2857
Sök

Bilen blev påkörd idag, något speciellt jag bör tänka på?

killercow
27 januari 2011
var och en som är inblandad i en olycka ska skicka en skadeanmälan till sitt eget FB. även om en person erkänner sig skyldig på anmälan så betyder inte det att FB dedömmer likadant. det är dom inblandade FB som tillsammans avgör vem som varit vållande och inte dom inblandade i olykan.

även om polisen bedömmer att ena parten orsakat olyckan så kan FB bedömma tvärtemot

998 Inlägg
27 januari 2011
Är väldigt mycket gambling det här med FB, Fick 2,5k för att min R vinge blev stulen och dom lämnade lite skrapmärken, allt det tack vara att jag hade bild på bilen med regnr och vingen.
När den skulle lösas in så ficka jag 15k en 850 - 94 med 29k mil. den var väl värd runt 10k för 2 år sen då den löstes in.
Jag har än så länge haft tur med mitt FB. Men som sakt innan FB har sina egna regler, tolkar allt på sitt eget sätt. Precis som försäkringskassan wink

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

711 Inlägg
27 januari 2011
matteeee skrev:
Johanlkpg skrev:
Kvinnor...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8470385.ab

För att männen kör vågat. Hur ofta ser du kvinnor "rejsa" runt i stan?
Nej, men de byter fil utan att titta och kör som idioter så att män får väja undan för liv och lem.

Å andra sidan gillar jag argumentet "män är överrepresenterade i olycksstatistik". Så puckat argument, haha.
Män är överrepresenterade i alla statistik när det gäller trafik...

Men i en sån här olycka är det alltså den som vållar olyckan som betalar självrisken, även för motparten?
Jag höll nämligen att bli påkörd igår:

Jag hade rätt bråttom, låg i högerfil vid rödljus, en 740 framför mig. Skulle svänga höger (i en rondell) om typ 300m så jag tänkte att jag lägger mig här.
Men 740n framför mig körde hur långsamt som helst, så när 3 bilar passerat i vänsterfil körde jag om. Helt regelrätt, stressade inte 740n eller något och bytte tillbaka till höger körfält när det var bra avstånd mellan oss.

Detta tyckte tydligen inte föraren om och jag såg hur han gasade ikapp. Började närma mig rondellen och ser precis att en bil ska svänga ut åt samma håll som jag, så jag blir tvungen att stanna. Bromsar rätt hårt och ser hur 740n kommer närmre och närmre, så jag börjar rulla framåt.
Slutar med att jag är halvvägs ute i rondellen, skrämmer förstås bilen i rondellen, som sänker farten en hel del också.
Samtidigt ser jag hur 740n precis får stopp bakom mig. Troligtvis så låste sig väl bromsarna och han kanade...

Men men, om han hade kört in i mig - vad hade hänt då?
Hade premien höjts även på min försäkring, hade jag fått betala någon självrisk?
Senast redigerat av thelaughingmadman (27 januari 2011)

KHRacing
27 januari 2011
killercow skrev:
var och en som är inblandad i en olycka ska skicka en skadeanmälan till sitt eget FB. även om en person erkänner sig skyldig på anmälan så betyder inte det att FB dedömmer likadant. det är dom inblandade FB som tillsammans avgör vem som varit vållande och inte dom inblandade i olykan.

även om polisen bedömmer att ena parten orsakat olyckan så kan FB bedömma tvärtemot

SKA ?

inte ens chans säger jag bara,,  Varför skall man invoilvera sitt eget bolag om motparten har annat bolag för ?

Och vad har polisen överhuvudtaget med olyckan att göra sålänge som det ej finns personskador, förutom att ev bedömma om det varit ett trafikbrott ?

247 Inlägg
27 januari 2011
Man bör. Har för mig att det står på skadeanmälan. Du får ju varsin del..

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
27 januari 2011
Bör? Om man har en försäkring som inte täcker skadorna (t ex halv eller trafik i detta fallet) finns det ju ingen anledning att dra in sitt eget bolag?! Vad ska dom göra? Skicka tillbaka ett brev där det står "tyvärr täcker inte din försäkring dessa skador" ?!?! Meningslöst....
Senast redigerat av matteeee (27 januari 2011)

/Mattias

killercow
27 januari 2011
KHRacing skrev:
killercow skrev:

SKA ?

inte ens chans säger jag bara,,  Varför skall man invoilvera sitt eget bolag om motparten har annat bolag för ?

Och vad har polisen överhuvudtaget med olyckan att göra sålänge som det ej finns personskador, förutom att ev bedömma om det varit ett trafikbrott ?

pga att det inte är dom inblandade i olyckan som avgör ett försäkringsärende utan FB.

om andra partens FB inte har nått annat FB att avgöra vems fel det är mot så höjs nog risken att dom fattar beslut till sin fördel. å då måste du överklaga å kanske ta kontakt med ditt FB ändå.

de med polisen hade inget med topic olykan att göra utan var mer allmänt att bara för att polisen dömer att en person gjort sej skyldig till trafikbrott så betyder inte de att FB dömer att den är vållande i försäkrings synpunkt

killercow
27 januari 2011
matteeee skrev:
Bör? Om man har en försäkring som inte täcker skadorna (t ex halv eller trafik i detta fallet) finns det ju ingen anledning att dra in sitt eget bolag?! Vad ska dom göra? Skicka tillbaka ett brev där det står "tyvärr täcker inte din försäkring dessa skador" ?!?! Meningslöst....

Bara för att dom inblandade kommer överens om vem som är skyldig så betyder inte det att FB bedömer så.

dom kan ju bedöma tvärt om och då ska ditt bolag stå för den andres skador.

förstår inte problemet riktigt vart ligger de svåra i att båda parter skickar skadeanmälan till sitt bolag. processen går snabbare å smidigare.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
27 januari 2011
Det är inget problem och skulle inte vara svårt att skicka in. Men det är meningslöst, tjänar inget till och ger inga som helst fördelar, när ena parten erkänt.
Skulle hennes bolag, efter hennes erkännande, på något vis lyckas dra det vidare och vända på skuldfrågan får man ta det med sitt bolag då. Sannolikheten är dock ganska liten. Detta innebär att man inte har någon nytta av sitt eget bolag förrän det mot förmodan inträffar..

/Mattias

denkz
323 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Här var det diskussion smile . Jag har kontaktat mitt FB och anmält skadan på min bil och kommer skicka en skadeanmälan till mitt FB. Jag vill vara på den säkra sidan, om den andre personen inte kontaktar sitt FB eller skickar in en skadeanmälan så sitter jag ju där och inget händer.

killercow
27 januari 2011
VLN skrev:
Här var det diskussion smile . Jag har kontaktat mitt FB och anmält skadan på min bil och kommer skicka en skadeanmälan till mitt FB. Jag vill vara på den säkra sidan, om den andre personen inte kontaktar sitt FB eller skickar in en skadeanmälan så sitter jag ju där och inget händer.

De kan ju oxå vara en bra anledning till att båda parter ska skicka in smile

5 198 Inlägg
27 januari 2011
Herrejösses,, vilket ilandsproblem om att skicka till båda fb,,,, om båda skickar in så kan ingen fuska,, dvs ändra eller skita i att skicka in,,,skiter den vållande i att skicka in så händer inte så mycket förutom att den drabbade sitter å väntar,, och kan vänta väldigt länge innan h*n kommer fram till att den vållande har struntat i att skicka in pappret.

Sök