3987
Sök

Spackla igen hål för torkare.

664 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
Tänkte göra något själv när det gället bilvård, skall ta bort lykt-torkarna på min bil en Volvo 850 hade jag tänkt, men hur skall jag spackla igen hålet?

Jag skall dock inte lacka det själv, men min idé är att som sagt att ta lös listerna, sedan sätta fast något i bakkant t. ex. limma det en plastbit på baksidan för att sedan spackla igen hålet och slipa där efter.
Sen möjligen ta bort plastbiten på baksidan efteråt.

Men vad för spackel skall jag använda och tänker jag rätt eller? Jag tar gärna emot tips från trevliga och hjälpsamma användare och inte otrevligt folk som inte har något att göra och jag vet att det finns att köpa färdiga lister att köpa, men är helt novis på detta område och kul att göra något själv, och detta är ju inte direkt en svår start så tänkte börja här.

Tack!

169 Inlägg
14 mars 2010
Retepoj skrev:
Tänkte göra något själv när det gället bilvård, skall ta bort lykt-torkarna på min bil en Volvo 850 hade jag tänkt, men hur skall jag spackla igen hålet?

Jag skall dock inte lacka det själv, men min idé är att som sagt att ta lös listerna, sedan sätta fast något i bakkant t. ex. limma det en plastbit på baksidan för att sedan spackla igen hålet och slipa där efter.

Men vad för spackel skall jag använda och tänker jag rätt eller? Jag tar gärna emot tips från trevliga och hjälpsamma användare och inte otrevligt folk som inte har något att göra och jag vet att det finns att köpa färdiga lister att köpa, men är helt novis på detta område och kul att göra något själv, och detta är ju inte direkt en svår start så tänkte börja här.

Tack!

Det låter ju helt okej på det sättet du tänkte göra=)
Men Köp ett riktigt bra jävla lim istället och sen klipper ud eller skär ut en lagom stor bit som ligger kant i kant i hålet,
Sedan tar du lite fin spackel bara när limmet torkat,
EV. slipa bort små kanter.
och sedan limma det. Finns riktigt bra lim 2 komponents i små tuber som man ofta lagar små plast detaljer med.

MVH

664 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
burre91 skrev:
Retepoj skrev:

Tack!

Men Köp ett riktigt bra jävla lim istället och sen klipper ud eller skär ut en lagom stor bit som ligger kant i kant i hålet,
och sedan limma det. Finns riktigt bra lim 2 komponents i små tuber som man ofta lagar små plast detaljer med.

MVH

Ja, det låter ju som en ännu bättre ide faktiskt smile. Eftersom "kakan" blir ju ändå ganska stor, och om det bara är spackel så kanske det inte håller så länge, skall nog göra som du säger smile. Tackar!

42 Inlägg
14 mars 2010
det går att köpa listerna under strålkastarna utan hål för torkararmen på volvo, kostar några hundralappar, håller för mig de finns på hova och v-parts också.

664 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
znigeln skrev:
det går att köpa listerna under strålkastarna utan hål för torkararmen på volvo, kostar några hundralappar, håller för mig de finns på hova och v-parts också.

Citerar mitt eget inlägg:

"och jag vet att det finns att köpa färdiga lister att köpa, men är helt novis på detta område och kul att göra något själv, och detta är ju inte direkt en svår start så tänkte börja här."

42 Inlägg
14 mars 2010
jo jag märkte det efter jag skrev svaret. läste lite för snabbt första gången. gör ett försök att spakla igen hålet, det kan bli skitbra, vet tyvärr vad du ska använda för spackel.

664 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
znigeln skrev:
jo jag märkte det efter jag skrev svaret. läste lite för snabbt första gången. gör ett försök att spakla igen hålet, det kan bli skitbra, vet tyvärr vad du ska använda för spackel.

Ingen fara, kul att testa och se hur det blir, går det åt helvete får jag följa ditt råd, det handlar ju inte precis om några stora pengar precis om jag misslyckas tongue

169 Inlägg
15 mars 2010
Retepoj skrev:
burre91 skrev:
Retepoj skrev:

Tack!

MVH

Ja, det låter ju som en ännu bättre ide faktiskt smile. Eftersom "kakan" blir ju ändå ganska stor, och om det bara är spackel så kanske det inte håller så länge, skall nog göra som du säger smile. Tackar!

Ja gör det smile
Det är inte värt att hålla på och göra det seriöst men sen om allt lossnar igen hmm

LYCKA TIL ! smile

218 Inlägg
15 mars 2010
Jag la tejp på baksidan, tog pyttelite polyester och glasfiber väv, sen spacklade ja resten, tror bilder finns i galleri=) Lycka till!

150 Inlägg
25 januari 2011
Hur sitter listen under lyset fast i karossen? är de bara dra loss den? yikes

Lastbilschaufför
100 Inlägg
25 januari 2011
Jag limmade på baksidan och spacklade med fintrådigt glasfiberspackel och sedan finspackel.Lackade själv med sprejburk. Lite Bonna/budget-styling Men det funkade på mina ganska fina bruksbilar!
https://www1.garaget.org/archive/33/32246/180194/180194-1826472.jpg

https://www1.garaget.org/archive/33/32246/197359/197359-2139565.jpg

Det är bara att pröva! Lycka till...smile MVH Tjoen.

Vad är det för fel på plåtfälgar!

Sök