3233
Sök

HKS dump PROBLEM

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
torpis skrev:
ola_volvo skrev:
sitter det ens någon fjäder i den?? öppnar den vi tomgång så borde den ju vara av eller något...

Det är vanligt att dumpventiler är öppna vid tomgång. Du har ju undertryck i systemet och då skall ventilen öppna, helt i sin ordning. Allt som oftast så fyller inte dumpen sin uppgift om man  spänner den så hårt att den är stängd vid tomgång. Du kommer då få "supraljudet" när du släpper gasen vid låga laddtryck och bara få "visselpipan" vid högre laddtryck, vilket är fel.

jo men det konstiga är ju att den läcker såpass mycket att den varvar 1500varv på tomgång och när jag håller för dumpen så sjunker den i tomgång och vid gaspådrag så dör den först och motar innan den drar iväg :S

360 Inlägg
21 februari 2011
Som sagt, plocka isär dumpen och kolla fjädern och membranet. Jag hade en HKS kopia förrut som det var fel på membranet från fabrik

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
grindborg2 skrev:
brorsan köpte en kopia, och den va öppen hur han än gjorde men han lämna tillbaks den och fick en ny hks kopia dump som funkade klockrent smile kina saker funkar inte alltid smile hade samma problem på min xs dump oxå, lämna tillbaks och fick en ny som funka bra smile

okej, får försöka se om ja kan lämna tillbaka den och få en ny då, men jag mailade krister lood på kl racing igår och han svarade :

Hej

vad har du för bil?

Om du har en 740/940 så kommer det i princip vara omöjligt att få den att vara stängd på tomgång
850/v70 brukar fungera och även nyare sabb brukar fungera

hum? låter ju inte riktigt rätt enligt mig

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
Selleen skrev:
Som sagt, plocka isär dumpen och kolla fjädern och membranet. Jag hade en HKS kopia förrut som det var fel på membranet från fabrik

vågar inte ta isär den än ifall ja kanske får byta den

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 februari 2011
Diss skrev:
jo men det konstiga är ju att den läcker såpass mycket att den varvar 1500varv på tomgång och när jag håller för dumpen så sjunker den i tomgång och vid gaspådrag så dör den först och motar innan den drar iväg :S

Hm jag förstår knappt vad du menar. Men det är heller inget konstig att en bil ej avsedd för dump går märkligt om man monterar en dump. Det är INTE dumpens fel att din bil inte är konstruerad för den.

Se här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 758 Inlägg
21 februari 2011
LocKtar skrev:
Luften evakueras väl exakt på samma sätt, även fall dumpen sitter på avgassidan? spelar med andra ord ingen roll vart du sätter dumpen, även fall folk helst skulle sätta den nån dm från insuget, är ju så olika det där=)

Huh?

Herr
1 722 Inlägg
21 februari 2011
schnauz skrev:
LocKtar skrev:
Luften evakueras väl exakt på samma sätt, även fall dumpen sitter på avgassidan? spelar med andra ord ingen roll vart du sätter dumpen, även fall folk helst skulle sätta den nån dm från insuget, är ju så olika det där=)

Huh?

Berätta för mej vad som inte gick fram?smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

1 271 Inlägg
21 februari 2011
LocKtar skrev:
schnauz skrev:
LocKtar skrev:

Huh?

dump på avgasidan det var juh redigt skojigt hahahaha

sen till trådens fråga ta bild å lägg upp nästa gång du undrar varför de inte funkar som det ska

Herr
1 722 Inlägg
21 februari 2011
-stoffe- skrev:
LocKtar skrev:
schnauz skrev:

Huh?

sen till trådens fråga ta bild å lägg upp nästa gång du undrar varför de inte funkar som det ska

Hmm:)

Ja mena ju att dumpen inte sitter på insugssidan, utan tryckrören på avgassidan. Du är med på hur jag menar? tryckrören från turbosidan aka avassidan på bilen.

1 271 Inlägg
21 februari 2011
LocKtar skrev:
-stoffe- skrev:
LocKtar skrev:

Ja mena ju att dumpen inte sitter på insugssidan, utan tryckrören på avgassidan. Du är med på hur jag menar? tryckrören från turbosidan aka avassidan på bilen.

hur blir de då på en bil med insug å avgas på samma sida

360 Inlägg
21 februari 2011
-stoffe- skrev:
LocKtar skrev:
-stoffe- skrev:

Då blir det ett väldans problem

Herr
1 722 Inlägg
21 februari 2011
-stoffe- skrev:
LocKtar skrev:
-stoffe- skrev:

Hur menar du nu? smile

87 Inlägg
21 februari 2011
Diss skrev:
grindborg2 skrev:
brorsan köpte en kopia, och den va öppen hur han än gjorde men han lämna tillbaks den och fick en ny hks kopia dump som funkade klockrent smile kina saker funkar inte alltid smile hade samma problem på min xs dump oxå, lämna tillbaks och fick en ny som funka bra smile

okej, får försöka se om ja kan lämna tillbaka den och få en ny då, men jag mailade krister lood på kl racing igår och han svarade :

Hej

vad har du för bil?

Om du har en 740/940 så kommer det i princip vara omöjligt att få den att vara stängd på tomgång
850/v70 brukar fungera och även nyare sabb brukar fungera

hum? låter ju inte riktigt rätt enligt mig

jo den dumpen ska funka på 740 tongue jag vet 3st som kör med såna dumpar på sina 740 turbo smile

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
21 februari 2011
LocKtar skrev:
-stoffe- skrev:
LocKtar skrev:

Hur menar du nu? smile

Trycksidan menar du.

Före turbon = Sugsidan
Efter turbon = Trycksidan
tv4 20.00 sönd = Solsidan

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Herr
1 722 Inlägg
21 februari 2011
UhrJr skrev:
LocKtar skrev:
-stoffe- skrev:

Hur menar du nu? smile

Trycksidan menar du.

Före turbon = Sugsidan
Efter turbon = Trycksidan
tv4 20.00 sönd = Solsidan

haha=)

Ja, exakt så mena jag.

Lite konstigt formulerat kanske smile

Sök