postväxel är kanon! vet du om att du skall köpa just den bilen (inte alltid man gör det) så skriver ni dit bådas namn på växeln, sedan måste båda signera den på baksidan. Är du mer osäker om vilken bil du kommer köpa men vill ha betalningen klar, så ställer du den på dig själv, och skriver under på baksidan EFTER köpet är klart. Då kan säljaren växla in checken mot pengar. Skriver du under INNAN och "tappar" lappen så kan vem som helst växla in den, om du inte hinner stoppa växeln på banken förstås.
Jag har alltid en stor del av pengarna i en postväxel och resten cash (för ev prutmån)
Är köpet under en vardag så går man in på banken och löser allt där.
Samma sak gäller om det är en skuld på bilen, då KRÄVER jag att vi löser skulden och köpet inne på banken. Kan bli blåst om man inte gör så. (gäller om det är ett kreditköp med bilen som säkerhet) står om du tar en upplysning på bilen.
I dagens läge är det fullt av tomtar och troll som gärna vill blåsa en, man måste ta det säkra före det osäkra. Aldrig göra en snabb, osäker affär, aldrig betala i förväg (inte ens handpenning för att någon skall hålla bilen om du måste åka långt) skriva på regbeviset och posta det TILLSAMMANS! ..
Gör man såhär så blir man inte blåst. (självfallet kan någon lura dig på bilens skick vid tillfället, dessa råd gäller endast köpet) ta med en vän som kan bilar om du själv är osäker.
Sen, rasistiskt nog, har jag fått lära mig.. Köp aldrig bil av en zigenare. Oavsett om just denna person är ärlig så är det massor med exempel på dem som endast vill lura en. Enklast att dra alla över en kant där.