3981
Sök

Söker turbo som klarar 170Hk på en motor på 0,7L

11 Inlägg
19 november 2010
#61
Vet inte om du har hittat en turbo eller inte!
Annars så kanske en turbo ifrån en Kubota V1505-T diesel motor kan funka!

Den ligger på dubba din motorvolym men varvar ju bara hälften så mycket!

Vet inte men borde funka!


1 290 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#62
A1fa56 skrev:
Vet inte om du har hittat en turbo eller inte!
Annars så kanske en turbo ifrån en Kubota V1505-T diesel motor kan funka!

Den ligger på dubba din motorvolym men varvar ju bara hälften så mycket!

Vet inte men borde funka!

Får googla och se om jag hittar en map.... har lärt mig liiite av Torpis wink
Senast redigerat av Exsicco (19 november 2010)

1 290 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#63
Trodde att jag var på det klara med att det var en GT1749V som skulle bli turbon till projektet. Men för att krångla till det så fick jag info av killen som fixar toppen att avgaskanalen ut kommer att bli 25mm (x3). Iom detta var jag tvungen att gå ner i dimension på rören till 25mm innerdiameter för att (om jag förstod det rätt) inte tappa hastighet på avgaserna innan turbon. Antar att detta också innebär att jag tappar gashastigheten om turbon är för stor.... Hur som så misstänker jag att detta stort påverkar valet av turbo.... kommentarer?

KHRacing
14 februari 2011
#64
torpis skrev:
sniperoddan skrev:
kolla på GT17 den sitter i 9-5, 2.3t och det är 170hk i den från 98-00.

jo för all del den är så liten att den pumpa tillräklig lite luft, men förmodligen vid 0.5bars laddtryck eller så.

går inte att säga rakt av att den klarar av närmare 2bar

Vad tror du om ett sånt litet agg som sitter i V2:orna som går som kylaggregat i lastbilars skåp ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 februari 2011
#65
KHRacing skrev:
torpis skrev:
sniperoddan skrev:
kolla på GT17 den sitter i 9-5, 2.3t och det är 170hk i den från 98-00.

jo för all del den är så liten att den pumpa tillräklig lite luft, men förmodligen vid 0.5bars laddtryck eller så.

går inte att säga rakt av att den klarar av närmare 2bar

Vad tror du om ett sånt litet agg som sitter i V2:orna som går som kylaggregat i lastbilars skåp ?

Vad heter ett sådant kylaggregat? eller mer speifikt turbonamn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 290 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#66
Känner att jag är ute och cyklar nu..... Kan man sätta en strypning på inloppet eller tappar man ändå hastigheterna vid turbinen?

KHRacing
14 februari 2011
#67
torpis skrev:
KHRacing skrev:
torpis skrev:

jo för all del den är så liten att den pumpa tillräklig lite luft, men förmodligen vid 0.5bars laddtryck eller så.

går inte att säga rakt av att den klarar av närmare 2bar

Vad tror du om ett sånt litet agg som sitter i V2:orna som går som kylaggregat i lastbilars skåp ?

Vad heter ett sådant kylaggregat? eller mer speifikt turbonamn.

Inte den blekaste anningen tyvärr, kom på det då polaREN JOBBAT SOM KYLTEKNIKER MED JUST SÅDANA FÖRR.
MEN DET ÄR JU TYP 4-900CC v-TWINS.

Dr. Turbo
459 Inlägg
14 februari 2011
#68
Exsicco skrev:
Känner att jag är ute och cyklar nu..... Kan man sätta en strypning på inloppet eller tappar man ändå hastigheterna vid turbinen?

Du är inne på helt rätt spår.
Sätter man en strypning i inloppet så kommer varvtalet på turbon att stiga blir precis som på t.ex en dammsugare när man stryper.
Problemet är att stryper man helt så kommer man att få problem med att tätningen bakom kompressorn kommer att fungera dåligt pga fel tryckskillnad så den kommer att suga oljan igenom den.


