Har du tillräckligt med kylarvätska och rätt blandad ??
Använder du motorvärmaren i ett uttag med pulserande ström ??
Kör du ofta överdrivet länge med motorvärmaren (mer än 2,5-3 timmar) ??
Allt det kan döda ett element ganska fort...
För att byta element behöver du ett nytt motorvärmarelement (duh), en låg hink eller annat uppsamlingskärl, domkraft och pallbockar, syrafri vaselin, ny glykol samt vatten att blanda glykolen med
Sen är det bara att hissa upp bilen och tappa ur kylarvattnet genom kylarens avtappningsplugg, när det är tomt så kan du skruva bort det gamla elementet. Innan du sätter dit det nya elementet så ska du kolla att hålet i motorblocket inte har vassa grader eller liknande som kan skada värmarens o-ringar, att putsa av med fint sandpapper funkar bra. När du monterar värmaren så smörjer du o-ringarna lite lätt med vaselin och skjuter försiktigt in elementet i blocket, se till så att inga av o-ringarna skadas!!
Dra åt ankarskruven lite nätt, ta inte i för mycket (om ditt element är av den typen som har en expander på insidan av blocket). Blanda ny kylarvätska med rätt mängd glykol/vatten och häll i expansionskärlet (glöm inte att stänga avtappningspluggen bara
). När du har fyllt upp till max-nivå så ska du hissa ner bilen och lufta kylsystemet, hur du gör det på din bil vet jag inte men
oftast är det bara att sätta dit kylarlocket igen och sen starta bilen med fullt ös på klimatanläggningen, högsta fart och högsta värme.
Låt bilen stå på tomgång ett par minuter på detta vis, stäng sedan av bilen och kontrollera kylarvätskenivån. Har det sjunkit något så fyll på till max igen och repetera det hela. Kolla även nivån lite då och då ett tag efter monteringen så att det inte finns några småläckor någonstans.
Det är väl i stort sett det hela, varken särskilt svårt eller jobbigt