1980
Sök

Centrallås på bagagelucka öppna inte, Volvo 945-98

78 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#1
När jag låser upp bilen så vill inte bagageluckans lås öppna sej, men den går att öppna inifrån.
Tänkte ifall centrallås-motorn hade gått sönder men då borde den väl inte kunna låsas heller???
Har kollat alla stagen och dom sitter på plats och smörjt allt
Nån som råkat ut för det här felet innan???


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
#2
Kollat skarvkontakten?
De kan börja ge med sig med åren....
Om du har spänning fram till motorn så är motorn nog gången ja.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

78 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#3
Lonefox skrev:
Kollat skarvkontakten?
De kan börja ge med sig med åren....
Om du har spänning fram till motorn så är motorn nog gången ja.

Det ska jag kolla, men om nu inte motorn får ström så borde den väl inte kunna låsa luckan överhuvudtaget???


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
#4
Toni_R skrev:
Lonefox skrev:
Kollat skarvkontakten?
De kan börja ge med sig med åren....
Om du har spänning fram till motorn så är motorn nog gången ja.

Det ska jag kolla, men om nu inte motorn får ström så borde den väl inte kunna låsa luckan överhuvudtaget???

Det finns ngr alternativ:
Motorn gav upp medans bilen var låst.
Glappkontakt i kontakt/motor så att den orkar bara dra när man låser bilen men får för dålig kontakt när den vänder polaritet.

Öppna luckan och ta bort panelen igen och mät spänningen vid kontakten medans ngn låser resp låser upp bilen. Då ser du direkt om du har spänning vid båda polariteterna. Har du det får du nog testa med en annan motor.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

78 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#5
Lonefox skrev:
Toni_R skrev:
Lonefox skrev:
Kollat skarvkontakten?
De kan börja ge med sig med åren....
Om du har spänning fram till motorn så är motorn nog gången ja.

Det ska jag kolla, men om nu inte motorn får ström så borde den väl inte kunna låsa luckan överhuvudtaget???

Det finns ngr alternativ:
Motorn gav upp medans bilen var låst.
Glappkontakt i kontakt/motor så att den orkar bara dra när man låser bilen men får för dålig kontakt när den vänder polaritet.

Öppna luckan och ta bort panelen igen och mät spänningen vid kontakten medans ngn låser resp låser upp bilen. Då ser du direkt om du har spänning vid båda polariteterna. Har du det får du nog testa med en annan motor.

Okej, ja detta låter som det kan vara i rätt riktning, tackar för hjälpen


killercow
26 december 2010
#6
om du menar att du fortfarande kan pilla upp låset inifrån å det låser sig med övriga c-lås så kan det vara så här.

Vissa c-lås motorer har 1 st jordkabel och sen 1 pluskabel till singnal lås och 1 pluskabel till singnal låsupp.
Kan vara brott på kabeln till låsupp. där av kan det fortfarande gå att låsa med c-låset

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
#7
killercow skrev:
om du menar att du fortfarande kan pilla upp låset inifrån å det låser sig med övriga c-lås så kan det vara så här.

Vissa c-lås motorer har 1 st jordkabel och sen 1 pluskabel till singnal lås och 1 pluskabel till singnal låsupp.
Kan vara brott på kabeln till låsupp. där av kan det fortfarande gå att låsa med c-låset

2-900 har två kablar till sina c-låsmotorer. Polariteten skiftas vilket får motorn att låsa upp eller låsa. smile
Detta sker med två relän som skickar de olika polariterna beroende på styrsignal till dem. Ett relä låser och det andra låser upp.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

killercow
26 december 2010
#8
Lonefox skrev:
killercow skrev:
om du menar att du fortfarande kan pilla upp låset inifrån å det låser sig med övriga c-lås så kan det vara så här.

Vissa c-lås motorer har 1 st jordkabel och sen 1 pluskabel till singnal lås och 1 pluskabel till singnal låsupp.
Kan vara brott på kabeln till låsupp. där av kan det fortfarande gå att låsa med c-låset

2-900 har två kablar till sina c-låsmotorer. Polariteten skiftas vilket får motorn att låsa upp eller låsa. smile
Detta sker med två relän som skickar de olika polariterna beroende på styrsignal till dem. Ett relä låser och det andra låser upp.

där fick jag lära mej nått nytt smile inte skruvat volvo c-lås. lite av en gissning för andra bilmodeller har ibland 3 kablar roll

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
#9
killercow skrev:
Lonefox skrev:
killercow skrev:
om du menar att du fortfarande kan pilla upp låset inifrån å det låser sig med övriga c-lås så kan det vara så här.

Vissa c-lås motorer har 1 st jordkabel och sen 1 pluskabel till singnal lås och 1 pluskabel till singnal låsupp.
Kan vara brott på kabeln till låsupp. där av kan det fortfarande gå att låsa med c-låset

2-900 har två kablar till sina c-låsmotorer. Polariteten skiftas vilket får motorn att låsa upp eller låsa. smile
Detta sker med två relän som skickar de olika polariterna beroende på styrsignal till dem. Ett relä låser och det andra låser upp.

där fick jag lära mej nått nytt smile inte skruvat volvo c-lås. lite av en gissning för andra bilmodeller har ibland 3 kablar roll

Inte lätt att veta då alla kör med sina egna lösningar wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

78 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#10
Har fixat felet nu, var ett järnbleck i själva låset som hade hoppat av som gick till handtaget på bagageluckan, så var därför man inte kunde öppna utifrån.
Tack för all hjälp


Tvivlare
2 266 Inlägg
26 december 2010
#11
Toni_R skrev:
Har fixat felet nu, var ett järnbleck i själva låset som hade hoppat av som gick till handtaget på bagageluckan, så var därför man inte kunde öppna utifrån.
Tack för all hjälp

Troligtvis en följd av fruset lås smile glöm inte smörja de så de inte händer igen smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

78 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#12
MantaRobin skrev:
Toni_R skrev:
Har fixat felet nu, var ett järnbleck i själva låset som hade hoppat av som gick till handtaget på bagageluckan, så var därför man inte kunde öppna utifrån.
Tack för all hjälp

Troligtvis en följd av fruset lås smile glöm inte smörja de så de inte händer igen smile

Jajamen har smörjt upp det nu.
Men denna bilen används inte vintertid, var ett fel som uppkommen sista veckan jag körde med den innan den stoppades in på vinterförvar.


1 Inlägg
31 januari 2011
#13
Eftersom denna tråden inte var så våldsamt gammal så hakar jag på...
Vi har precis fått en 945:a (95 iofs, men det borde ju onekligen se likadant ut) som har precis detta felet.
Eftersom jag inte tyckte att tryckknappen på handtaget "kändes rätt" så har jag förutsatt att det var någonting i knappens koppling till låset som var "off".
Men jag har tittat och pillat, utan att se någonting som verkar fel... Du kommer inte möjligtvis ihåg var någonstans detta "blecket" satt? ...så att jag vet lite mer var någonstans jag bör kolla!

Tack!


Sök