3278
Sök

Startproblem!? VOLVO 244 -88

21 761 Inlägg
18 januari 2011
#21
MeRoll88 skrev:
och ingen ström till bränslepumpsreläet??

Eftersom det inte finns spänning fram till pumprelät så kan du kolla om det sitter en sladdsäkring (flatstift) på vänster innerskärm bredvid tändspolen, finns det en sån säkring så får du kika att den är hel. Vissa B230F (tror det är med LH2.2) har nämligen en sladdsäkring som ger matningsspänningen till pumprelät. Jag vet dock inte om din bil har detta. smile
Senast redigerat av Drönirettab (18 januari 2011)

329 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#22
nya besked från mekanikern! 
han håller fortfarande på o letar,  hittar nte så mkt,  men han har köpt ny tändmodul(eller begangad, men jaja) o kommit fram till att kupéfläkten inte heller funkar,   så han ska testa med nya tändmodulen,  efter de testa o koppla bort larmet helt och hållet..

asså detta känns som om det bara blir värre och värre, 

mycket konstigt fel, mycket svårtlöst iaf

329 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
#23
SNÄLLA HJÄLP MEJ! 
vet verkligen ingen vad felet kan vara?  går väldigt trögt för dom på verkstan också! dom har testat koppla på den nya tändmodulen, funka inte... testat koppla bort larmet helt, men funka inte det heller  hmm   

saknar min bil nu, så är jätteglad om någon kan hjälpa mej!

456 Inlägg
5 februari 2011
#24
Om vi utgår från att felet inträffat när du kört med bilen så är det ju istortdett bara bränslepumpen under bilen du skulle kunnat skadat. Men den är ju enkel att mäta på och kolla så den får ström. Och om den får ström så är det ju bara at plocka av bränsleslangen på fuelrailen och mäta så att den ger normal bränslemängd.

Sen kan det ju vara ett fel som inte hänger ihop med sladdandet och då får man ju leta lite mer.
Men om din "mekaniker" inte kan hitta felet på bilen så byt för guds skull mekaniker!! En 240 är INTE svårt att felsöka på!

growing old is mandatory growing up is optional

329 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
#25
känner lite samma ang mekanikern hmm men får ge han lite längre tid....   men ingen ström till bränslepumpsrelät, o ingen gnista vid fördelarlocket...  o när jag mätade, när jag hade bilen hemma, så var där dött med ström på pumpen

21 761 Inlägg
5 februari 2011
#26
Sitter det någon vevaxelgivare på motorn?

Kolla den i så fall. Den ger signal till styrboxen, som sin tur ger signal till tändmodulen. smile

456 Inlägg
5 februari 2011
#27
Strömmen till pumpen går ju via bränslerelät, men tror att det får en signal från hallgivaren att motorn snurrar.....
Hallgivaren sköter ju även gnistbildningen så det kan ju vara den som sagt upp sig?
Skiljer ju en del på LH 2.2 och LH 2.4 dock...
Vilken typ av insprut har du? Lättast är att kolla på Luftmängdsmätaren då dom 3 sista siffrorna i Bosch numret anger typen, 007 för 2.2 och 016 för 2.4.
På 2.2 sitter hallgivaren i fördelaren och på 2.4 sitter den i bakkant av motorn ner mot svänghjulet.

PS Förstår din skepsis mot "verkstaden" tar dom betalt per timme så behöver dom ju inte skynda sig....

growing old is mandatory growing up is optional

329 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
#28
hjärtligt tacksam pågar!! ska ringa verkstan på måndag o tipsa om hallgivarn/vevaxelgivarn! smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 februari 2011
#29
Köp en fungerande 240 -88 i vrakskick som fungerar och plocka över en sak i taget tills den vaknar?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

329 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#30
ringde mekanikern idag,  har tydligen ingen hallgivare, eller den sitter i fördelaren, påstod han..  han trodde dock att där satt ngn startspärr som han inte hittat, så blir o ringa fd. ägaren imorn! 

rd_87 ;  mjaaa, din idé är ju helt klart möjlig, men vet inte om jag pallar ^^ eftersom att det uppenbarligen är ett elfel, och jag inte alls är kunnig inom el, så känns det som ett evighetsprojekt! tyvärr... hmm

85 Inlägg
8 februari 2011
#31
Kolla så att det är bromsolja kvar, du kan ju ha kört sönder bromsrör. Kommer det in luft så sabbar du vaccumet även i resten av systemet, blir liksom inget snus till kaffet

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

606 Inlägg
8 februari 2011
#32
sitter väll en hallgivare i fördelaren om den är väck är den det så får bilen varken bränsle eller gnista ;p polare hade samma problem med sin 740 b230f och det var hallgivaren som va väck

Kan det lagas ska det lagas! :)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 februari 2011
#33
Plocka hela fördelaren från en skrotad? Finns ju hur många som helst där...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

329 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#34
problemet löst!   för alla intresserad; tändmodulen var bränd,   efter byte går bilen igen!    tack för all hjälp ändå! smile

Dumpersförare.
970 Inlägg
24 februari 2011
#35
och det tog sån tid för en mekaniker att hitta det till slut fattar inte det. men bra att det löste sig

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

329 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#36
kan tyvärr inget annat o hålla med,  men är glad att jag kan ut o köra igen!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 februari 2011
#37
Det måste tamejfan vara nytt rekord i långsam felsökning! Använd aldrig den verkstaden igen tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök