3049
Sök

Demontera/montera spindelleder audi a4

1 302 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Hej!

Jag ska byta ut mina gamla trasiga spindelleder på bilen det är de som heter:

undre, bakre, fram, på båda sidor.

jag undar vad det är för verktyg som behövs för att utföra dena åtgärd på en Audi A4 1995-1996 ?

Har även funderingar hur ett styrledsbyte på denna bil fungerar är det klokt att göra det själv eller ska man lämna in till verkstad för att utföra det?

Mycket tacksam för alla svar jag kan få smile

876 Inlägg
24 februari 2011
lätt att göra själv

1 302 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Rayya skrev:
lätt att göra själv

Ja det var ju det jag tänkte göra men jag undrar mer vad är det för sorts verktyg man måste ha?

måste man krypa under bilen för att komma åt att byta de sakerna samt om man byter styrleden måste man då göra en framvagns/hjul inställning?

Muttley
24 februari 2011
När du byta styrled och länkarmar ska du helst göra hjulinställning.
De jävligaste är väl att de sitter som berget så lite värme hade underlättat på muttar och bultar.

876 Inlägg
26 februari 2011
det bästa är att du plockar bort hjul med mera så ser du.men garanterar dig att det inte är några större konstigheter.

1 302 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Kanske lite udda fråga men måste man vara under bilen för att göra denna åtgärd ?

Har lite fobi för att krypa under en bil som står på pallbockar då jag hört så mycket skit som kan hända t.ex. att de välter och massa hmm

876 Inlägg
26 februari 2011
nej det behövs ej.

1 302 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Rayya skrev:
nej det behövs ej.

kanon så hissar man upp låssar julet så kommer man åt ?

värme pistol borde ju räcka att värma muttrar och skruvar om så behövs smile

5 Inlägg
26 februari 2011
För o byta den undre främre länkarmen behövs inget mer en normala verktyg som man ska ha hemm .smile  Dom brukar inte sitta hårt heller.. en 18 hylsa o ett långt spärrhandtag o en vanlig 18 nyckel för att hålla emot med. o en hammare för o slå med sen två 16 nycklar till omlänkningsstaget. Inga konstigheter. Styrleden kan däremot sitta som fasen. kan behövas värme där o sen en hjulinställning..

1 302 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
Hur ska man göra med en mutter som inte vill lossna det är den som sitter närmast bromsskivan om man tänker.

Funderat lite på att knäcka den med en mutterspräckare men vad finns det för olika sätt man kan göra på?

Sedan undrar jag den andra muttern hur lång / länge ska man hålla på att skruva på den tills den lossnar ?

Den som sitter längre in menar jag om man tänker sig sittandes vid vänster framhjul. smile

mycket tacksam för svar

Muttley
1 mars 2011
Värme om den är hel.

1 302 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Värme om den är hel.

Okej tack ska testa det smile

Muttley
1 mars 2011
fegge_89 skrev:
tkd_rille skrev:
Värme om den är hel.

Värm ordentligt med. Inte nått futtigt.  Men finns de led eller så med gummi och fett vid bulten ?

1 302 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
tkd_rille skrev:
fegge_89 skrev:
tkd_rille skrev:
Värme om den är hel.

Värm ordentligt med. Inte nått futtigt.  Men finns de led eller så med gummi och fett vid bulten ?

Det finns det.

Måste man lossa något mer eller räcker det med att ta bort de två muttrarna som spindelleden sitter fast med ?

Tänkte om man behöver lossa på något så att man får bättre med arbetsyta med den muttern som sitter fast ?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 mars 2011
Har du tillgång till ny bult så dra av den gammla. Enkelt ta i lite bara...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Sök