Dr. Turbo
459 Inlägg
14 februari 2011
#69
Exsicco skrev:
Trodde att jag var på det klara med att det var en GT1749V som skulle bli turbon till projektet. Men för att krångla till det så fick jag info av killen som fixar toppen att avgaskanalen ut kommer att bli 25mm (x3). Iom detta var jag tvungen att gå ner i dimension på rören till 25mm innerdiameter för att (om jag förstod det rätt) inte tappa hastighet på avgaserna innan turbon. Antar att detta också innebär att jag tappar gashastigheten om turbon är för stor.... Hur som så misstänker jag att detta stort påverkar valet av turbo.... kommentarer?

Du tappar inte direkt avgashastighet mot turbinen om du har större avgaskanaler är fortfarande avgashuset som avgör hastigheten på avgaserna kontra turbinhjulets hastighet.


1 290 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#70
Big Al skrev:
Exsicco skrev:
Känner att jag är ute och cyklar nu..... Kan man sätta en strypning på inloppet eller tappar man ändå hastigheterna vid turbinen?

Du är inne på helt rätt spår.
Sätter man en strypning i inloppet så kommer varvtalet på turbon att stiga blir precis som på t.ex en dammsugare när man stryper.
Problemet är att stryper man helt så kommer man att få problem med att tätningen bakom kompressorn kommer att fungera dåligt pga fel tryckskillnad så den kommer att suga oljan igenom den.

Ska strypningen gå in i inloppet på turbon så att man kommer närmre turbinen eller räcker det med en platta mellan insug och turbo med ett mindre hål?

1 290 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#71
Big Al skrev:
Exsicco skrev:
Trodde att jag var på det klara med att det var en GT1749V som skulle bli turbon till projektet. Men för att krångla till det så fick jag info av killen som fixar toppen att avgaskanalen ut kommer att bli 25mm (x3). Iom detta var jag tvungen att gå ner i dimension på rören till 25mm innerdiameter för att (om jag förstod det rätt) inte tappa hastighet på avgaserna innan turbon. Antar att detta också innebär att jag tappar gashastigheten om turbon är för stor.... Hur som så misstänker jag att detta stort påverkar valet av turbo.... kommentarer?

Du tappar inte direkt avgashastighet mot turbinen om du har större avgaskanaler är fortfarande avgashuset som avgör hastigheten på avgaserna kontra turbinhjulets hastighet.

Låter faktiskt logiskt... neutral

Dr. Turbo
459 Inlägg
14 februari 2011
#72
Exsicco skrev:
Ska strypningen gå in i inloppet på turbon så att man kommer närmre turbinen eller räcker det med en platta mellan insug och turbo med ett mindre hål?

Måste vara framför kompresson, dvs in i inloppet på turbon.

Skulle nog gå med att sätta en strypning långt framför turbons inlopp men det bästa är att sätta precis framför kompressorn då man kan få den att enbart flöda från centrum och därigenom få ett högre trimförhållande. Blir lite som en restriktorturbo fast bättre när man sätter "restriktorn" tätt emot.


1 290 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#73
Big Al skrev:
Exsicco skrev:
Ska strypningen gå in i inloppet på turbon så att man kommer närmre turbinen eller räcker det med en platta mellan insug och turbo med ett mindre hål?

Måste vara framför kompresson, dvs in i inloppet på turbon.

Skulle nog gå med att sätta en strypning långt framför turbons inlopp men det bästa är att sätta precis framför kompressorn då man kan få den att enbart flöda från centrum och därigenom få ett högre trimförhållande. Blir lite som en restriktorturbo fast bättre när man sätter "restriktorn" tätt emot.

Så då går det kanske att använda en GT1749 ändå? Då du kallar dig för Dr. Turbo... du har inget förslag på något annat aggregat? smile

Dr. Turbo
459 Inlägg
14 februari 2011
#74
Har tyvärr lite för dålig koll på turbos som är såpass små

Vet att det finns några väldigt fina och snabbspoolade agg på några kubota motorer, tror det var mitsu turbos på dem har i bakskallen att det var td03 och td025 bland annat

Har även sett en IHI som såg väldigt bra ut för sin storlek men har tyvärr ingen info om den sad


1 290 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#75
Big Al skrev:
Har tyvärr lite för dålig koll på turbos som är såpass små

Vet att det finns några väldigt fina och snabbspoolade agg på några kubota motorer, tror det var mitsu turbos på dem har i bakskallen att det var td03 och td025 bland annat

Har även sett en IHI som såg väldigt bra ut för sin storlek men har tyvärr ingen info om den sad

Har hittat en kille i Norge som trimmat en Suzuki Cappuccino eller snarare satt en motor från en Arctic Cat 660 Turbo (skoter) i bilen. Turbon är en IHI RHF4 och han laddar 2.2bar och plockar ut 160Hk+ på 660cc och tre cylindrar. Försöker få fram vad modellen heter mer än RFH4 då det verkar finnas varianter av den. Ser ut som att den är kullagrad vilket låter spännande....

