3509
Sök

Pedalvägsreserv, kort. Golf II -89

69 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
tja

nu är det så att jag fick en underbar 2a på besiktningen där det står att pedalvägsreserven är för kort. Antog att det va luft i systemet. Trots att jag luftade alla nipplar utom en som var av innan jag åkte till besiktningen.

Jag har bytt hjulcylindern bak där luftnippeln va av, när jag bytte detta luftade jag öven denna sida.
Nu när jag tänkte åka till besiktningen så va det lika dant när jag bromsar, bromsen går ner i botten om man trycker rikligt med muskler!

Om jag trycker ner bromsen och sedan släpper upp den för att trycka ner den igen så känns den normal.
Men om jag trycker ner bromsen, sen släpper upp den igen, väntar 4 sekunder för att sedan trycka ner den igen så är det samma känsla som första gången jag trycker ner den. Vet inte om detta beror på att det är fortfarande mycket luft i systemet eller om det är huvudcylindern som det är fel på. Pedalen känns inte så fjädrande som jag har föreställt mig att den ska göra om det är mycket luft i systemet. Jag menar, pedalen känns rätt så normal efter andra bromsningen och trycket sjunker inte heller..

Någon som har haft samma problem?

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
8 februari 2011
fick samma tvåa på caddyn! räckte att lufta ordentligt!

det är ju någonstans den tar in luft, lite åt gången, så skulle nog kolla över det!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

69 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
ah, misstänker att det är min jävla bromstrycksregulator.. kan man inte koppla förbi den på något sätt?

edit; sitter och läser haynes handbok här.. " observera att om bilen har bromstrycksregulator för bakaxeln måste denna manöverarm tryckas upp mot bakaxeln när de bakre bromscylindrarna ska luftas" ....
Senast redigerat av mellbl0m (8 februari 2011)

679 Inlägg
8 februari 2011
Luft eller så kan det vara huvudbroms cylindern, fick byta den på min golf

2 672 Inlägg
8 februari 2011
ja öppna regulatron å lufta igen! mycket möjligt att det är där felet ligger!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

3 650 Inlägg
8 februari 2011
Nu vet jag ingenting om den regulatorn. Men skulle tro att du ha kvar luft i systemet, luftar du korrekt samt håller koll på nivån i behållaren så den inte rann tom

69 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
den regulatorn gör så att om du lastar mera baktill så tar den mer på bakhjulen än vanligt. detta bara för att bakhjulen inte ska låsa sig före framhjulen

2 672 Inlägg
8 februari 2011
alltså ska den vara öppen (fullt lastad) för att på bästa sätt få ut all luft ur systemet!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 februari 2011
Det finns en anledning till att Biltema bara säljer huvudcylder till 2 bilar, Volvo 240 och golf/jetta. Huvudcylinder är väl inte direkt ovanligt på dom där. Men som andra redan sagt börja med ventilen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
8 februari 2011
Det finns risk att den huvudcylindern som sitter i bilen blivit dålig när man luftat pga att man trampat pedalen i botten och då kommer packningarna i cylindern till lägen den inte vart förut och på så sätt förstört packningarna med lång pedalväg som följd.

Men prova lufta igen med bakaxeln i rätt läge.
På min passat har jag tagit på lastkännande ventilen för 2år sen och inte haft problem med det.

69 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
ah får göra det. Va nog det som va felet från början den där jävla ventilen. För den va stum innan vi luftade. Fixade så den blev OK igen med lite slag och smörjning pån. Får se hur det blir av et

Sök