3362
Sök

Bilder, hur blir dom bra?

67 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
Hej, har märkt att det finns många duktiga fotografer här på garget. Jag tycker själv att det är kul att ta bilder men de känns inte som om att de blir så där jättebra. Jag har en Canon ISUX 60. Jag har nyligen köpt den så jag kommer inte att köpa ny för att förbättra bilderna.

Vad jag undrar är hur gör ni för att få bra bilder? Har ni extra ljus med er? Använder ni kamror för 8000kr och uppåt? Stativ här det nödvändigt? Vart vill ni att juset ska komma ifrån, bakifrån eller från sidorna?

Lite tipps å trix vore trevligt.

/Axie

194 Inlägg
15 december 2006
Det bästa sättet att lära sig är såklart att testa, testa, testa. Ha kameran med sig hela tiden. Försöka se formen på bilen (för jag antar att det är bilen du vill fota?). Aydin har några seriöst snygga bilder på sin sida. Ta och stjäl lite idéer från de som fotar på forumet avseende vinklar på bilderna. Jag tror ingen tar illa upp.

Det är svårare att ta bilder i mörkret än i dagsljus, men återigen - bara att testa sig fram. Själv är jag kass på nattbilder - kan inte hålla kameran stilla så länge som krävs. stativ använder jag inte, mestadels för att jag inte har något. Försöker stödja mig istället. Sitta/Stå så stadigt som möjligt, hålla kameran med båda händerna etc.

Ta lite annorlunda vinklar. Från vilken vinkel ser din bil bäst ut? Uppifrån, nedifrån, från sidan, inifrån....? Man kan ta hur mycket bilder som helst från vilket håll som helst.

Fundera på varför du gillar vissa bilder. Ta den där forumtråden med Porsche 997 GT3, till exempel. Där finns det väldigt många bra bilder. Vilken gillar du där, och varför? Sedan är det ju bara att få fram samma känsla med din egen bil.

vad avser ljuset så kan det komma vart som helst ifrån. Det kan alltid bli bra bilder. Jag är inte så glad i om ljuset kommer rakt bakifrån. Bilderna blir lite platta och tråkiga då. Sedan kan det ju vara svårt att ta motljusbilder, men det är kul när det blir snyggt. Likadant med riktiga mörkerbilder. Jag vet inte om det är fotograferna som är grymt duktiga, eller om de har bra kameror, men jag blir avundsjuk på de som lyckas få till bilder med bara lysena där bilden fortfarande får fram en stark känsla av närvaro.

Nu vet jag inte om din kamera är digital eller kemisk, men om man har digitalt så är det ju väldigt lätt att se om en bild blev okey eller rent ut sagt skitdålig.

Försök hålla en "ren" bakgrund. Det är inte så kul om bilen helt plötsligt får tre antenner och en parabol på taket. I enkla bakgrunder lyfts bilen ofta fram, så det är ganska smart att välja bra bakgrunder som lyfter fram bilen plus den känsla man vill få fram.

Hoppas jag svamlade om något vettigt. Om du har några frågor är du självklart välkommen att ställa dem smile

Lycka till med fotandet!

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

67 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
Jodå den var en del vettigt du svamlade om wink Har testat att ta lite bilder men de e ju sånt skitväder nu så jag hoppas solen kommer fram när man har någon ledig stund.

Tack för svaret

Egenföretagare
2 496 Inlägg
16 december 2006
axie skrev:
Hej, har märkt att det finns många duktiga fotografer här på garget. Jag tycker själv att det är kul att ta bilder men de känns inte som om att de blir så där jättebra. Jag har en Canon ISUX 60. Jag har nyligen köpt den så jag kommer inte att köpa ny för att förbättra bilderna.

Vad jag undrar är hur gör ni för att få bra bilder? Har ni extra ljus med er? Använder ni kamror för 8000kr och uppåt? Stativ här det nödvändigt? Vart vill ni att juset ska komma ifrån, bakifrån eller från sidorna?

Lite tipps å trix vore trevligt.

/Axie

Kola om du har några andra lägen än "auto" på min nikoon coolpix p1 så finns det P, och A som är lägen där man kan ändra bländar tal, slutartider, autofocus punkt osv! sedan kör jag ofta med stativ och sällan med blixt, Bara att prova smile Mvh

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

67 Inlägg
17 december 2006
Trådstartare
Jodå de finns andra program. Jag har testat lite med att ändra slutartider och sånt. Tyvärr är jag lite för skakig på hand plus att det är en mycket liten kamera jag har = inte så mycke att hålla i.
Jag får nog fundera på att köpa mig ett stativ i julklapp.

Blir det bättre bilder i mörker om man har längre slutartid och ingen blixt?

De var ett par rikigt snygga bilder du tagit.
Bilden i A6'an där du visar varvmätaren. Hade du stativet i knät eller höll du kameran i handen?

/Axel
Senast redigerat av axie (17 december 2006)

FreddeK
18 december 2006
Hej!

Du har ju en bra pocketkamera...inget snack om saken! Men som du säger så är det lätt att det blir skakigt när det är mörkt! Ett stativ är att föredra...om man vill ha skarpa linjer osv.

Tycker det är svårt att ge råd för jag är inger mästerfotograf men lyckades lite o sommras ändå=) Bara ut och prova som psykdoktorn beskriver.

Mvh Fredde

Egenföretagare
2 496 Inlägg
18 december 2006
axie skrev:
Jodå de finns andra program. Jag har testat lite med att ändra slutartider och sånt. Tyvärr är jag lite för skakig på hand plus att det är en mycket liten kamera jag har = inte så mycke att hålla i.
Jag får nog fundera på att köpa mig ett stativ i julklapp.

Blir det bättre bilder i mörker om man har längre slutartid och ingen blixt?

De var ett par rikigt snygga bilder du tagit.
Bilden i A6'an där du visar varvmätaren. Hade du stativet i knät eller höll du kameran i handen?

/Axel

Tackar Tackar! kameran sitter fast med dubbehäftande tejp i/på ratten vid den bilden wink
Stativ är ett MÅSTE komemr bli mkt nöjd!
jag kan posta lite bilder ikväll när det är mörkt så kan du se skillnaden mellan blixt och en lång slutartid!
Lycka till Mvh Emil
Senast redigerat av tsdi (18 december 2006)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Sök