3913
Sök

Bmw e36 325 varvar ner segt!?

125 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#1
Tjenare

det är så att jag precis köpt mig en Bmw 325i -91
Den är chippad och har sportavgassystem men den varvar ner så himla segt, att varva upp är inga problem men jag undrar varför den går ner så segt i varv och vad jag kan göra för att ändra det?
Är det nytt lättare svänghjul som är min lösning? för vad jag har förstått så väger m50b25 svänghjulet väldigt mycket?

Någon som har något förslag?

Samt var kan jag få tag på nya bussningar alltså ett helt kitt med alla bussningar för fram och bakvagn?


Mvh


3 292 Inlägg
16 januari 2011
#2
Låter som det skulle vara nån givare eller avkännare som inte registrerar att bilen har varvats upp och att den ska varva ner... det är mycket elektronik på dom där bilarna om jag inte minns fel...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Med.lem
3 759 Inlägg
16 januari 2011
#3
Danne_1977 skrev:
Låter som det skulle vara nån givare eller avkännare som inte registrerar att bilen har varvats upp och att den ska varva ner... det är mycket elektronik på dom där bilarna om jag inte minns fel...

Hur mycket av det inlägget är du säker på? Om inte, varför bara gissa?

@TS lägg upp en film på när du varvar så får vi se. Lättare att få en uppfattning då.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

3 292 Inlägg
16 januari 2011
#4
Gissa är väl fel ord.. han verkar ju inte ha nån koll på vad som är fel så jag bara gav en liten hint om vad som kan vara värt att kolla upp...

Hundra procent kan han inte vara förrens nån tittat på bilen IRL som kan sin sak som säger att så här är det...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

181 Inlägg
16 januari 2011
#5
Jag har en gissning:

Läckage i insug. Eller i slang till/från insug. Kontrollera tex att det är tätt vid slangen som går in mitt undertill i insuget.

Varför?
Jo, för det skapar precis den händelse du beskriver att man snabbt får upp den i varv som vanligt, men  efter att du varvat upp och släppt gasen stannar den en stund för att sedan varva ner segt.
Det som händer är att när du stänger spjället med gasfoten så finns det fortfarande läckage precis som att spjället skulle vara en aning öppet och det är därför det blir som om du själv släpper sakta.

Jopps har vart med om samma sak själv på en M50B25 dock med vanos men borde inte vara något skillnad.

Mvh//
A.Fekzen
Senast redigerat av Fekzen (16 januari 2011)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
16 januari 2011
#6
samma problem på min 325 -92. vacuumventilen till kolkanistern var avplockad och jag satte dit en annan från skroten men fortfarande lika jävligt.

dessutom så pendlar tomgången mellan 1100-1600 varv ett par gånger innan den lägger sig jämnt på 700.

det är inte tomgångsmotorn då bilen uppförde sig ännu värre med den urpluggad.


1 422 Inlägg
17 januari 2011
#7
mk2_power: Problem med hög förbrukning också? Kolla lmm och lambdan.

TS: Svänghjulet på bilen din är väl av dubbelmassetyp? Så att det är lätt att vara upp och behåller den roterande kraften lite längre. Tar vara på rörelseenergin och gör bilen lite mer lättkörd och samtidigt varvvillig. Men lägg upp en film där du visar, det kan ju vara onormalt segt också. Men svänghjulet är rätt tungt så du kommer få en rappare motor om du byter wink


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 januari 2011
#8
cheffer skrev:
mk2_power: Problem med hög förbrukning också? Kolla lmm och lambdan.


TS: Svänghjulet på bilen din är väl av dubbelmassetyp? Så att det är lätt att vara upp och behåller den roterande kraften lite längre. Tar vara på rörelseenergin och gör bilen lite mer lättkörd och samtidigt varvvillig. Men lägg upp en film där du visar, det kan ju vara onormalt segt också. Men svänghjulet är rätt tungt så du kommer få en rappare motor om du byter wink

nä den drar faktiskt normalt samt att den är nybesiktigad med bra värden


125 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#9
okej, ska lägga upp en film imorgon men det verkar vara väldigt jobbigt att lyfta insuget för att byta packningen, komma åt alla slangar och skit, är ju så tight mellan torpeden och motorn.



Sök