3334
Sök

Behöver tips ang. bra bilar för ca 50 000:-

5 111 Inlägg
11 februari 2011
#41
Min faster har en Astra G så en sån har jag kört och jag tycker inte om den...

Vindrutan liksom tränger sig på, man sitter liksom så nära till allting tycker jag, känns väldigt trång jämfört med andra bilar i samma storlek, även om det till stor del är psykologiskt då man får plats, så irriterar det. Grötig växellåda. Irriterande mängd torque steer redan på en 1,6. I övrigt (om man nu tar känslomässiga argument, vilket kanske inte är det bästa att blanda in vid bilköp) så är det en rätt beige bil och jag kan inte påstå att jag tycker designen åldrats väl, ser lite mossig och omodern ut... Dock vet jag inte att den ska ha krånglat något nämnvärt för henne hittills, 2003 års modell som hon köpte ny...


Forummoderator
9 299 Inlägg
11 februari 2011
#42
Rquired, du försöker återigen vända alla argument till BMWs fördel på fel sätt och utan att det behövs, och det är till att skjuta sig lite i foten tycker jag. Tror du inte att du riskerar att fler och fler forumanvändare fullständigt ignorerar vad du skriver? Du är påläst och klok, men lite med en femårings envishet:
"Ronaldo är bäst i världen!"

Läs mitt inlägg lite noggrannare så ser du att jag till och med håller med dig om BMW i valet på flera sätt, men att det beror på inställning hos köpare och vad bilen ska användas till/som.

Rquired skrev:
Lustigt, jag hittar fyra stycken för under 50.000:-. Betydligt fler om man söker upp till och med 60.000:-, den dyraste ligger då på 59.000:- och efter prut bör den hamna nära de "ca 50.000:-" TS nämner i rubriken.

Jag begränsade sökningen till 13000 mil och årsmodell 01 tror jag. Jag skulle ju definitivt aldrig köpa någonting som gått 20000 eller mer vilket de andra gjort. Inte ens om det är hopskruvat av dina älskade Bayerska supermänniskor. Men det är jag det. Och det var bara en förklaring varför jag bara hittade en.

Rquired skrev:
Corolla kommer vara törstigare (Med jämförbar motor), dyrare vid service och kommer kosta mer när den väl går sönder* på grund av dyrare delar.

Bränsleförbrukningen. Ja du påstår det, något du senare dementerar.

Vad gäller kostnader för delar och service så är det något du helt tar ur luften. För övrigt så är en utebliven reparation gratis, till och med på Toyota.

Rquired skrev:
Corolla har mycket riktigt ett starkt andrahandsvärde, men det kommer alltid finnas ett sug efter små, snåla bilar med "rätt" märke i fronten med.

Toyota är enligt de flesta rätt märke i grillen, precis som BMW för andra. Vad du sedan tycker är "rätt", det tycker jag är - ointressant.

Rquired skrev:
Jag tror inte Bmwn kommer få fritt fall i värde precis. Försäkringspremien kan dock bli dyr(are), det har endast TS svar på. Men den kan lika gärna hamna på samma belopp som för Corolla, rätt person är det som gäller.

Ja den kan lika gärna hamna på samma belopp, men innerst inne vet du att en BMW är dyrare att försäkra så varför inte konstatera det? Å andra sidan så är man som BMW-köpare medveten om det när man köper den och då tycker man kanske att det är värt det.

Jag tror absolut inte att BMW kommer falla i värde, tvärtom så har den också ett bra andrahandsvärde. Men du påstod väl inte att jag sade att BMW skulle falla i värde?

Rquired skrev:
Vi säger att tre Bmw-reparationer kostar som två Corolla, jag menar att Bmwn är värd det den sista eventuella reparationen innebär i form av att köra till/från verkstaden.

Det var tamejfan det dummaste du sagt hittills? Tror du på dig själv?

Rquired skrev:
TS söker en bra bil, det är ett mycket brett register. Jag ser Corolla som en pinnstol, visst den går att sitta på men tillför inget mer. En "bra" stol är i mina ögon en fåtölj eller liknande, något man sitter bekvämt i. Något man ser fram emot att sätta sig i och njuter av. För att föra tillbaka liknelsen till dessa två modellerna; En Bmw.

När man då får en fåtölj till ungefär samma pris som en pinnstol är valet enkelt i mina ögon.

Sista stycket ovanför kan jag till viss del hålla med om och det var det jag skrev om i mitt förra inlägg. Att sedan jämförelsen pinnstol<->fåtölj inte är speciellt bra utan kanske bara snäppet bättre än pinsam det inser ju självklart läsaren och TS själv.

Och för att citera mig själv då för att erinra alla om vad jag tycker:

Caromania skrev:
Jag skulle ändå välja BMWn om det är en förstabil jag är ute efter. Jag vill helt enkelt sitta lite bättre och känna mig lite mer som i ett vardagsrum när jag kör/åker. Det var därför jag själv valde Honda Executive, en kombination av de bästa egenskaperna, en statistiskt mycket pålitliga bil samtidigt utrustad med skinn, elstolar, stereo med 6växlare, subwoofer, multifunktionsratt etc etc etc.