926 Inlägg
15 februari 2011
#76
Krångla inte till det. Bygg ett bra grenrör. 25mm låter vettigt för den sug-effekt motorn har från början.
Se till att Turbon klarar av att ge 170 hk vid det tryck som krävs för att motorn ska ge den effekten. Alltså kolla ett diagram.

Varför skulle en strypning tillföra någonting. Är grenröret rätt och Turbon rätt, så blir även resultatet rätt. Du ska ju inte montera på en lastbilsturbo direkt!

Gör det enkelt!

Mats

1 290 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#77
mats757 skrev:
Krångla inte till det. Bygg ett bra grenrör. 25mm låter vettigt för den sug-effekt motorn har från början.
Se till att Turbon klarar av att ge 170 hk vid det tryck som krävs för att motorn ska ge den effekten. Alltså kolla ett diagram.

Varför skulle en strypning tillföra någonting. Är grenröret rätt och Turbon rätt, så blir även resultatet rätt. Du ska ju inte montera på en lastbilsturbo direkt!

Gör det enkelt!

Mats

Tro mig... försöker göra det enkelt men det är inte helt lätt att hitta en tillräckligt liten turbo som klarar av att ladda så mycket som krävs. smile Att jag fick gå ner i dimension på rören var bara bra av utrymmesskäl, det är ruskigt trångt och smått där bak...

Dr. Turbo
459 Inlägg
15 februari 2011
#78
Exsicco skrev:
Har hittat en kille i Norge som trimmat en Suzuki Cappuccino eller snarare satt en motor från en Arctic Cat 660 Turbo (skoter) i bilen. Turbon är en IHI RHF4 och han laddar 2.2bar och plockar ut 160Hk+ på 660cc och tre cylindrar. Försöker få fram vad modellen heter mer än RFH4 då det verkar finnas varianter av den. Ser ut som att den är kullagrad vilket låter spännande....

Låter som en lämplig turbo.
Den IHI:n som jag kikade på hade kullager så det är inte otroligt att det kan vara samma, ska försöka ta fram mer info om den.


1 290 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#79
Big Al skrev:
Exsicco skrev:
Har hittat en kille i Norge som trimmat en Suzuki Cappuccino eller snarare satt en motor från en Arctic Cat 660 Turbo (skoter) i bilen. Turbon är en IHI RHF4 och han laddar 2.2bar och plockar ut 160Hk+ på 660cc och tre cylindrar. Försöker få fram vad modellen heter mer än RFH4 då det verkar finnas varianter av den. Ser ut som att den är kullagrad vilket låter spännande....

Låter som en lämplig turbo.
Den IHI:n som jag kikade på hade kullager så det är inte otroligt att det kan vara samma, ska försöka ta fram mer info om den.

Skulle vara kanon om du kunde få fram info. Jag har fått fram att om man beställer från Arctic Cat så heter den 3006-819 Turbocharger Assembly. Dock ser det ut att bli karatedyrt att ta den från dom... måste finnas ett IHI-nummer så att jag kan hitta den utomlands eller begagnat.

Dr. Turbo
459 Inlägg
15 februari 2011
#80
Hittat lite info om IHI:n
RHF4 är deras näst minsta turbo (rhf3 är minsta) den klarar att ge runt 175hk på bensin och PR 2.3 som mest
De måtten jag hittat är 31.14mm induser, 45.97mm exduser 5+5blad på kompressorn
46.41mm induser, 35.43mm exduser , 9 blad på turbin

Verkar sitta på rättså många bilar, hittar tyvärr inte vad som skiljer mellan dem.



Sök