3303
Sök

Lambda problem vad kan det vara?

1 101 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
Hejsan! var på regbes för andra gången nu å fick problem med lambdan igen...
första gången fick jag 1,30 å då trodde jag att det var packningar eller läckage så började med att gå igenom mitt avgassystem å det var tätt å fint, Katten är flong ny å rullat under 100 mil så rev ner turbo å grenrör å allt där omkring.
DÅ visade de sig att packnignarna på 1,30 och 6 var obefintliga nästan och packningen mellan turbo å grenrör var också kass, så bytte alla packningar där vid grenröret å Downpipen.

Å resultatet vid besiktning 2 var samma på lambdan 1.31 Så då undrar jag vad det kan vara? blir tokig på detta kan inte förstå varför?

för övrigt så var CO värdet 0,0 och HC var 15 så dom var ju klockrena

MVH Robin

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

1 101 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
Ingen som kan tänka sig veta vad det är som spökar?

www.nogs.se
200a Projektet

11 Inlägg
15 februari 2011
har du kollat såluftmassemätaren är hel och mäter rätt, även lambdasonden?

1 101 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Tjenare, nej det har jag inte får köpa en lambdasond å låna någons LMM ska dessutom prova å göra ett avgastest med en 2" insats i röret å se ifall värdet ändras utav det smile

www.nogs.se
200a Projektet

371 Inlägg
17 februari 2011
Det kan eventuellt vara en läcka på insugssidan. kan vara inssugspackning eller någon vakumslang. testa men startgas så märker du det..

jag tror att om lambdan är för "hög" så är det för magerblandning. och om lambdan är för låg så är det för fet blandning.

jag gissar på läckade på insugssidan!

1 101 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
hehe har hittat felet faktiskt tongue mitt hks catback system har varit lagat sedan innan så jag när jag hissade upp bilen å det var gjort ritkgit tattigt... så ska köpa nytt catback å har eventuellt hittat ett nismo 3½ tum som jag hämtar i helgen big_smile det märkliga var att man hör inte läckan när man ligger under bilen :S var av ren slump vi hittade den big_smile

www.nogs.se
200a Projektet

Sök