2579
Sök

Svårstartad mercedes 250tdt -96

27 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjenare ! köpte mig en mercedes 250tdt-96a c-klass . Bilen gick hur fint som helst startade o gick fint ! sen blev den heltplöstsligt svårtstartad när den stått över natten. bytte glödstift men det blev inge bättre. bytte alla o-ringar kring filtret men den ville ändå inte starta ! men när man stått o nött igång bilen så går den hur fint som helst. inga missljud eller nått , sen tvär tänder till sen går den som tomm tills man stått och nött några minuter då huckrar den igång o går som en pärla ! Snälla hjälp mig med problemet ! MVH jens

Jens risén från norsjö

Åström
72 Inlägg
2 februari 2011
#2
Provat byta diesel filtrerna? Annars kan de ju vara glögg relä alt ecu eller förpump eller nått sånt! Är väl CDI på dendär? inte mekaniskt?

Alpine - en klass för sig

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 februari 2011
#3
låter som samma fel vi hade på våran 270cdi
packning i dieselpumpen som gorde att den tappade tryck när man stängde av bilen och det rann tebax bakåt bilen
så man fick stå å sega innan man fick igång den
leta efterdiesel läcka nånstans låter nästan som det är det
eller så är det boxen till glöstiften som gett upp mätt dom o kollat så dom får ström ?


Åström
72 Inlägg
3 februari 2011
#4
mja de är väldigt väldigt många minuter man skulle behöva gnugga ifall tanken suger tillbaka bränslet!
Jag skulle chansa på glöggning eller databox!

Alpine - en klass för sig

Motborgare
1 099 Inlägg
3 februari 2011
#5
RobinAstrom skrev:
Provat byta diesel filtrerna? Annars kan de ju vara glögg relä alt ecu eller förpump eller nått sånt! Är väl CDI på dendär? inte mekaniskt?

Det är en radpump med självluftande system på den där. CDI:arna heter CDI.
Det är mycket möjligt att det kommer in luft.

Kolla att lampan för glödning tänds med nyckeln i ACC-läge och att den släcks efter ca 5-10 sek.
Är den släckt i ACC-läget och lyser efter att motorn har startat, så är glödreläet förmodligen kasst.

Verkar glödkontrollampan varna normalt, så misstänker jag att den drar luft. Man kan lossa en spridare och kolla om det bubblar ifrån den. Isåfall är det luft i systemet.

-- K

Åström
72 Inlägg
3 februari 2011
#6
Kavli skrev:
RobinAstrom skrev:
Provat byta diesel filtrerna? Annars kan de ju vara glögg relä alt ecu eller förpump eller nått sånt! Är väl CDI på dendär? inte mekaniskt?

Det är en radpump med självluftande system på den där. CDI:arna heter CDI.
Det är mycket möjligt att det kommer in luft.

Kolla att lampan för glödning tänds med nyckeln i ACC-läge och att den släcks efter ca 5-10 sek.
Är den släckt i ACC-läget och lyser efter att motorn har startat, så är glödreläet förmodligen kasst.

Verkar glödkontrollampan varna normalt, så misstänker jag att den drar luft. Man kan lossa en spridare och kolla om det bubblar ifrån den. Isåfall är det luft i systemet.

-- K

CDI är inte självluftande fyi. MEN okej!
CDI = common rail diesel injetion.

Alpine - en klass för sig

Motborgare
1 099 Inlägg
3 februari 2011
#7
RobinAstrom skrev:
CDI är inte självluftande fyi. MEN okej!
CDI = common rail diesel injetion.

Alltså: Det sitter en OM605 motor i den där. Den har ingen common rail. Den har en radpump. Ok?

-- K

37 Inlägg
3 februari 2011
#8
ba klippa matar slangen och sätta dit en backventil smile

LivinLoud

27 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
#9
Team-Adolfsson skrev:
låter som samma fel vi hade på våran 270cdi
packning i dieselpumpen som gorde att den tappade tryck när man stängde av bilen och det rann tebax bakåt bilen
så man fick stå å sega innan man fick igång den
leta efterdiesel läcka nånstans låter nästan som det är det
eller så är det boxen till glöstiften som gett upp mätt dom o kollat så dom får ström ?

Kollade nämligen nyss och det är blött kring pumpen så måste ju vara packningen ! tack så mtk för hjälpen !

Jens risén från norsjö


Sök