Om det däremot var en andrabil jag skulle köpa så faller vallet enkelt på Corollan. De andra japanska bilarna skulle jag personligen inte köpa, även om det är bra tekniskt fungerande bilar.

Men det är jag det. Är man bara ute efter en pålitlig modern bil, och inte ser det som något annat än billigaste mest praktiska lösning:
Corolla!

Seriöst, kommer du ligga på hemmet om 60-70 år och skrika till förbipasserande att BMW är bäst, eller kan du börja resonera utifrån andras perspektiv någongång.

BMW är jättefina, bra bilar men beroende på ekonomi och ändamål så kan det finnas andra bättre alternativ.
Senast redigerat av caromania (11 februari 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 februari 2011
#43
Nog är jag envis men det bottnar dels på att tron att Bmw är ovettiga skrytbilar är, eller åtminstone var, fruktansvärt stark på Garaget och det var grundanledningen till att jag registrerade mig här. Sedan är det lite roligt med, jag är medveten om hur märkesblind(?) jag är men övriga minst lika märkestokiga användare kastar sten i glashus utan att se sig själva i spegeln.

Du är själv kvick på att rekommendera Rover, på vilka "vettiga" grunder mer än ett lågt inköpspris? Nej precis, men det är speciella bilar med bra mycket mer karaktär än "vettiga" bilar och det är därför du kör/rekommenderar dem eller hur?

Jag svarade Bmw och står för det, att jag sedan gjorde en tabbe med förbrukningen tycker jag inte är motivation nog att skjuta mig. Jag dementerade inget, jag gjorde fel.

Min erfarenhet av japanska bilar är inte så problemfri som du försöker påskynda, min Vitara hade elfel, bromsfel, läckte in vatten och diverse andra saker. Igår körde jag en TV i familjens knappt två år gamla Lexus RX400h, när jag skulle fälla upp baksätet var spärren för ryggstödet sönder och detta gick inte i lås. Tidigare har den automatiska manövreringen till luckan för mittfacket gett upp, klimatanläggningens knappar krånglat, hela instrumentpanelen blivit stendöd och obrukbar (Roligt i -15 grader när passagerarstolens stolsvärme är bilens enda värmekälla...) och dessutom krånglar blinkersspaken lite för tillfället: Efter att ha svängt måste man ibland stänga av blinkers själv.

Dessutom har bakluckan (Lagad) och just nu motorhuven kring grillen rostat, det ser lagom roligt ut när det runnit rostfärgat vatten och färgat fronten brun på en pärlvit lyxbil för en inte helt oansenlig summa pengar.

Bmw är verkligen inte problemfria, tvärt om finns allehanda lustiga konstruktions och kvalitétsmissar på dem med. Men min erfarenhet av dem jämfört med Nissan, Toyota, Suzuki eller Lexus är att det är ungefär samma blandning av en bra grund med småfel.

Men då jag trivs bättre med Bmw, på grund av karaktären och körglädjen många japanska bilar saknar, är det dem jag kör och dem jag oftast rekommenderar. Att reparationer sedan är markant billigare på Bmw är många motsvarande japs är en annan fördel, även om tex. Lexusen ovan självklart blivit lagad på garanti hittills. Säga vad man vill, Lexus har oftast bra kundbemötande och service. Bmw har det inte.

*****
Angående övriga citat du drog upp ser jag ingen anledning att kommentera dem, rätt lästa i sitt sammanhang tror jag inte det missförstås men när du letar efter sätt att feltolka dem ser det självklart lite lustigt ut.
Senast redigerat av Rquired (11 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 februari 2011
#44
Pm skickat Rq.
Senast redigerat av caromania (11 februari 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 637 Inlägg
11 februari 2011
#45
Andromeda skrev:
För 50k kan du ju sikta på t ex en Mazda 323 halvkombi 02-03 eller så. Då har man ju krockkuddar, ABS, kanske ESP och så. De drar väl 0,7-0,9 blandat och är ganska billiga i underhåll. Dock hör man mycket motorljud och vägljud i kupén jämfört med lite dyrare bilar som Saab, Volvo och tyskar. En kollega köpte en med automat, och vad jag hört så har den gått nåt åt med bara vanlig service utan att krångla någonting.

Som sagt Mazda 323 av sista generationen 98?-03 är en toppenbil. (Corolla är visst ännu mer bil.)

Eller Mazda 626 med minsta motorn, inte anmärkningsvärt törstigare än Corolla 1,6! Billig i inköp och ser verkligen nyare ut än de är i designen. Lite sämre rostskydd än Toyota tror jag men här har vi en bil med bra säkerhet.

Sedan har vi Avensis, bra bil...


Sök