3919
Sök

Calix motorvärmare kortslutning

1 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
#1
Har en Opel Astra-08 där Calix motorvärmare sitter monterad (sen bilen var ny). Denna har gått sönder två ggr sen aug-08. Får nu köpa nytt m-värmarelement för tredje gången på knappt 3 år. Någon som har en susning om varför den går sönder? Och, är det komplicerat att byta m-värmarelementet själv? sad

74 Inlägg
10 februari 2011
#2
troligtvis motorvärmaren som strular. gå in på calix hemsida så hittar du både bilder och beskrivning om hur den sitter.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 februari 2011
#3
Har du tillräckligt med kylarvätska och rätt blandad ??

Använder du motorvärmaren i ett uttag med pulserande ström ??

Kör du ofta överdrivet länge med motorvärmaren (mer än 2,5-3 timmar) ??


Allt det kan döda ett element ganska fort...


För att byta element behöver du ett nytt motorvärmarelement (duh), en låg hink eller annat uppsamlingskärl, domkraft och pallbockar, syrafri vaselin, ny glykol samt vatten att blanda glykolen med wink

Sen är det bara att hissa upp bilen och tappa ur kylarvattnet genom kylarens avtappningsplugg, när det är tomt så kan du skruva bort det gamla elementet. Innan du sätter dit det nya elementet så ska du kolla att hålet i motorblocket inte har vassa grader eller liknande som kan skada värmarens o-ringar, att putsa av med fint sandpapper funkar bra. När du monterar värmaren så smörjer du o-ringarna lite lätt med vaselin och skjuter försiktigt in elementet i blocket, se till så att inga av o-ringarna skadas!!

Dra åt ankarskruven lite nätt, ta inte i för mycket (om ditt element är av den typen som har en expander på insidan av blocket). Blanda ny kylarvätska med rätt mängd glykol/vatten och häll i expansionskärlet (glöm inte att stänga avtappningspluggen bara tongue). När du har fyllt upp till max-nivå så ska du hissa ner bilen och lufta kylsystemet, hur du gör det på din bil vet jag inte men oftast är det bara att sätta dit kylarlocket igen och sen starta bilen med fullt ös på klimatanläggningen, högsta fart och högsta värme.

Låt bilen stå på tomgång ett par minuter på detta vis, stäng sedan av bilen och kontrollera kylarvätskenivån. Har det sjunkit något så fyll på till max igen och repetera det hela. Kolla även nivån lite då och då ett tag efter monteringen så att det inte finns några småläckor någonstans.


Det är väl i stort sett det hela, varken särskilt svårt eller jobbigt smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P


Sök