackning och rännskita som enda effekt kan man lika gärna lägga samma pengar på anabola istället
Protein är inget kosttillskott enligt min uppfattning, utan faller under kategorin "mat", om än i pulverform.
Med "Gainer" brukar avses en blandning av protein, kolhydrater, eventuellt lite fett och vitaminer och mineraler.
Jag tycker inte gainer är särskilt prisvärt då proteininnehållet sällan ligger över 20-25%, och resten utgörs av typ en halv multivitamintablett och kolhydrater ofta i form av maltodextrin som man kan köpa en jättesäck (flera kg) av för någon hundralapp.
FX har prisvärd gainer, 85 spänn för ett kg, ~700 för 10 kg. Det är överkomligt. Life-affärerna som brukar ligga i köpcentrum tar runt dubbla priset för WNT's gainer. Den är naturligtvis inte ett dugg bättre och smakar dessutom riktigt vidrigt.