det är nog att drivaxeln hoppat ur... kolla om den snurrar till yttre drivknuten . om den inte gör de så är det bara o pilla vidare och göra om o göra rätt :p
Ingen aning om hur det ser ut på en sån Seat, men på flera andra bilar vet jag att man måste ta det lite lugnt med drivaxlarna när man byter t.ex. drivknutar. Drar man ut axeln lite för långt så kan de släppa så att man måste riva ner lådan för att få tillbaks det igen.
Själva infästningen i anslutning till växellådan är 6 st större torx-bultar mot en bricka där axelns inre del alltså skruvas på. Nu kan det här vara en riktig nybörjartabbe, men anledningen till att jag skrev att det inte drev på vä framhjul var pga att hö framhjul slirade i snön men inte den nyligen demonterade vänstersidan. Det kanske ska vara så?
Jag pallade i alla fall upp bilen nu igen och kassetten med de 6 torxskruvhålen snurrar nu på vänster sida, men inte på höger? (Börjar misstänka att det är helt rätt att det ska vara så, skona mig i sådant fall)
Sedan kvarstår ju problemet att vä framhjul sticker ut i överkant när bilen står på marken. Kan de ha något att göra med att jag bara har kört en domkraft och lyft upp bilen vä fram och att det sedan har blivit någon snedbelastning under tiden bilen stått så? Eller behöver jag bara ut och köra en sväng och låta framvagnen "jobba" lite med styrningen så kommer det rätta till sig?
Vääääldigt tacksam för svar på detta, är smått förvirrad. Tack!
men bilen driver framåt? om du har en helt orginal låda så bör den bete sig så som du beskriver det. alltså den slirar på ena hjulet och det andra står stilla..
Det är originallåda. Yes bilen driver, men uppallad bara på vänster, och när jag provade i en isig uppförsbacke drev bara höger, men det är bara de jag har att gå på.
Då återstår frågan, varför står vänster fram hjul "ut" i överkant efter reparationen?
EDIT: Misstänkte att det var differentialväxel, hittade bara inte ordet för det, men tack