För att männen kör vågat. Hur ofta ser du kvinnor "rejsa" runt i stan?
Nej, men de byter fil utan att titta och kör som idioter så att män får väja undan för liv och lem.
Å andra sidan gillar jag argumentet "män är överrepresenterade i olycksstatistik". Så puckat argument, haha.
Män är överrepresenterade i alla statistik när det gäller trafik...
Men i en sån här olycka är det alltså den som vållar olyckan som betalar självrisken, även för motparten?
Jag höll nämligen att bli påkörd igår:
Jag hade rätt bråttom, låg i högerfil vid rödljus, en 740 framför mig. Skulle svänga höger (i en rondell) om typ 300m så jag tänkte att jag lägger mig här.
Men 740n framför mig körde hur långsamt som helst, så när 3 bilar passerat i vänsterfil körde jag om. Helt regelrätt, stressade inte 740n eller något och bytte tillbaka till höger körfält när det var bra avstånd mellan oss.
Detta tyckte tydligen inte föraren om och jag såg hur han gasade ikapp. Började närma mig rondellen och ser precis att en bil ska svänga ut åt samma håll som jag, så jag blir tvungen att stanna. Bromsar rätt hårt och ser hur 740n kommer närmre och närmre, så jag börjar rulla framåt.
Slutar med att jag är halvvägs ute i rondellen, skrämmer förstås bilen i rondellen, som sänker farten en hel del också.
Samtidigt ser jag hur 740n precis får stopp bakom mig. Troligtvis så låste sig väl bromsarna och han kanade...
Men men, om han hade kört in i mig - vad hade hänt då?
Hade premien höjts även på min försäkring, hade jag fått betala någon självrisk?